Gå til innhold
Arkivverket

[#58500] Nils Embretsen Lystad i Sørum og hans gods i Solør


Gjest Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank H. Johansen

Hei, i forbindelse med at min forfar Berger Gundersen Rolstad/Gjølstad i Brandval den 18/11-1720 overdrog 2 2/5 skippund i Stenbøl i Grue og 2 lispund tunge i Øvre Øyset i Odalen (Vinger sogn) til Ole Arnesen Oppset i Grue, fant jeg ut at Ole Arnesen Oppset i denne perioden også overtok mye annet gods.Bl.a. utstendte Nils Embretsen Lystad i Sørum den 12/7-1820 skjøte på følgende til ham:- 2 lpd tunge i Øvre Øyset i Odalen - 4/5 skpd i Leirud i Vinger - 2 19/30 skpd i Rolstad i Grue - 2 2/5 skpd i Stensbøl i Grue - 3/5 skpd i 'Kas Engen' i Grue - 7 1/5 skpd i Snarvoll i Hoff(Så kan vi tillegge at Christopher Nilsen Kongshaug var tredjemann som overdrog 2 2/5 skpd i Stensbøl til Ole Arnesen Opset).Så mitt første spørsmål er: Hvordan fikk Nilsen Embretsen Lystad i Sørum fingrene i alt dette Solør-godset? Og hvorfor overdrog han det til Ole Arnesen Opset? Var det et rent salg eller var det et arveoppgjør av noe slag?Også, hva med disse tre like partene i Stensbøl som Ole Arnesen overtok i 1720. Hadde Berger Gundersen Rolstad/Gjølstad, Nils Embretsen Lystad og Christopher Nilsen Kongshaug på en eller annen måte arvet tre like parter her?Akkurat i dag er min kilde kun 'Reg. til pantebøker, Solør og Østerdalen 1716-36' som finner her i Digitalarkivet, og derfor får jeg ikke sjekket om det finnes åpenbare svar på dette i f.eks. i bygdebøkene for Sørum og Grue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

For å følge opp litt:I følge skattematrikkelen fra 1647 var da 'Maren Gilow paa Hedemarchen' eier av hele 'Snaruld' i Hoff, 2 1/2 hud.Dette var vel enken etter Helge Arnesen Gile, foreldre til Mari Helgesdatter Gile, hvis andre ektemann var Herman Johansen Rolstad. De var igjen foreldre til Johanne Hermansdatter Rolstad som var gift med Arne Olsen Opset.Men hvordan er så Nils Embretsens Lystad i Sørum eventuelle forbindelse til denne slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har ingen løsning på hvordan Nils Lystad i Sørum kan sitte med Solørgods, men en mulighet er at han har forbindelser til Gile. Helge Gile og faren Arne Alvsen Gile hadde parter i flere garder på Romerike, men ingen i Sørum slik jeg leser Vangsboka. Derimot virker det som noen av Arnes etterkommere kanskje knyttet seg sterkere opp mot Romerike, men jeg har ikke funnet noe sikkert. Eiendommene på Romerike hadde han vel arvet etter mora, Gjøa som var av slekta på Røtnes på Romerike. Går du inn den nyeste Grueboka og ser på Oppset, finner du Ole Arnesen si kones forbindelser til Rolstad og videre til Gile som du har nevnt. Mora til Johanne, Mari Helgesdatter fra Gile, var etter Vangsboka først gift med Torsten Olsen Snarhol, så med Sjurd Evensen Rolstad og til slutt med Hermann Johansen fra Oppset som ble ny bruker på Rolstad. Hermann si mor var Lisbet (Elisabet) Olufsdatter, søster til herr Lars Olufsen prest i Grue som også var en stor eiendomsbesitter. Leirud i Vinger som du nevner, var blandt de eiendommene herr Lars hadde eid, men som arvingene hadde måtte pantsette etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Takker, jeg var ikke klar over Mari Helgesdatter TRE ekteskap (bare nr. 1 og 3).Ifølge bygdeboka for Sørum giftet Nils Engebretsen (=Embretsen) seg med enka (Åsel Larsd.) på Lystad i Sørum. Det er ikke oppgitt hvor han kom fra.Og som en sidenote: I Brandvalboka er det oppgitt at Berger Gundersen oppgav Ole Arnesen Opset som svoger når han solgte gardpartene i 1720. Det står også at Berger Gundersen var gift med Marte Tortsensdatter 'Sorknes', så her har det stoppet for meg tidligere.Men jeg ser jo nå at dersom Marte Torstendatter var datter av Torsten Olsen Snarhol og Marit Helgesdatter Gile, og Marit Helgesdatter Gile var mor til Johanne Hermannsdatter som ble gift med Ole Arnesen Opset - ja da blir jo Berger Gundersen og Ole Arnesen svogere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Frank H. Johansen

Utrolig hva man kan finne når man leter etter noe helt annet:I tidsskrifter 'Solør-Odal' fra 1983 kom jeg over Inger Rønaasens gjengivelse av et skifte fra 23/4-1721 etter Ola Olsen og Anne Helgesdatter på Nor i Brandaval. Arvinger var følgende:1. Arne Olsen Nor i Brandval2. Tosten Olsen Norum i Sørum, død. Hans barn: 2a) Gudbrand, 22 år; 2b) Ole, 19 år3. Ola Olsen d.e. på Skulstad i Grue4. Arne Olsen 'Løve', borger i Larvik, død. Hans datter: 4a) Anne Helene, 13 år5. Ola Olsen d.y. på Nor i Brandval6. Gunhild Oldatter Ålgård i Sørum, død. Gift 1) m. Lars og 2) m. Anders. Hennes barn: 6a) Christopher Larsen Melvold i Sørum; 6b) Arne Larsen Ålgård i Sørum, 26 år; 6c) Lars Andersen, 20 år; 6d) ÅRSELE LARSDTR, g.m. NILS EMBRETSEN LYSTAD i Sørum; 6e) Berte Larsdtr, g.m. Christian Hauger i Lørenskog; 6f) Maren Larsdtr, g.m. Alf Knutsen Østmo i Christiania.7. Maren Olsdatter, enke, g.m. Gulbrand Eriksen Nordby i Sørum.8. Johanne Olsdtr, g.m. Halvor Olsen Hofoss i Brandval.9. Berte olsdatter, g.m. Ole Amundsen Vølsnes i Grue.Nils Embretsen solgte altså Solørgods på vegne av kona si, Årsele, som var datter av Gunhild Olsdtr Ålgård i Sørum, f. Nor i Brandval, som igjen var datter av Ola Olsen Nor og Anne Helgesdatter Gile, datter av Helge Gile og søster av Maren Helgesdatter Gile, som var Arne Olsen Opsets svigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Innlegg 4)Kan Nils Embretsen Lystad være bror til Hans Embretsen Stomperud hvor det i skiftet på Vesle-Fulu etter Hans den 22.9.1718 'visstnok' var en bror med navnet Nils Lystad ? (S-Odal (I), s.136)I såfall er foreldrene til Nils Embretsen Lystad, Embret Nilsen Stomperud (1630-1693) og Maren Sørensdatter Jelsnes (1646 - 1718) (S-Odal (V) s. 70)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Det høres i hvert fall plausiblet ut at en kar fra Sør-Odal kunne gifte seg med ei enke i Sørum som fra før hadde gode slektsforbindelser til Solør-Odalsområdet.Lystad finnes foruten i Sørum også i Ullensaker, Grue, Skiptvedt og Spydeberg. Men i skiftene pleier det vel å stå hvilket sogn det dreier seg om, så 'det er jo bare å slå opp'.Nå kommer det vel noen skanna skifteprotokoller på nett i løpet av året, ettersom jeg har forstått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.