Gå til innhold
Arkivverket

[#58470] Claus Halvorsen f. 1801 + Live Amundsdatter f. 1803


Gjest Marit Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Iversen

Leter etter Claus Halvorsen f. 1801 i Eker. Hvem var hans far og mor, og hadde han noen barn. Claus Halvorsens kone het Live Amundsdatter f. 1803 i Eker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, her har du nok dåpen til Claus, foreldre: Halvor Clausen Warlof-eie (Varlo?) og Steffine Steffensdatter, Lenkevennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

og her er vielsen, høyre side, 4. des. 1823, står Valemoen på Claus og Bakken på Live, så videt jeg kan tyde. LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Astrid:Legger en permanent sidelenke til kilden du har kommet med: LenkeGitt at dette er den riktige Claus, er det viss sannsynlighet for at forfedrene kan ha vært på Eiker en stund. Se på navnet til de siste to fadderene, altså Steffenssønnene fra Holte. Herluf (Herlaug) og Steffen er navn jeg kjenner igjen i kombinasjoner fra tidlig 1600-tall nord på Eiker (grensen til Modum). Claus-navnet finnes igjen bakover til 1500-tallet på Varlo.Men først må man sikre seg at det er snakk om den rette Claus. Når ble f.eks Claus og Live gift? Her må man gå sakte baklengs.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Astrid:Da fant du jo vielsen allerede. Når det gjelder Live, skal det være Sundbakken (Sund står på linjen over). Dette er i Hokksund etter det jeg husker.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

og her er en passende kandidat hva gjelder Live, døpt 13. februar 1803, foreldre Amund Amundsen Sund/Sandbakken og Malene Eriksdatter, hvis jeg har tydet rett. LenkeNB: Lives alder er oppgitt til 22 år da de giftet seg, så her er ett års slingsringsmonn....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Marit:Svaret på dette er; vet ikke ennå. Jeg har mye på Eiker, og ofte er det slik at husmannsfolk (her Varlo-eie) har røtter bakover til gårdsfolket på samme gård eller andre gårder i samme bygd.Samtidig var det mye inn- og utflytting fra Eiker og mye aktivitet grunnet sagvirksomhet og nær kontakt med Kongsberg og Drammen (eg. Strømsø og Bragernes).Så om dine aner har et visst 'rotfeste' på Eiker, er vi nok sannsynligvis i slekt på en eller flere måter.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, ifølge FS fikk de en rekke barn, men du må sjekke i kirkeboka for sikkerhets skyld - jeg har ikke gjort det. Her er navn og dåp: Halvor, 22. jan. 1824, Maren, 2. mars 1825, Amund, 17.okt. 1826, Erich, 31. jan. 1829, Steffen, 23. sept. 1830, Hans, 25. febr. 1834, Maren, 22. mars 1839 og Martin, 18. des. 1842.vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Konfirmasjoner? Har noen sjekket Claus og Live i konfirmantlistene? Hvor bodde de da? Er det flere kandidater ved samme navn?Ja, også kartlegging av fadderene til de første barna (eventuelt alle), da dette _kan_ være søsken av Claus og Live.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Ville tro at dette er konfirmasjonen til Live, nr. 21 på høyre side, MEN morens navn er Kari Erichsdatter, og i Min. boka er Malene, jfr. dåpen, strøket over og rettet til Kari, LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

selv om datoen oppgitt i FS mht. dåpen til Maren i 1825 ikke stemte (riktig dato er 4. april), så var årstallet rett, Lenke nr. 53. Endel slektninger er nok faddere, og familien bor på Fagerholt, noe de også gjorde da Halvor ble døpt året før.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Her er dødsfallmeldingen hos sorenskriveren i Eiker,Modum og Sigdal: Live Amundsdatter er død på Haug prestegårdseie 12/9 1871. 69 år gammel. Hun etterlater enkemannen Claus Halvorsen og 5 sønner.1.Amund Clausen, 36 år Haug prestegårdseie 2.Steffen Clausen, 34 år Kragerø 3.Erik Clausen,33 år Semsmoen 4.Andreas Clausen,30 år Kragerø 5.Magnus Clausen,25 år Haug prestegårdseie (Martin?)Claus Halvorsen dør på Sjøl (datidens gamlehjem) 5/1 1893, 92 år gammel.Til innlegg 14. Amund Amundsen er gift først med Malene Eriksdatter. Hun dør i 1811 og han gifter seg igjen i 1812 med Kari Eriksdatter.Det er skifte både etter Malene Eriksdatter og Kari Eriksdatters første mann Amund Hansen den 12/3 1813.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Jeg trodde jeg hadde skrevet feil med Magnus Clausen. Når jeg sjekket nærmere så fant jeg at Martin Clausen var død som ungkarl 9/1 1869.Magnus er her (nr 18)LenkeMvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Iversen

Har funnet mange barn på Claus Halvorsen og Live Amundsdatter:Halvor Clausen f. 1824 Maren Clausen f. 1825 Amund Clausen f. 1826 Erich Clausen f. 1829 Steffen Clausen f. 1830/31 Hans Clausen f. 1834 Maren Clausen f. 1839 Andreas Clausen f. 1841 Martin Clausen f. 1842 d. 1869 Magnus Clausen f. 1846Finner ingen fødsel på Andreas og Martin.Arnt: Live etterlater seg 5 sønner i 1871. Virker som det er noen for mye her?Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Marit:Du må nok ta hensyn til en langt høyere barnedødlighet. At det kun er 5 stykker i live ved morens død, skyldes trolig at de er døde unge.En modell på hvordan dette kunne slå ut, finne man grovt forenklet i følgende tradisjonelle regneregel: Av fire barn, vil trolig et dø som spedbarn, ett i konfirmasjonsalderen, ett i 40-årsalderen og ett som gammelt menneske.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.