Gå til innhold
Arkivverket

[#58515] hjelp til tyding av dåp i Florø


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Er det noen som kan hjelpe meg med å tyde foreldrenes navn og det som står der ?LenkeØverst på denne siden (s.29 nr.1666 )finner jeg Ludvig Andreas, som jeg tror er den Ludvik Valentinsen Nyttingnæs f.1858 i Florø som jeg leter etter. Tror fornavnet på faren er Falentin, og det skrives vel også som Valentin eller ? Dersom det er noen som har noen mening om dette er rette paret eller ikke, så hadde det vært fint å få avklart detMvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jo, det står nok Fallentin Andersen (tror jeg) og Anne Ludvigsdtr Gårdsnavna greier jeg ikke. Jeg har i min database navnet Falentin og Valentin brukt om hverandre i Sunnhordland ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk for hjelpenDa passer jo navnene inn, så da er det håp om att dette er rette foreldrene til Ludvik Valentinsen Nyttingnæsmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Her er familien:Descendants of Valentin Andersson Hopen 1 Valentin Andersson Hopen b: 08.02.1820 in Hopen, Sogn og Fjordane d: 09.09.1897 in Hopen, Sogn og Fjordane Occupation: Gårdbruker, poståpner, dampskipsekspeditør .. +Anna Ludvigsdtr. Martens b: 19.05.1833 in Stavang, Sogn og Fjordane d: 1889 in Hopen, Sogn og Fjordane 2 Anders Ludvig Valentinson Hopen b: 01.03.1857 in Hopen, Sogn og Fjordane Occupation: Gårdbruker, poståpner, dampskipsekspeditør .. +Maren Lydia Bolette Madsdtr. Helmers b: 25.11.1858 in Stavang, Sogn og Fjordane 2 Ludvig Valentinson Hopen b: 24.09.1858 in Kinn, Sogn og Fjordane Occupation: Gårdbruker .. +Line Johannesdtr. Nyttingnes 2 Jacob Valentinson Hopen b: 01.03.1861 in Kinn, Sogn og Fjordane Occupation: Skipsfører 2 Kristoffer Valentinson Hopen b: 26.06.1863 in Kinn, Sogn og Fjordane Occupation: Lærer v/Tvedestrands skole 2 Malene Valentinsdtr. Hopen b: 27.01.1865 in Kinn, Sogn og Fjordane .. +Salomon A. Dahle Occupation: Gesell 2 Bolette Valentinsdtr. Hopen b: 03.08.1867 in Kinn, Sogn og Fjordane .. +Johannes Birkenes Occupation: Gårdbruker, baker 2 Margrethe Valentinsdtr. Hopen b: 06.06.1869 in Kinn, Sogn og Fjordane 2 Sine Valentinsdtr. Hopen b: 02.04.1871 in Kinn, Sogn og Fjordane 2 Maren Valentinsdtr. Hopen b: 06.02.1873 in Kinn, Sogn og Fjordane .. +Johannes Grøneng Occupation: Gårdbruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkerDette var flott, da er det rette familien. Da tror jeg muligens dette er konen til Ludvig f.24.09.1858 LenkeSer i folketellingen att hun heter Samuline Johannesdtr., dette er vel blitt forkortet til Line. Hun som blir døpt tror jeg heter Samuline Marie Dorthea, og faren Johannes. Er det noen som kan tyde foreldrenes navn her og?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Gaardeier Johannes Danielsen Nøthingnes og f. Olene SamuelsdtrFaddere: Karsten (?)Madsen Nøthingnes, Andreas Mathiassen ibid., Anders Pedersen ibid.,Nikoline Nilsdtr ibid., Johanna Danielsdtr ibid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkDa var det riktig med Samuline. jeg fant ekteskapet her LenkeSer mor til Ludvig, Anne Ludvigsdtr. er nevnt med far Ludvig Martens Hellevig. Finner også noen fler med navn Martens uten att det har noe med oppkalling å gjøre. Er det noen som vet om Martens er ett gårdsnavn, eller er det sønn av en med navn Marten ?mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Har ikke hørt om et gårdsnavn som heter det i distriktet (bodde et par kilometer fra hellevik i ett år) Nei, jeg tror nok at far til Ludvig og Christopher i Hellevik het Marten eller noe liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk igjenHer må det være flere Ludvik Martens inne i bildet eller? nr.76LenkeMener det står Ludvig Martens Hellevig som far her, og Malene Jacobsdtr. som mor?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Ser det er to Anne til dåp samme dag, kan presten ha byttet om på faddere? Den ene heter riktig nok Anne Cathrina men... Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg vet ikke hva konen hans het, lenken over var hans mor og hans dåp.Dersom kona ikke stemmer overens med den som du fant i #6, kan det jo hende at han var gift to ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen TakkDet er kjempefine opplysninger jeg har fått av deg. Det som var litt rart var navnene på fadderene til Anne, men jeg tror presten har byttet om her. Da passer det jo fint med moren til Ludvig som fadder. Det hadde vært fint dersom noen kunne klare å tyde navnene på faddrene til disse to, så er det kanskje mulig å ta stilling til om presten har byttet om litt.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fadderne til Anne Cathrine Abraham Pedersens datter:Bertel Simonsen Steenhovden, Elias Henriksen Skorpeidet, Jacob Larsen Uesevig (er vel det som i dag heter Ausevik), Berte Andreasdtr Steenhovden, Margrethe Pedersdtr ib.Faddere til Anne Ludvig Martens datter:Peder Abrahamsen Steenhovden, Lesmadn L. Tyvold, Abraham Jacobsen Ousen, Madame Toregersen Svanøe, Bolette Pedersdtr Steenhovden.Steinhovden ligger på andre sida av Høydalsfjorden i forhold til Hellevik og Ausevik. Tyvold ligger på andre sida av Skålefjell ved Stavfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Anna Ludvigsdtr. Martens var datter av Ludvig Andreas Christopherson Martens født 04.12.1790 i Kinn og Malene Marie Jakobsdtr. Osen født 1790 i Kinn.Martens-navnet har nok samme opprinnelse som 'Baker'-Martens i Bergen dvs tysk opphav.Det finnes en forholdsvis stor Martensfamilie i Kinn, der stamfaren Erik Larsson var gift med Wibeche Christine Ludvigsdtr. Martens f. 1699 i Bergen. Hun var først gift med Christopher Olson Nibe som var - ja nettopp - gjestgiver i Hellevika utenfor Stavang , der du Kjellaug bodde et par kilometer fra i et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk begge to Dette betyr vel da att mannen til Anna Margrethe Helleviken kan være den som har hatt navnet Martens her?Fornavnet, eller mellomnavnet må vel også da være Christopher siden dette er etternavnet på barna?Finnes det ætte og gardsoger for disse stedene?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Martens Jacobsen, Hanna Henriette: Stamtavle for familjerne Meer, Petersen, Jacobsen, Martens, Broch, Knutzen m. fl. 1907. [db].Martens Martens, J.: Stamtavle over slekten Martens. Bergen 1898. 147pp. / Tillæg Bergen 1915. 80pp. [ns][fb].Martens NN: 3-II-1893 s. 69. PHT. [A].Martens NN: Kort beretning om slegten Marten's 200 aars jubilæum i Bergen 20de mai 1920 med stenografisk referat av talerne. Bergen 1920. 2bl. [db].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.