Gå til innhold
Arkivverket

[#58485] 'Fanden sprakk'


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Faren min hadde endel 'artige' uttrykk, og selv om denne forespørselen er på kanten for 'normale' debattinnlegg, håper jeg at noen kan hjelpe meg hva gjelder et av uttrykkene hans: '....fanden sprakk og helvete revna, og englene fór til himmels så fjæra fauk (føyk)'.Jeg er helt sikker på at 'fanden sprakk og helvete revna', men det må vel ha vært en innledning???? Og hva med englene????? Håper noen kjenner det, for alle søk hittil har gitt null resultat, og er det noe jeg har lært, så er det at debattantene her har kunnskap om det meste!vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Er lei for at eg ikkje kjenner uttrykket til far din Astrid, men trur nok at det måtte ha vore 'livåt' der. Eg synest eg ser det heile for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk for tipset, Marianne, intet dårlig forslag, men må tilstå at jeg ikke er så bevandret i det Ibsenske, så jeg vet ikke. Men det gjør kanskje andre? Det jeg vet, er at han brukte uttrykket for å understreke noe, f. eks.: jeg gir meg ikke, om enn så Fanden sprakk osv.Hadde vært moro om vi fant ut av det, hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

I okka by Egersund bruker vi uttrykket 'Ikkje om fann smalt' dersom noe absolutt ikkje blir aktuelt å gi seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det får meg til å tenke på Askeladden og eventyr. Var det ikke han som fikk fanden til å sprikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er ikke fra Peer Gynt, det eneste jeg fant der var 'Men Fanden hytted sig, foer som en Brand tvers gjennem Taget og kløvte Væggen.' Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

var det ikke trollene som sprakk i eventyrene ?Men trollene er vel å forstå som noen fandens vesener (demoner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Ellers så finner jo folk selv på både det ene og det andre 'fandeivoldske' uttrykket under visse omstendigheter. Jeg husker jeg ble litt irritert på mitt barnebarn en gang og kalte ham 'ditt nøff.' Dette fortalte han til mammaen sin, og hun hadde sagt at da var sikkert mor ganske irritert. 'Nei, når mor er ganske irritert så sier hun 'akk',' svarte mitt barnebarn.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Celvin: Askeladden fikk nå fanden til å krype inn i ei nøtt og slo i stykker nøtta og da fløy halve smietaket bort dersom jeg husker rett-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kommer på ei barneregle. Anna panna p.... i spanna gikk til presten og spurte om det var blanna,presten drakk presten sprakk presten trodde det var rein konjakk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Noen endelig løsning er ennå ikke kommet, men kvelden er fortsatt ung.... Nåja, artig å kunne le litt innimellom all tydingen av vriene håndskrifter i 250 år gamle kirkebøker! Kan kvittere for de muntre innleggene med nok et sitat fra fatter`n, også det med tilknytning til en viss mann: 'Velkommen i det grønne', sa Fanden, da han dytta oldemora si i brennesla.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Litt på siden av Fanden som sprakk, men her er den regla oldefar lærte meg:Nesten, nesten hjelper ingen mann av hesten sa presten da han red til juletrefesten i strømpelesten...Visdommen opphører vel etter de to første linjene... Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.