Gå til innhold
Arkivverket

[#58486] Tyding av Krb for Strand prgj. 1755


Gjest Ingunn Krafft Randa
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Krafft Randa

Jeg behøver hjelp til å tyde det som står om en fødsel og å få vite riktig dato.Det gjelder den tredje innførselen nedenfra på venstre side, Helga Guttormsdtr.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

Finnes det noen tabell eller oversikt på nettet over sånn datoregning. Jeg har en dato til jeg lurte på om noen kunne fortelle meg, det er den andre vielsen i 1754, på venstre siden Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ditt spørsmål i innlegg 2: Trinitatis-søndag. Det finnes tabeller som er lette å bruke og som 'oversetter' kirkelige datobetegnelser til vår tids 'verdslige' datering. Jeg har selv en slik tabell, men nå er jeg på hytta og har dessverre ikke tabellen tilgjengelig. Men det er sikkert mange som har det. Det finns også 'omregningsprogrammer' som gjør den samme jobben som nevnte tabell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Svar på spørsmålet i innlegg 2 tror jeg må være: Dominica Exaudi som er 26. mai i 1754.Ellers er jeg noe i tvil om det er 18. eller 19. søndag etter Trinitatis. Dersom det er 18. er datoen 28. september 1755, dersom det er 19. s. etter T., er datoen 5. oktober 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.