Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Gry Axelsen

[#58469] Tyde faddere, Land kirkebok 1733 Johannes Johannesen. Er Land i Valdres?

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Hei jeg trenger hjelp atter en gang. Det ville ikke vært store framskrittende uten forumet. Så mye enklere det ville vært hvis prestene skrev stavskrift :0)Denne gangen dreier det seg om Johannes Johannessen og Lisbeth Knutsdatters barn Marie. Jeg greier ikke å tyde fadderne, og så lurer jeg på om Land er i Valdres, hvis ikke, hvilke områder hører til Valdres?Nr. 3 i andre kolonne:Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Tverå

Skal gjøre et haltende forsøk:Torkild Nordby ...??, Hovar Michelsøn, Haljer Ulshuus og Ingebor Ulshuus.Nordby og Ulvshus ligger vel i dag i Nordre-Land kommune. Jeg tror nok ikke Land regnes som en del av Valdres. De områdene som uten tvil tilhører Valdres er: Vang, Vestre Slidre, Øystre Slidre, Nord-Aurdal, Etnedal og Sør-Aurdal.Mvh Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gry Axelsen

Takk til deg Geir.Norgesgeografien blir stadig forbedret. Nordby var interessant, og det er midt i blinken at det lå i Nordre Land.På Vang i Hedemark står en Erik og Anders Johansen begge fra Valdres forelovere i 1758, derfor denne interessen. Jeg har sett gjennom de aktuelle kirkebøkene som ligger på nett uten å finne dem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole Arild Vesthagen

Det står følgende:Johans Johans: og Lisbet Knudsdat: barn kaldet Mari Fad: Torckild Nordby og qv: Hover Michelsøn, Heljer Ulshuus Ingebor Ulshuus('qv' betyr 'qvinde', dvs. både Torckild Nordby og hans kone var faddere)Barnet er døpt i Østsinni kirke, dvs. i Nordre Land

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.