Gå til innhold
Arkivverket

[#58468] Anders Pe(de)rsen, f.ca 1720, Leerwigen, Askøy, g.med Malene Johannesdatter.


Gjest Gunn Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Hagen

Anders Pedersen (Persen) giftet seg i 1746 med Malene Johannesdatter. Han hadde da adresse Lerwigen og hun hadde adresse Goewigen.Samme året hadde paret adresse Goewigen og året etter bodde de på Brewig. Seinere flyttet paret til Øyjorden på Askøy. Noen som vet hvem foreldrene til Anders var? Blandt fadrene til noen av barna finner jeg Lisbet og Anna Persdatter og Niels Persen. Dette kan være søsken av Anders.Jeg har opplysninger om Malenes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg har ein sterk mistanke til at dette er dåpen til din Anders P. Dei budde på Erdal. Peder Thomassen er nok bror til Ole Thomassen Lerwigen. Det ser ut til at dei kom fra Gierringen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=83&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=866&personpostnr=7045&merk=7045#ovre>LenkeDet er vel Anders som blir konfirmert her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Takk for hjelpen. Anders og Malene fikk 9 barn så jeg får gå igjennom fadrene og se hva jeg finner. Eldste datteren deres Johanna fikk 2 barn før moren var ferdig med sine barnefødsler, så det er nok av fadrer. De aller fleste barna er født på Øyjorden, Erdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Antar at dette er Malene J. sin dåp. Du skriver at du har opplysninger om foreldre til Malene, har du opplysning om hvem som er hennes besteforeldre, altså foreldre til Johannes H. og Malene N. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Fra en tidligere debatt ang. Johannes Hansen, Godvik, nr.42349 i Brukerforum lurte jeg på om Peder sine foreldre var Thomas Pedersen, Myhren og Petriche Olsdatter.Men denne Thomas Pedersen som får en sønn Ole i 1737 ser ut til å være gift i 1736 og er nok ikke far til min Peder. Men både Malene og datteren Johanne døpte barn ved navn Petriche,så det kan jo være noe slekt. Peder sin far er vel en Thomas ?,Lerwigen. Hvem som var Malene Nielsdatters (Malenes mor) foreldre vet jeg ikke.Så kanskje du kan hjelpe her også? Disse stedsnavnene i Loddefjordområdet som Støhlen, Myhren og Hetlevig virker noen ganger forvirrende på meg. Også på selve Askøy ble navnet Stølen (Strusshavnsstølen?) brukt på denne tiden, rundt 1750. Senere ble navnet Myhren eller Storemyren også brukt om et område like ved Øyjorden på Erdal. Hetlevig og Brevik/Breivig finner vi også på Askøy. Og alt 'sorterte' under Askøy den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det har jo vært noen debatter fra Loddefjordsområdet, alt som ligger i desse er vel ikkje heilt rett, så pr. idag har eg ikkje funne ut hvem som er foreldre til Johannes Hansen eller Malene Nilsdatter, men dine antakelser mot de nevnte gårder er heilt riktig. Grunnlaget er kun tatt utifra hvem som er faddere i ulike dåper og derved med stor sannsynlighet er i slekt med hverandre.Det er utifra faddrer i dåp av barna til Peder Thomassen, trulig født Gierringen og busett på Erdal, at vi også finner Ole T. Lervik og med litt fram og tilbake ved ulike dåper, så ser det ut til at faren til Ole og Peder er Thomas Monsen Gierringen,kun antaking. Gårdene Støhlen, Myhren, Breivik og Hetlevik i desse famliene er de som ligger på Loddefjordsiden og ikkje på sjølve Askøy. De kan kobles gjennom faddere i dåp og skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Enda en gang takk for opplysninger! Selv om jeg ikke kommer stort lenger nå så er det likevel spennende og se på fadrer til de forskjellige og prøve å danne seg et bilde av slekt/familie og omgangsvenner. Jeg prøver også og holde 'styr' på de forskjellige stedsnavnene. Det virker som om det var god forbindelse mellom Loddefjordsområdet og søre Askøy på den tiden. Den korte avstanden og at kirken lå i Strusshavn gjorde nok sitt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Under Skiftedesignasjoner fra Nordhordland 1731(skal lære meg å legge inn lenke!)finner jeg Peder Thomesen, Erdal, Herløe skipsreie. Her er nevnt enken Marithe (Martha?) og barna Niels, Anders (med form. Peder Florwaag), og Lisbeth, Grege og Ane med formynder Lars Støhlen. Det er en Niels Pedersen g.m.Bergitte Jensdtr. Florwaag som døper barn i 1747. Det kan jo være en sønn av denne Peder Florwaag eller bror til Anders. Både Anders, Lisbet og Anna er fadre her. Navnet Persen og Pedersen brukes om en annen virker det som. Men Malene og Anders døper barn både for Per og Peder. Så her er det mange navn og holde styr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hadde faktisk ikkje sett denne designasjonen, men det bekrefter no det som eg skriver over. Me finner jo ikkje alle dåpene til disse barna, så Niels Pedersen nevnt i denne designasjon er jo bror til Anders Pedersen og nok den som er nevnt som fadder.Når det gjeld formyndere, så er nok dette Peder Monsen Florvåg. Han lever ihvertfall i 1731 og er da trulig onkel til Peder Thomassen og trulig bror av Thomas Monsen. Lars Stølen antar eg er Lars Nielsen Stølen, men eg klarer ikkje binde han til denne familien på annen måte at han må være bror til enke Martha Nielsdatter. På den andre siden kan jo også Anna Nielsdatter g. Lars Nielsen Stølen også være søster til Martha Nielsdatter, da binder du opp de på Myhren, der eg meiner at Anna N. er søster til Jacob Nielsen Myhren, sønn av Niels Pedersen Myhren.Eller så finner du jo litt av debatten om Anna Nielsdatter g. Lars Stølen her LenkeLink lager du med å kopiere adresse på siden og lime den inn i innlegget, når du klikker legg inn innlegget, så forandrer adressen seg til ordet link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er skifte etter Lars Nielsen Stølen, han og Anna Nilsdatter hadde ikkje barn. Han har heller ikkje noen søster med navnet Martha, slik at da kan enke Anna N. være søster til Martha N. Erdal, men her svært mange usikre momenter. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Peder Thomæsen Erdal og Marthe Nielsdtr. døper en sønn Mons 18/5-1719 og da er både Tomas Maansen Gieringsvig og Peder Mognsen Florvåg fadre samt en Lars Nielsen Nygaard. Han er også fadder når Anders blir døpt i 1723, da som Lars Nygaard. Nå er det blitt så mange navn at jeg må til med papir og blyant og prøve på å få litt orden i navnene. Men enda en gang takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.