Gå til innhold
Arkivverket

[#58477] Tyding av fødested i Kristiansund kirkebok 1905-1917


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

I kirkeboka Kristiansund(i Kristiansund) 1905-1917 finner man på side 46 blant viede 1909 nr 70 bruden Agnes Othilie Olsen. Hva heter brudgommen og hva er hans fødested? Og hvor er han i 1900? Kristiansund er overstreket og et nytt sted er skrevet inn. Lenkemvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Thorbjørn! Brudgommen heter Arthur Andersen,cementstøber.Kristiansund,fødedted Verum(tror det står det)Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fødestedet kan kanskje være Jerum,og ikke Verum,som jeg skrev i innlegg 2. Ved søk på navnet Jerum havnet jeg i Sverige,men vet ikke om dette er bare tilfeldig.Håper noen annen kan tolke fødestedet for deg også.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk Ann-Mary for svarene. Enig med deg, brudgommens navn ser jo opplagt ut som Arthur Andersen, og det nye fødested som Verum. Du foreslår også Jerum. Men når man ser hvordan han skriver J og V på viede nr 71 og 72 så ligner jo ikke disse den brukt i V/J(erum). Og jeg finner så langt ingen Arthur Andersen i FT-1900 som passer. Hvis han var svensk, ville man da ikke ha skrevet Jerum,Sverige,mon tro? Og ingen gård/sted som heter Verum har jeg funnet. Merkelig..?mvh Thorbjørn Meringdal,Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Kanskje presten skulle skrive 'pent' og skrev Verum istedet for gården Værum i NT ? Bare et forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ved vielsen er Arthur oppgitt med fødselsår 1880. Har funnet en Arthur Andersen i tellingen 1900. Han er født 13/9-1880 i Ålesund.Han bor ved tellingen 1900 i Bygdø Alle 58 b i Kristiania. LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Thorbjørn!Har du funnet noen barn av paret?Er dette 'din'Agnes ved tellingen 1900? Agnes Olsen ,født 1889,datter av Hans Olsen, Bryggearbeider ved Colonialforetning i Storgaden ,Kristiansund. LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk for nye innlegg. Faren til Arthur Andersen som er født 13/9-1880 i Ålesund heter Edvart Wally Andersen, mens ved giftemålet heter han Anders Andersen, så det er neppe riktig Arthur. Til innlegg (8), ja det er henne, Agnes, datter til Hans Olsen. Har så langt ikke funnet noen barn til Agnes og Arthur. Verum,Jerum,Gerum..?, nei jeg vet ikke. Merkelig..mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk Torgeir. Det kan være et godt tips. Jeg prøver med et innlegg på Anbytarforum.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Thorbjørn Meringdal

Jeg har fått svar fra Verums församling som bekrefter at Arthur Anderson er født der og dro til Norge. Har også nå funnet ut at han bodde i Kristiania i 1912, og han fikk en sønn og tre døtre der. Sønnen falt i vinterkrigen i Finland 2 mars 1940 nord i Lappland. Han deltog sammen med SFK Svenska Frivilligekåren. Hans sønn, Arvid Anderson, var den første nordmann som falt i Vinterkrigen. Bare 2 nordmenn falt i Vinterkrigen.”Anderson, Arvid, asfaltarbetare född den 26 januari 1912 i S:t Pauls församling, Oslo, var bosatt i Oslo. Han stupade den 2 mars 1940 vid Märkäjärvi. Jordfästningen skedde den 1 april i Vestre Gravlunds krematorium i Oslo med gravsättning den 9 augusti på Vestre Gravlund. Gravens plats är gravnummer Aa 40-197 festenummer 12352.Hans namn är upptaget på minnesstenen vid Märkäjärvi.Han var norsk medborgare.”Jeg har også vært i kontakt med en datter til Arthur Anderson i Oslo og hun bekrefter at det er rett person.Takk for hjelpen. Verum i Skåne var et utmerket tips. mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hyggelig å kunne være til hjelp, Thorbjørn.Jeg er tilhenger av å 'yte etter evne og kreve etter behov';-)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.