Gå til innhold
Arkivverket

[#58473] Eric Halvorsen f. 1761 gm Marthe Andersdtr.f.1767 i Eidsvoll


Gjest Wenche Örbeck Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Jada Gunn, dette stemmer. Morsomt at du fikk gitt Geir Kaasa info om din oldefar da Ola! Men tenk at det ikke er spor av Erics foreldre, dette er merkelig. Kirken brant jo i 1877, så da Eric ble födt i 1761, finner vi ikke dåp,konfirmasjon eller giftemålet til foreldrene. Er det Fremen gård han bodde på? Takk iallefall...! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei igjen! Gir meg ikke så lett:-) Har lest litt på! Ser at Fremming var ute av slekten i 37 år som barna Margrethe Marie og Katrine var de siste som det står om i Örbäkboka, etter foreldrene Ole Christophersen f.1718 gm Gjertrud Maria Pedersdtr Jölsen fra Fet. Så det er nok mulig at Eric Halvorsen kunne bo der da, men mye gjenstår....! Fremen og Fremming er vel den samme gården? Eller er jeg helt på jordet? Wenche leter og leter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fortsetter letingen, Wenche!Lurer på om det finnes skifter fra den tiden? det ville vel i så fall avklart mye? Ville studert Fremmen og Fremmeneie nøye, om det finnes kilder om eierskifter eller bygdebøker som har slektshistorie herfra?Kan hende spesialistene i området kan finne ut hvem denne Halvor Eriksen innlegg nr. 17.Lykke til !Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn her igjen den familien med Halvor Eriksen på Fremmen 1763. Du ser to døtre nevnt ved navn. De er sikker over 12 år gamle. Da kan det godt være flere barn som ikke er nevnt , under 12år.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ville vært ganske naturlig at en sønn av Halvor ville blitt oppkalt etter en farfar, Erik? Passer bra med han som bor som inderste på samme gård?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

WENCHE: Jeg legger dette inn her slik at flere kan se det og evt. komme med innspill: Hvis den Halvor og Berte på Fremming 1763 er riktig, og at de har sønnen Erich som er under 12 år, er det mulig å finne noen aner. I Eidsvoll B.bok I side 172 under Røkholt bruk nr. 2 vil du finne Halvor Eriksen og hustru Berte fra Opstuen Elstad.(Hennes foreldre: I s. 109 - Johannes Arnesen Jøndal - I s. 47 - og Eli Amundsdatter). Halvor er sønn av Erik Halvorsen Østre Elstad. På Østre Elstad (I s. 113) finner du Eriks far, Halvor Johnsen, brorsønn av Klemet Ihle i Nes, og g.m. Kirsti Eriksdatter. Bd.I s 173 ser du at Halvor Eriksen flyttet til Fremming. Det er enda mer å nøste opp her i følge bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Takk til dere begge for engasjementet, nå skal jeg lese i bygdeboka igjen. Satt igår å leste i gårdshistorien¨på Fremming, men ble ikke klok på det da, kanskje litt trett:-)Blir jo så ivrig da! Dette blir veldig spennende! Klem fra Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Eisvolls B. Gårdshistorie 1, mente du Ola, så flott! Tenk om det er denne familien? Kanskje det er rett som du trodde Gunn! Skal lese litt mer nå! Takk til begge! Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

I folketellingen 1801 for Eidsvoll finner jeg ingen Eli eller Ingebor Halvorsdatter. Halvor forpaktet Fremming til 1770 - deretter er det sikkert vanskelig å finne noen spor av ham. Om det er skiftet etter ham, vet jeg ikke, men Riksarkivet skulle vel vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

enken gm Erik Halvorsen fra Ö.Elstad (bruk 1) br. 1720-52. Solgte 1748 halve skylda for 300 dlr. til sönnen:5) korporal Halvor Eriksen, gm Berte Johanssdtr fra OP.Elstad. Senere flyttet han til Fremming s.173 under Arstun i Eisvoll B.gårdshist. Han forpaktet da altså Fremming til 1770. (min) Halvor Ericsen f.1788-d.1860 gm Johanne Hansdtr f. 1785-d.1845 da de var bosatt Röisistuen.(döde i Eidsvoll 1815-1865.Her er det noe som ikke stemmer gitt! Ush....enig?? Han kan jo ikke drive Fremmen til 1770 da, han er f. 1788:-) Eller er jeg helt borte nå igjen?? Glad for hjelp! Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tenker på at Marthe Andersdrt f. 1767 gm Eric Halvorsen f. 1761- d. 14 februar i 1824 på gården Katterud. De fikk barna Halvor f.1788-1860, Anders f. 1790, Kari f.1795-96, Jens f.1798, Marte f.ca 1800. Problemet er om vi visste hvortid vielsen mellom Marthe og Eric fant sted og evt hvem forlovere var. Födselen til barna, hvem fadde var, så hadde det jo värt litt enklere. men det er jo kirkebökene som brant opp da! Har dere noen ideer å komme rundt dette er jeg veldig glad for nye ideer. Det vi vet sikkert er jo at pappan til Eric må hete Halvor, da etternavnet hans er Halvorsen, han må også senest väre födt ca 1740, da sönnen er f.1761, eller? Takk Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Man kan bli forvirret av mindre, Wenche! Bd I s. 172 står det at Halvor Eriksen tok pantobligasjon hos 'mostermannen Jens Røisi' = Jens Svendsen Røisi (s.114, 172 og 338). Hans hustru var Gunhild Olsdatter Sandholt. Altså må Halvors mor (Eriks kone) være søster av Gunhild. I såfall er hun datter av Ole Gudbrandsen Nordstuen Sandholt (Bd I s. 162). Han var gift to ganger og hadde flere døtre, Gunhild er nevnt, men hvem av hennes søstre som var Halvors tante.......? En ny nøtt. Dette med forbehold om feil! Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen Wenche! Jeg ser at du har funnet nettopp den Halvor Eriksen og Berte J. som jeg nevner fra 1763-ekstraskatten.Min teori var at dette paret godt kunne ha fått en sønn døpt Erik Halvorsen i 1761. ( her mangler jo kirkebøker) Barn under 12 år ikke nevnt i 1763) Om du ser på ekstraskatten samme sted, så finner du far til Halvor Eriksen igjen som innerst,Erik Halvorsen d. eldre, mener jeg.Kan du tenke deg en oppkallingsrekke her med din Erik Halvorsen f. 1761,oppkalt etter farfar?Det at familien flyttet fra Fremming i 1770, behøver ikke bety at de ikke Erik Halvorsen kan være sønn herfra.Jeg tror at om Erik Halvorsen var fra Eidsvold, så kunne det passe bra i nettopp denne familien?Vet de lokale eksperter hvor det ble av Halvor Eriksen og hustru pluss døtre nevnt ved 1763-tellingen ekstraskatten?Sier bygdeboka noe om dette?Det spørs om de har fulgt forpaktere og husmend og leilendinger?Her tror jeg du hopper over en generasjion og ikke får kabalen til å gå opp.(Vet ikke om jeg greide å lage dette logisk)( Dette er fra min side bare en teori, men jeg håper det finnes mulighet til å følge den slekta som forpaktet Fremming.)Har Ola noen tanker om denne muligheten tro? Skal bli spennende om noen løser denne gåten. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Selvfölgelig Gunn, tenkk at man kan rote som jeg har gjort her nå. For mange med samme navn, skyller jeg på :-) Du Ola, vet at jeg hadde samme problemet med Anders Halvorsen, Halvor Andersen osv....! Nå skal jeg pröve läre meg hva Ola en gang sa: Se på f. datoen Wenche....ha..ha..! Jada, nå er jeg bare så glad at dere setter meg på plass igjen. Tenk om dette er riktig, jippie så glad jeg skal bli..! Nå skal jeg kaste meg over dette igjen med ny gnist! Takk, takk! Klem fra Wenche til dere begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ikke rart om man går surr i generasjoner med samme navn. ( Særlig når det bare er teorier om oppkalling) Håper at det kan være mulig å finne skifter etter disse folkene. Eller om noen har opplysninger om hvor den familien på Fremming havnet etter 1770?Lykke til! Håper du får svar.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Ovenfor nevnte Ole Gudbrandsen Sandholt døde antagelig i 1715 eller 1716. Skifte etter ham KAN være holdet 1716-1717.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Er det den samme Ole Gulbrandsen Sandholt som skulle väre verge for enken etter Ole Andersen Fremming 14 juli 1710. S. 308 i Örbäkboka? I s. boka står skifte etter Anders Halvorsen/Korslund, bla. datter Marthe Andersdtr gm Eric Halvorsen bosted: Dalsrud under Korslund. God natt alle! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Sandholt er vel da denne gården? Lenke Gården er også nevnt ved ekstraskatten 1762 og 63.Skulle nesten tro det er mulig å finne Halvor Eriksen d.e. i skifter også, når de gamle skifter det er henvist til finnes nevnt i bygdebøker?Lykke til fortsatt med leting.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.