Gå til innhold
Arkivverket

[#58457] D/S Lyren - vet noen noe om båtens skjebne og eiere?


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

D/S var en av båtene til O.J. Johansens 'befraktningsrederi' i Fjordgata i Trondheim på begynnelsen av 1900-tallet.Min oldefar var skipper (eier?) på båten da han omkom 13.12.1923 på Hitra. I 1935 står min oldemor, Anna Olsen, som eier.Tror båten var i famiøiens eie til etter krigen,men det er usikkert.Er det noen som har noen opplysninger om eiere og eventuelle skjebne?Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Den fantes ihvertfall i 1935,men hva som skjedde seinere,aner jeg ikke.Husker at min bestemor fortalte at de hadde greid å holde båten sjult under krigen (muligens på Hitra),men der stopper mine kunnskaper om båten.All hjelp er ønskelig,så er det noe som har en ide er jeg takknemlig.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Hopen

I skipsforlis 1914, som du har fått link til, er det nevnt at Tre-D/S RAP kolliderte med D/S LYREN av Ålesund v/Tyrhaug og sank. Var på reise. Kristiansund – fiskefeltet for fiske. 86) D/S VAAREN (MKDH). Bygd av Bergens mek. ...Utover dette fant jeg i adressebok 1919 for Trondheim, rederiet som eide båten på dette tidspunktet:

bilete4575.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Takk for at du fant dette, Dagfinn.Så er da spørsmålet hvordan min oldemor ble eier av båten, hvis det var Namsos Dampskibsselskab 'Havfiskerederi' som var eier i 1919. Det er mulig at min oldefar, Ludvik Olsen, kjøpte båten av rederiet (hvor han muligens jobbet som skipper på samme båt) engang mellom 1919 og 1923. En litt uvanlig yrkeskariere for en baker,men det var tydeligvis mlig i de tider.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Takk for tipset.Vet ikke helt hvor stor båten var,men siden det antakelig var en kystfraktebåt hadde den nok en viss størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er noe fra Skipet;85) M/aux.kutter NEPTUN (MHBF) Bygd av Hans Olsen Mehus, Skånevik som seilkutter 23 brt, 17 nrt 48.1 x 15.9 x 5.9 Motor av ukjent type, trolig innsatt i 1912 1896: Levert som NEPTUN for H. Fugleberg m.fl., Giske/Ålesund 1897: Solgt til Karl Slinning, Heissa/Ålesund 1902: Solgt til Peder P. Brandal, Brandal/Ålesund 1907: Forlenget: 38 brt, 25 nrt 57.0 x 17.0 x 7.0 1911: Ombygd til D/S: 2cyl.Comp. (Ålesunds MV), 40 iHK 43 brt, 15 nrt 1914: Jan.: Solgt til Ole S. Brandal, Brandal/Ålesund Ombygd til M/S: Alfa Råoljemotor, 36 bHK 1914: 16.12.: Kolliderte med D/S LYREN av Ålesund v/Tyrhaug og sank. Var på reise Kristiansund – fiskefeltet for fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Undrer meg på om dette ikke var en aldri så liten ulykkesbåt; kollisjon i 1914 med annen båt og min oldefar omkom ombord i samme båt i 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne J. Engmo

Har du sjekket svarene du har fått på slektsforum DIS-Norge? Såvidt jeg forstår har båten vært i din families eie det meste av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.