Gå til innhold
Arkivverket

[#58469] Tyde faddere, Land kirkebok 1733 Johannes Johannesen. Er Land i Valdres?


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Hei jeg trenger hjelp atter en gang. Det ville ikke vært store framskrittende uten forumet. Så mye enklere det ville vært hvis prestene skrev stavskrift :0)Denne gangen dreier det seg om Johannes Johannessen og Lisbeth Knutsdatters barn Marie. Jeg greier ikke å tyde fadderne, og så lurer jeg på om Land er i Valdres, hvis ikke, hvilke områder hører til Valdres?Nr. 3 i andre kolonne:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Skal gjøre et haltende forsøk:Torkild Nordby ...??, Hovar Michelsøn, Haljer Ulshuus og Ingebor Ulshuus.Nordby og Ulvshus ligger vel i dag i Nordre-Land kommune. Jeg tror nok ikke Land regnes som en del av Valdres. De områdene som uten tvil tilhører Valdres er: Vang, Vestre Slidre, Øystre Slidre, Nord-Aurdal, Etnedal og Sør-Aurdal.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Takk til deg Geir.Norgesgeografien blir stadig forbedret. Nordby var interessant, og det er midt i blinken at det lå i Nordre Land.På Vang i Hedemark står en Erik og Anders Johansen begge fra Valdres forelovere i 1758, derfor denne interessen. Jeg har sett gjennom de aktuelle kirkebøkene som ligger på nett uten å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Det står følgende:Johans Johans: og Lisbet Knudsdat: barn kaldet Mari Fad: Torckild Nordby og qv: Hover Michelsøn, Heljer Ulshuus Ingebor Ulshuus('qv' betyr 'qvinde', dvs. både Torckild Nordby og hans kone var faddere)Barnet er døpt i Østsinni kirke, dvs. i Nordre Land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.