Gå til innhold
Arkivverket

[#58509] lars larsen sletten og julia mauseth


Gjest anita mauseth
 Del

Recommended Posts

Gjest anita mauseth

Hvor i Usa døde de og når døde de.Dt som finnes av oppl om Julia er at hun er født 21.2.1862 i furnes.Og at hun dro i 1914.Lars er født i 1866 mulig han dro i 1887 antagelig.Dt vi vet er at de var i Norge flere ganger,men døde i Usa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har du sett på utflyttere i kirkeboken? Her er vel kanskje vielsen mellom Julia Mauseth og Lars Larsen? De giftet seg 25 mars 1885 på Furnes,Hedmark. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 18B (1880-1906), Ekteviede 1885, side 409. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6005&idx_id=6005&uid=ny&idx_side=-143>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Anita!Prøver å finne Julia på tellingen 1900 ,men har ikke lykkes enda. Har du funnet henne?Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan dette være Julie i 1900 tellingen? Hun kalles Julie Larsen,to barn,Ludvig og Klara.Julie er gift ,men ektemannen er ikke med på tellingen sammen med familien.Begge barna er født på Vang,Hedmark.LenkeHar ikke funnet noen emigrasjon fra Oslo.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Det er nok den rette Julie.Her er dåpen til sønnen Ludvig på tellingen 1900. Han ble født FØF foreldrene Julie og Lars giftet seg. Ludvig,født 13 jan 1885: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 18A (1880-1906), Fødte og døpte 1885, side 48. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6004&idx_id=6004&uid=ny&idx_side=-52>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKlara,født 29 nov 1886,døpt 23 jan 1887: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 18A (1880-1906), Fødte og døpte 1887, side 64. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Flott at du fant det,Kjell! Hun brukte Mauseth ved emigrasjonen,ser jeg. Prøvde det navnet jeg også, ved søk på tellingen 1900,men da brukte hun Larsen som etternavn.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Iflg Ancestry: ved innreise via Canada/Michigan 2 juli 1914, etter en tur med SS Virginian fra Liverpool 12 juni - ankomst Quebec 20 juni, oppga hun endelig reisemål 'datter Clara Monson, Michigan, N.D. Petter oppga at dette var hans tante. Oppgitt fødested var Furnes i Norge. Siste oppholdssted i Norge var Bryn.Klara Mauseth reiste med SS United States fra Kristiania 16 juni i 1911 Lenke og oppga da at hun var bosatt Ø.Aker og skulle til sin far. Ved ankomst Ellis Island oppga hun imidlertid at endelig reisemål var onkel Knud Sletten, Hatton, N.D. Siste bosted i Norge var Bryn også for henne, oppga mor Julia Sletten, Bryn.Ved Census 1920 var Julia Mauseth bosatt sammen med sønn Peter i Petersburg, N.D. og alene samme sted i 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Nå er det noe som er merkelig! ingen Peter er døpt i Furnes hverken i 1892-1893 eller 1894,med mor Julie eller far Lars Larsen.Gutten må være døpt et annet sted.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her fant jeg peter,født 1893.Foreldre Inderst ,dagarbeider Lars Larsen og hustru Julie paulsdatter.Bopel Gaaskvern. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 18A (1880-1906), Fødte og døpte 1893, side 128. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6004&idx_id=6004&uid=ny&idx_side=-133>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan noen se hva som står som gårdnavn etter Mari Halgrimsdatter på dåp nr 181 ( høyre side,nederst) i innlegg 15? Står det Overstruud? Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Angående Peter som emigrerte sammen med Julie:Julie og Lars Larsen's sønn Peter sto IKKE ført sammen med mora Julie ved tellingen 1900! Hvem bodde han hos,tro?Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

hei .Alt dere funnet her i Norge stemmer men.hvor ble de i USA. Er ingen som har oppl om dødfallene deres der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei Anita,Du sa innledningsvis at 'Dt som finnes av oppl om Julia er at hun er født 21.2.1862 i furnes.Og at hun dro i 1914'. For å skaffe oss litt mer bakgrunn som kunne hjulpet ved videre søk i US, ble det gravd fram endel info fra hennes tid før emigrasjon. Det ble en liten nedtur å få vite at dette var kjent fra før !Jeg har forsøkt å finne Lars Larsen Sletten på forskjellige måter ved søk i Ancestry, foreløpig uten hell. Hans bror Knud Sletten finnes det endel info om fra hans tid i USA, men jeg regner ikke med at det er av interesse.I emigrasjonsprotokollene 1911 og 1914 er oppgitt at Klara skulle til sin far og Julie til sin mann. Jeg finner det litt merkelig at det ikke er samsvar med hva som oppgis ved innreise til USA, der Klara oppga onkel Knud og Julie oppga datter Klara ! Hvilke slutninger bør en trekke av dette, tro ?Ved Census 1920, Petersburg, N.D. er Julie oppført som gift. I 1930 samme sted var hun skilt (D), 65 år, oppga at hun var 23 år ved første vielse - immigrerte i 1914 - var vaskedame hjemme og at hun ikke snakket engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Greit, da skal jeg komme tilbake med det jeg fant om Knut Sletten.Den gode nyhet akkurat nå, er at da fikk tatt en skikkelig titt gjennom boksen med gamle nedtegnelser og annet - som jeg har på hjemlån fra en kusine av kona, fant jeg omsider en 8 siders maskinskrevet anerapport med tittel 'Mauseth-slekta'.Fritt gjengitt om Julie Paulsdtr. Larsen: f. 21/1-1862 Bekkelund, Furnes, død 1942 Pittsburg, Michigan, g.25/3-1885 Furnes m. Lars Larsen f. 1863 i Valdres, død i USA 1937, ble farmer i Michigan, skilt. Jeg tror stedsnavn egentlig skal være Petersburg og Michigan i N.Dakota. Det gjenstår å se om en kan klare å verifisere dette !Jeg vil kikke nærmere på dette i morgen og hvis du er interessert, kan jeg ta en kopi av dette og sende deg som snail-mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

Hei Kjell og god morgen.Så moro at du klarte å finne ut de oppl.Jg veldig intr i de oppl du har om Mauseth slekta. Påforhånd takk for alle oppl du har gitt mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,På tross av de gode spor som dukket opp sent i går kveld har jeg ikke klart å verifisere dødsfall verken for Julie eller Lars. Den som har laget oversikten med tittel ’Mauseth-slekta’ har vel ikke tatt dette helt ut av lufta, så når jeg snart returnerer alt materialet jeg har fått lånt, skal jeg spørre eieren om hun vet hvem som er ’forfatter’. Kanskje det da blir mulig å spore kilden.Knud Larsen ble født i Skrautvål: Fra Nord Aurdal/Skrautvål MINI 7 1842-1863, fødte og døpte 1852, nr 49 – side 36b, Knud født 8 okt og døpt 7 nov 1852 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8984&idx_id=8984&uid=ny&idx_side=-40>Lenkeog FT 1865 bosatt sammen m/foreldre og søsken i Nord-Aurdal LenkeEmigrasjon 1881 LenkeInformasjoner fra en søknad om pass fra hans andre kone (enke) i 1925, viser at han ble naturalisert amerikaner 31 oktober 1896 i Sherbrook, Nord Dakota.Ved Census 1900 – 1910 – 1920 (ny kone) var han og familien bosatt i Enger township, Steele County, North Dakota.En dødsfallsmelding viser at SLETTEN, OLIVE døde 02/26/1917 i Steele, 54 years, født 05/17/1862, bosatt North Dakota, Steele.En dødsfallsmelding viser at SLETTEN, KNUT døde 03/29/1922 i Steele, 69 years, født 10/08/1852, bosatt North Dakota, Steele County.Jeg tror dette er første kone, Oline, som emigrant fra Kristiania i 1882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.