Gå til innhold
Arkivverket

[#58480] usa hjelp Haakon Olson født 24121888 død i Ambrose divide county nord dakota


Gjest Grete kjølgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete kjølgård

Hei kan noen hjelpe meg med oppslag på en Haakon Olson(Olsen): Han reiste sammen med sin bror August i mars 1910 utifra manifestet ser det ut som broren ikke ble i usa (jeg klarer ikke å tyde hva som står bak der. Men i alle fall Haakon ble der og utifra emigrant protokollene ser det ut som han var hjemme i 1925. Haakon er født på Sør Fron 241288 (noen steder forkommer 1889 som årstall men datoen er korrekt), imidlertid flyttet familien til Norderhov/Hønefoss etter 1900. Haakon er konfirmert der i 1903 Angivelig skulle han til Wisconsin men finnes det noe på ham i Usa i tellinger hadde det vært moro. Jeg vet at han ikke ble gift og døde på 70 tallet en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei Jeg kan forsøke og håpe at det virker her er emigrasjonen 1910 /digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=211349&merk=211349#ovre og manifestet Lenke dette må jeg se på om det fungerer ellers setter pris på at du vil hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Laget ny link til emigrasjonsliste: LenkeDet var nyttig info i begge linkene. I emi.lista står også Bakken som etternavn. I minifestet står det at Haakon skal til chaseburg, Wisconsin.Bak August står det rejected, dvs avvist. Hvor står det ikke.Skal søke når jeg får tid.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei Hanne Line Kjempeflott at du la en lenke til emigrasjonen og jeg er rimelig sikker på at han brukte bare olsen/olson som etternavn i usa. Antagelig Olson / Olsson og jeg vet at han hadde en venn som farmet sammen med han i Ambrose som het Hans Brenden, hvis det kan være til noen hjelp.Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Hakon Olson Home in 1930: Ambrose, Divide, North Dakota Age: 41 Estimated Birth Year: abt 1889 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Lodger Race: WhiteHousehold Members: Name Age Hans Brenden 33 Hakon Olson 41 Anton Brenden 29Haakon er farmer, men står også oppført som lodger (leietaker) hos Hans.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Name (Last, First Middle) Date of Death County of Death Gender Age Date of Birth State of Residence County of ResidenceOLSON, HAAKON 05/18/1976 Williams MALE 87 Years 12/24/1888 North Dakota DivideKilde: https://secure.apps.state.nd.us/doh/certificates/deathCertSearch.htm-Social Security Death IndexName: Haakon Olsen SSN: 501-40-5021 Last Residence: 58833 Ambrose, Divide, North Dakota, United States of America Born: 24 Dec 1888 Died: May 1976 State (Year) SSN issued: North Dakota (1955 ) - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei Hanne Line Tusen takk dette var greit å få vite,og stemmer forøvrig godt inn i det jeg viste . Dette var gøy men er det mulig å finne ham i 1920? Var han da allerede i Ambrose eller var han i Wisconsin? Og var han farmer eller noe annet.Alt er av interesse. Stor takk så langt! Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Jeg søkte også i 1920, men fant han ikke. Kanskje andre kan finne han.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei igjen! Takk til Hanne Line for all hjelp til nå. Dette blir litt mystisk hvor denne karen holdt til mellom 1910 og 1930. For flere år siden fikk jeg god hjelp her i arkivet til å finne min grand onkel som emigrerte til usa i 1906 (tema 17563.) Og gjennopprettet kontakt med etterkommere over there ,men ett tema er blitt hva gjorde han i det samme tidsrommet 1910 frem til 1923(for hans del) da han er blitt farmer i ambrose og nærmeste nabo til Haakon. Senere blir min grand onkels nevø Kåre som er født i Norge og utvandret til usa gift med Haakons niese som er født og oppvokst i Norge og som kommer til Nord dakota for å stelle hus for disse ugifte farmerne Haakon og Hans. Men vi har utarbeidet en teori om at min grand onkel født på fron 1888 og Haakon også født 1888 på fron kjente hverandre og holdt litt sammen i denne perioden men vi har ikke klart å finne noen gode spor etter dem. En mulighet er at de kan ha vært over grensen i Canada men det virker litt utrolig og er litt feil vei da de fleste kom til dakota først og så fortsatte over grensen til montana og Canada. Men det hadde vært morsomt å finne ut og kunne fortelle slekt både her og over there hvor de var og atde kanskje var i lag . Men kanskje er det ikke slik laga at vi får rede på det noen gang . Men en stor takk igjen til alle. Og slektsforskning blir man vel aldri helt utlært i det finnes stadig nye overraskelser og venter på en rundt neste sving. Med vennlig Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.