Gå til innhold
Arkivverket

[#58459] Ole Knutsen på Lilleberget i Ringsaker g m Oline Andersdatter i 1865


Gjest Roger Nystuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Nystuen

Ole Knutsen på Lilleberget i Ringsaker g m Oline Andersdatter. Ved ft 1865 bodde de på Lilleberget. De er ikke der i 1975, men sønnen Knut bor da der. Hvem er foreldrene til Oline og Ole?For Oline så finner jeg på webbsys ei f 4 jan 1825 døpt 16 jan 1825. Far Anders Jensen og Marte Olsdatter.For Ole Knutsen finner jeg noen flere: født 2 Jun 1814 i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det beste er vel å finne vigselen deres først og der finner du kanhende navna på fedrene.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60412&gardpostnr=496&personpostnr=2638#nedre>LenkeSer her at de er begge født i Ringsaker og da ble de nok og gift der. Eldste barnet er 16 og da ble de vel gift en stund før 1849.Dersom det da ikke er de som gifter seg på Hof, navna passer og også årstallene mer eller mindre: Lenke n° 32 her: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 7 (1841-1848), Ekteviede 1847, side 179. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant dåpen til Knut,født 17 sept 1850.Da bodde Ole Knudsen og Oline Andersdatter på Stenseie.Barnet var ektefødt. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 9 (1850-1860), Fødte og døpte menn 1851, side 1. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8843&idx_id=8843&uid=ny&idx_side=-4>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Sønnen Knut ble i allefall konfirmert i Ringsaker i 1864. Hans fødested var Steenseie og under alder står det vel 17.9.1850 (se nr. 27): [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070119320002.jpg>LenkeHer er dåpen til Knut i Ringsaker 5.1.1851. Kanskje noen av fadderne kan gi noen ledetråder? (se nr. 8, klokkerboka) Lenke og kirkeboka: Lenke. Ser ut som det står ….Knudsen Bye på en av fadderne.Her er vielsen i Ringsaker 28.12.1850 (se nr. 75)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da kan jo Roger ta for seg kirkeboka og gå bakover fra 1850, så snubler han kanskje over dem. Som sagt leita jeg, men kan jo ha oversett dem. Dernest vet vi heller ikke om de fikk et barn som døde før han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Oops såg ikke innlegget ditt, Grethe. Da har han jo fedrene der. Jonsen eller Jensen på Anders.Da skulle denne være en god kandidat for Ole: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=28184452&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeDet var vel han som Roger fant over ser jeg.Og Oline her med far Anders Jensen og mor Marte Olsdtr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Roger!Jeg tror sannelig det står Anders JENSEN på brudens far. I så fall har du vel funnet rette Oline, f. 1825, datter av Anders Jensen og Marte Olsdatter!Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Mener det Bye som fødested på brudgommen i 1850. Da passer det bra at han er sønnen til Knut Olsen og kona Eli, se dåpsinnførselen her i kirkeboka, Marti 13 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070110640468.jpg>LenkeKnut og Eli ble iflg. FamilySearch/VRI gift i Ringsaker 12.5.1820 LenkeDe hadde blant annet en sønn Hans, født 1822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da har vi vel vielsen til Anders Jensen (f. 1793) og Marte Olsdtr (f. 1791)her i 1821 på FS (kopi fra kirkebok) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Eneste Anders som passer med alder i ft 1801 for Ringsaker: Lenke med stefar og mor Pernille Andersdtr.Flere kandidater for Marte Olsdtr, må nok sjekke i kirkeboka og se hvor hun kom fra da de gifta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nederst til venstre, n° 314: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 1 (1814-1826), Ekteviede 1821, side 424-425. Permanent sidelenke: LenkeSynest det står at han er fra Krogsgaard og hun Fjelstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det var ikke til mye hjelp. Ingen Marthe/Marta Olsdtr der i 1801. Kanksje fadderne ved barnas dåp kan gi en pekepinn?Johannes n° 705: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 2 (1821-1823), Fødte og døpte 1822, side 24-25. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9077&idx_id=9077&uid=ny&idx_side=-14>LenkeFaddere: Lars Haagensen, Birte Haagensdtr, ibid Christopher Madsen (?), ... Olsen FjelstadKanskje noen kan tyde dette bedre.Oline (høgre side, f 4. januar), da bor de på Øvre Almseie (?): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 3 (1824-1826), Fødte og døpte 1824-1825, side 32-33. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Nystuen

Det er imponerende hva du finner. Det som fjør at jeg nøler er at begge skulle være 42 år i 1865 og demed f 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, den Marte Olsdtr over er nok for ung, dessverre. Ellers kan det være svært store avvik i folketellingene, dess lenger bakover du kommer, dess værre blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Nystuen

Det ble mye informasjon å fordøye. Takk for alle bidrag. Dersom Knut er født på By, så forstår jeg det slik at det dreier seg om nordre By på Ring. Der finnes det folk med slike navn. Jeg vil tro brukerkona Berte Larsdatter er fra garden og at mannen Ole Knutsen er innpågift som de sa? Er det noen som vet mere om disse og hvor det ble av barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Nystuen

På by finnes altså disse i 1801: Ole Knudsen Huusbonde 53 Bonde og gårdbruker Berthe Larsdtr Hans kone 52 Lars Olsen Deres børn 30 Soldat Maria Olsdtr Deres børn 32 Karie Olsdtr Deres børn 27 Sirie Olsdtr Deres børn 24 Knud Olsen Deres børn 20Det er da interessant å vite hvor Ole Knutsen var fra og hvor det ble av sønnen Knut Olsen og hvem han ble gift med. Lars er vel da oppkalt etter morfaren og derfor antyder jeg at det var Berte som kom fra gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.