Gå til innhold
Arkivverket

[#58473] Eric Halvorsen f. 1761 gm Marthe Andersdtr.f.1767 i Eidsvoll


Gjest Wenche Örbeck Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Har et problem å finne Eric Halvorsens slekt. Har alt av Marthes slekt, men Eric finner jeg ikke i kirkeboka for döpte i 1761-62. Håper noen kan hjelpe meg! Kanskje du har noe Trond? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Wenche! Da er det vel denne familien du vil ha hjelp med å finne opplysninger om? LenkeKan prøve å lete i kirkebøker om du mener Erik er døpt i Eidsvold?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette var litt pussig, jeg finner hverken vielse eller dåp på de fem barna: Halvor, ca 1788, Anders ca. 1790, Jens ca 1798, Kari, ca 1795 og Marthe ca 1800 i kirkebøker for Eidsvold? Kan de være viet et annet sted? Riktignok var ikke bøkene så lettleste, men her tror jeg nok lokale spesialister må hjelpe?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei ny leting i kirkebøker hjalp ikke, dessverre. Tror dette må være dødsfallet til Eric Halvorsen her? Lenke Men det har du kan hende fra før?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Marthe Andersdatter som døde på Ørbeckeie? LenkeDet var forresten en god del navn i dette register over døde på Ørbeck. En Kari Eriksdatter så jeg her også. Du får kikke på dette om det har noen interesse?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Wenche - det blir nok problemer her! Et ekstramantall fra 1762 finnes vel (såvidt jeg vet er Korslund med der), men om du kan finne noen HALVOR passende som Erichs far, skal vel mye til. Marthe og Erich bodde i Dalsrud under Nordre Korslund. (Ørbæk-boka s.39). Om Digitalarkivet har nevnte mantall, vet jeg ikke. Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, ekstraskatten finner du her: LenkeEn rekke Halvor gårdbrukere er nevnt, men om du finner den rette vet jeg ikke. Har du Ola flere opplysninger å legge til her ?Kan ellers fortelle at jeg har sendt gamle bilder fra 1937 fra Ørbeck til Wenche. mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det være en mulighet at Erich Halvorsen kommer fra et sted utenfor Eidsvold?Finner en med samme navn og alder døpt i Hof: LenkeFinner ingen i kirkebøker for Eidsvold som passer , dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Hof-Erich'n er nok tvilsom. Som regel fant man ektefellen i nærmeste omegn - selv om unntagelser finnes. Det er en Halvor Larsen på Ørbæk - tjenestedreng - men jeg forestiller meg at den rette Halvor med stor sannsynlighet hadde patronymikonet Erichsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Ja, de brukte jo navnet etter faren. Takk Ola! Den Erik Halvorsen som Gunn fant i döde i Eidsvoll 1815-1865 på Katterud som husmann, er jo riktig! Da hans kone Mathe Andersdtr står oppfört der.Takk så mye Gunn, også for bildene fra Örbekk, huset var forövrig Opstuen, fortalte Ola. Håpet at Trond Lunde hadde noe om Eric Halvorsen, men han er visst ikke innom her idag. Takk for god hjelp. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Erik og Marte ble ikke gift i nabosokna Nannestad, Ullensaker, Hurdalen/Fering, Toten, Stange, Odalen eller Nes så vidt jeg kan se. Vi må vel derfor gå ut fra at de ble gift i Eidsvoll. Erik som døde på Katterud i 1824 må være identisk med den Wenche spør etter. I avskriften jeg har gjort av dødsmeldingene opplyses det at han var 65 år og hadde 6 arvinger i live, navn på dem er ikke oppgitt. Martes dødsdato er mer usikker. Du opplyser at du har alt av hennes slekt. Kan du lette litt på sløret og fortelle hva du vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har sett gjennom vielser i Eidsvold fra 1779 til 1788. For meg ser det ut til at det mangler vielser for 1786. Dette årstallet ville passer bra da første sønn, Halvor er ført opp i folketellingen 1801 med f.ca 1788. 5 barns navn er nevnt i samme telling.Anders f.ca 1790Jens f.ca 1798,Kari f. ca 1795Marthe f. ca 1800det 6.barnet kan jo være født etter 1801.Jeg har prøvd å lete litt etter barndåpene i kirkebøkene.Har ikke greid å finne noen hittil, men litt uoversiktelig disse bøkene. Jeg prøver litt bedre leting.Den Erik Halvorsen som jeg fant i Hof hadde far halvor Eriksen, det vat den eneste som jeg kunne finne i nærheten med passe alder. Innlegg nr. 9. Er det mulig å følge den karen senere i livet tro?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En skulle jo tro alle 6 barna i familien ble døpt i Eidsvold, men nå har jeg igjen søkt gjennom dåp i kirkebker fra 1786- 1804 uten å finne spor.Kan det tenkes at familien hadde meldt seg ut av statskirken og er ført under dissentere? Det var vel noks uvanlig på den tiden?Håper lokale krefter kan hjelpe deg her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Gunn, kirkebøkene for Eidsvoll gikk opp i flammer 1877. Det finnes noen avskrifter som Lassen har gjort 1681-1856, men du finner neppe noe der: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da forstår jeg bedre hvorfor disse barndåpene ikke finnes, og heller ikke vielsen. Takk for opplysningen.Da blir det vel nokså vanskelig å finne opphavet til Erik Halvorsen om det da ikke skulle finnes skifteprotokoller eller andre dokumenter som kan bestemme hans opphav.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om denne Halvor Eriksen i Eidsvold 1762 kan være en mulig kandidat som far til Erik? LenkeMulig noen kjenner denne slekta?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Både i ekstraskatten 1762 og 1764 er det kun en Halvor Eriksen nevnt. Om han hadde en sønn Erik, f 1761, så ville sønnen ikke være nevnt siden han var under 12 år ved tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en Halvor Eriksen død 1860 på Fremmeneie. Jeg luer på om dette er samme mann som i ekstraskatten?Også Erik Halvorsens eldste sønn ble døpt Halvor, så man skulle tro det var oppkalling etter farfar?Erik Halvorsen fra 1801-telling passer med alder ca f. 1788.Neste barn døpt Anders f. ca 1790, oppkalling etter morfar, far til Marthe Andersdatter?Det var mine tanker om dette problemet.Kan hende lokale slektsforskere kan svare på om det kan være at etterlyste Erik kom fra Fremmen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen takk for at dere igjen hjelper meg! Gunn, jeg fant også en Eric Halvorsen på Fremen gård i ekstraskatten samme side, nr. 191.Til Trond,Marthe Andersdtr f.1767, datter av Anders Halvorsen Ulvin/Korslund f.1736-d.1795 og Karen Jensdtr fra Vevla i Stange f. -1776 i förste ekteskap til Anders. Han giftet seg senere med Inger Larsdtr fra Korslund og var f. 1755-d. 1809(Olas Ljödals slekt)Vet ikke om det er mer du vil vite? Takker for all hjelp. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Ja, Gunn dette er riktig, hele den siden av familien har vi. Ola Ljödal har skrevet boken 'slekten Örbäk' og har värt til stor hjelp i min slektsforskning, gjennom flere år.Nå er det Erich Halvorsen som vi ikke har noe om.Han var det ikke så mye spor efter. Trond tror jeg hjalp meg for en tid tilbake, med sönnen Halvor Ericsen f. 1788-20/1-1860 gm Johanne Hansdtr f. 1785d.13/1-1845 fra Roisistuene. Dette mener jeg Trond fant i disse brigade rullene? De fikk visst bare 1 barn og det var min oldefar Anders Halvorsen Örbekk f.18/5-1825 gm oldemor Ingerborg Marie Pedersdtr f. 18/12-1834-d.21/3-1894 Altså pappa til Halvor Ericsen, Eric Halvorsen var han fra Röisi? Eller var det Johanne Hansdtr. som var derfra..henne har jeg jo heller ikke noe om. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg var innom på slektsforum i dag og der fant jeg et spørsmål om Anders Ørbeck, mulig dette er av interesse for deg? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg har vært i kontakt med Geir Kaasa, og han har fått de (få) opplysninger jeg kunne gi. Anders Jensen Ørbæk er min oldefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fint at du har gitt opplysninger også til Geir Kaasa. Spennende å lese disse debatter.Da må vel dette være tippoldeforeldre til Wenche som er ført opp etter dødsfallet til Johanne Hansdatter her: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.