Gå til innhold
Arkivverket

[#58495] Hjelp til tyding, kirkebok


Gjest Morten Fjeldsaunet
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Fjeldsaunet

Trenger hjelp til å få tydet noe som står her: LenkeDet gjelder det som står på øvre del, spalte 2, side 186, under døde. Klarer ikke helt å tyde det som står etter; 1 pigebarn 6 aar bortkom... Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror det står: 1. pige barn 6 aar gammelt bortkom i Marken, ikke langt fra gaarden Bæversmark ?Dette er vel en oppsummering ved årets slutt, så jeg vil tro at du finner dette dødsfallet innført en gang før på året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ser side 183, Dom 20.p.Trin: vil du finne begravelsen hennes. Hun kom bort i Marken 15.juni og levningene ble funnet 18. okt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fjeldsaunet

Takker for hjelpen så langt, side 183 hadde jeg bladd forbi litt for fort. Er ikke helt stø på tydingen, så jeg overser nok litt av hvert. Så er spørsmålet om noen kunne forklare meg betydningen av det som stå på side 178 i samme protokoll, Lenke Under Dom: 7:p:Trin. Det gjelder Sven Pedersen, Bøversmark Qv Golla Arentsdatter. Jeg frykter at dette dreier seg om at Golla er død? Dette er foreldrene til omhandlede pikebarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fjeldsaunet

Takk igjen. Må nok legge meg i trening. Finner mye interessant i denne kirkeboka, som jeg så langt har skydd, nettop på grunn av vanskene med å tyde. Og så er det jo dette med datoene som jeg ikke skjønner bæra av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ad innlegg (4):Der står 'Indleedet' framfor Sven Pedersen Bævermark Qv[inde] Golla Arentsdatter, så ho har kort tid før født eit barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! Beklager at jeg tok livet hennes for tidlig! Jeg er vant med å se 'intorducert' - det er ikke lett alltid. Fint at Gunnar greidde å rette _det_ opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fjeldsaunet

Takk for hjelpen! Godt å se at det ikke var begravelsen det var snakk om her! Hadde plutselig endel barn som manglet mor! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.