Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Dag Søpler

[#58457] D/S Lyren - vet noen noe om båtens skjebne og eiere?

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

D/S var en av båtene til O.J. Johansens 'befraktningsrederi' i Fjordgata i Trondheim på begynnelsen av 1900-tallet.Min oldefar var skipper (eier?) på båten da han omkom 13.12.1923 på Hitra. I 1935 står min oldemor, Anna Olsen, som eier.Tror båten var i famiøiens eie til etter krigen,men det er usikkert.Er det noen som har noen opplysninger om eiere og eventuelle skjebne?Dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Søpler

Nei,men takk for lenken.Dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Jeg tror det også vart alt for gammelt også i forhold til 'din' båt Dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Søpler

Den fantes ihvertfall i 1935,men hva som skjedde seinere,aner jeg ikke.Husker at min bestemor fortalte at de hadde greid å holde båten sjult under krigen (muligens på Hitra),men der stopper mine kunnskaper om båten.All hjelp er ønskelig,så er det noe som har en ide er jeg takknemlig.Dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dagfinn Hopen

I skipsforlis 1914, som du har fått link til, er det nevnt at Tre-D/S RAP kolliderte med D/S LYREN av Ålesund v/Tyrhaug og sank. Var på reise. Kristiansund – fiskefeltet for fiske. 86) D/S VAAREN (MKDH). Bygd av Bergens mek. ...Utover dette fant jeg i adressebok 1919 for Trondheim, rederiet som eide båten på dette tidspunktet:

bilete4575.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dagfinn Hopen

Re. 1919, eier ser ut til å være Namsos Damskibsselskab 'Havfiskerederi'.Dagfinn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Søpler

Takk for at du fant dette, Dagfinn.Så er da spørsmålet hvordan min oldemor ble eier av båten, hvis det var Namsos Dampskibsselskab 'Havfiskerederi' som var eier i 1919. Det er mulig at min oldefar, Ludvik Olsen, kjøpte båten av rederiet (hvor han muligens jobbet som skipper på samme båt) engang mellom 1919 og 1923. En litt uvanlig yrkeskariere for en baker,men det var tydeligvis mlig i de tider.Dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kansje der er hjelp å få om båten var stor nok.Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Søpler

Takk for tipset.Vet ikke helt hvor stor båten var,men siden det antakelig var en kystfraktebåt hadde den nok en viss størrelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

er det den som er med her?

bilete4579.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Søpler

Det er godt mulig. I 1919 tilhørte den tydligvis Namsos Dampskibsselkabs Havfiskerederi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

her er noe fra Skipet;85) M/aux.kutter NEPTUN (MHBF) Bygd av Hans Olsen Mehus, Skånevik som seilkutter 23 brt, 17 nrt 48.1 x 15.9 x 5.9 Motor av ukjent type, trolig innsatt i 1912 1896: Levert som NEPTUN for H. Fugleberg m.fl., Giske/Ålesund 1897: Solgt til Karl Slinning, Heissa/Ålesund 1902: Solgt til Peder P. Brandal, Brandal/Ålesund 1907: Forlenget: 38 brt, 25 nrt 57.0 x 17.0 x 7.0 1911: Ombygd til D/S: 2cyl.Comp. (Ålesunds MV), 40 iHK 43 brt, 15 nrt 1914: Jan.: Solgt til Ole S. Brandal, Brandal/Ålesund Ombygd til M/S: Alfa Råoljemotor, 36 bHK 1914: 16.12.: Kolliderte med D/S LYREN av Ålesund v/Tyrhaug og sank. Var på reise Kristiansund – fiskefeltet for fiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Søpler

Dette handler vel om Neptun,ikke Lyren (med mindre Lyren kolliderte med seg selv da)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Neptun kolliderte med Lyren 16.12.1914, ja!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Søpler

Undrer meg på om dette ikke var en aldri så liten ulykkesbåt; kollisjon i 1914 med annen båt og min oldefar omkom ombord i samme båt i 1923.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Søpler

Gjør et siste forsøk på om noen kan vite noe om denne båten,og hvor den ble av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne J. Engmo

Har du sjekket svarene du har fått på slektsforum DIS-Norge? Såvidt jeg forstår har båten vært i din families eie det meste av tiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Søpler

Hadde ikke sett der nei.Nå har jeg gjort det.Takk for hintet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.