Gå til innhold
Arkivverket

[#58518] Brithe Christophersdatter fra Leerdalen f. ca. 1735 d. 1819 på Vigdal i Luster


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Hun gifter 1. gang 2/11 1763 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11589&idx_id=11589&uid=ny&idx_side=-166>Lenke med enkemann Jørgen Andersen Bringe d. 1773 (sønn til Anders Jøgensen og Anne Nilsdtr) 3 barn. Gift 2. gang med Hans Pedersen Prestegaarden 1743-1826 (s. til Peder Johannessen og Johanna Jansdatter) 5 barn.Her er hun i FT1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Merkelig at vi ikke finner henne blant konfirmerte i Lyster 1737-1801.Derimot finner jeg en Knud Christophersen som kan være hennes bror: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=kf14261737&gardpostnr=536&personpostnr=536#nedre>Lenke Han fant jeg på FS med foreldre Christopher Østensen og Gunnild Tollevsdtr døpt 21/9-1735. Her er han i kirkeboka: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Luster, Ministerialbok nr. A 1 (1731-1803), Fødte og døpte 1736, side 7. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror ikke denne Knut kom derfra, han har visst bare arbeidet der. Nå ser jeg at dette paret jeg fant har en haug med barn og det ser ut for at de er på Heltne.Det er da mulig at hun ikke var fra Lyster ettersom hun ikke er blant konfirmerte der.Ser de kaller opp foreldra ihvertfall ettersom de har sønner som heter Anders og Kristoffer.Får hun døtrene Johanne og Brita med mann nummer to?I så tilfelle heter hennes mor kanskje Brita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, jeg såg det like etter deg. Men det ser ut for at det er en forbindelse til Leirdal siden flere av barna jeg fant på FS står med Leirdalen. Du kan jo sjekke deres fødsler:Britha 1734 død samme årKnud 1735 (kan det være han jeg fant konfirmert?)Christopher 1741Beritte 1745Lars 1748Ole 1751Det var ihvertfall den eneste som kom opp i distriktet med mor Brit(h)a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk. Jeg sjekke disse opp. Christopher (1741-f. 1800) giftet seg 2. gang 6.6.1797 med Sophia Hansdatter N. Jordanger (g.2 1800 med Hermund Andersen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Det ser ut som Bakken ligger i Jostedal, mens Leirdal ligger i Gaupne. Kan familien ha flyttet dit? Noen som har bygdeboken 4 (Leirdal) og 5 (Bakken). Kan den bekrefte eller avkrefte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Dei fleste opplysningane om denne huslyden finn du i Gards- og Ættesoge for Luster band IV (Gaupne) (1991). Der finn du m.a. under gnr. 36 Vigdal at:Britha Christophersdotter frå Leirdalen vart døypt i Jostedalen 1.7.1745. Ho var forresten mellom dei eldste registrerte mødrene i Luster kommune då ho våren 1796 fekk sitt ellevte og yngste barn i ein alder av 50 1/2 år.Foreldri hennar og huslyden deira er omskrivne under gnr. 91 Leirdal. Mori Britha Larsdotter (1705-1785), òg frå Leirdalen, var søster av min agnatiske stamfar Lars Larsson Aaberge (1718-1783). Faren Christopher Christopherson (1710-1790) kom frå garden Kvam nedre på Hafslo.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk Lars. Min anemor var produktiv lenge :)Det er stor feilmargin på alderen henne i FT 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11426&gardpostnr=10&personpostnr=352&merk=352#ovre>Lenke hele 10 år og heller henns mann er ikke riktig.Har ikke funnet Brithe gravlagt. Skifte etter henne sier 1819 Lenke og 1816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg har ikkje sidetalstilvisingi, men Britha vart gravlagd i Luster 14.3.1819...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk. Da har nok presten skrevet feil for hun står skrevet som kk.(kårkone) Brita Jørgens d. 71 år Vigedal grl. 14/3 1819 i Fortun.Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.