Gå til innhold
Arkivverket

[#58522] Brødrene Helmer Theodor og Jørgen Bang Hansen fra Sandnessjøen


Gjest Birgith Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgith Andreassen

Jeg kan ikke finne disse som voksne. De var barn av Hans Peder Andreasen og Dorthea Bergithe Iversdatter i Stamnes. Karene ble født i henholdsvis 1869 og 1872. Jeg har funnet etterslekt etter flere av deres søsken, men ingen vet hvor disse dro, ble gift, fikk barn, døde osv. Har noen kjennskap til dem? Jeg har lett lenge og mye og nå står jeg bom fast.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Helmer Theodor i kirkeboka. dåp nr 17: LenkeSkal se om jeg finner noen spor av disse guttene. Kan det tenkes at de har emigrert?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også Jørgens dåp: LenkePussig nok er etternavnet på den ene skrevet Bæk og og på Jørgen Baug?Jeg skal søke litter etter dem. har du funnet den ved konfirmasjon?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her tror jeg at jeg har greid å lokalisere Jørgen Bang Andreasen som skomaker i Standnes 1900.LenkeUgift på daværende tidspunkt, men han kan jo ha giftet seg senere?Får lete etter broren i samme kilde RHD-telling 1900.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jørgen Bang Andreassen Einmoen i ft. 1900 er født 19. mars 1874, døpt 14. mai 1874 med foreldre gbr. Andreas Monsen, 43 år, og hustru Barbro Johannesdtr. 39 år, Einmo.Kildeinformasjon: Nordland fylke, Stamnes (Sandnes/Sandnessjøen), Klokkerbok nr. 831C03 (1866-1877), Fødte og døpte 1874, side 19, nr. 13Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er begge brødre hjemme hos foreldre i 1875: LenkeFår se om jeg finner Helmer senere også. 1900-telling RHD får prøves. Han kan bruke flere navnvarianter.Hansen, Andreasen , Bæk?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Riktignok fnt jeg en Helmer Bæk i 1900 . ca. alder passer også bra, men denne mannen er gift og bor i Trysil. Også fødested oppgitt Trysil, så det passer ikke om det da ikke er en feilskrift? LenkeVel Helmer kan jo være død tidlig likevel. Har ikke lett etter hans konfirmasjon.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at hans konfirmasjon er funnet. Har lett litt etter han i emigrantlister. Ikke funnet noen passende kadidater til nå. Eneste Helmer Bæk jeg finner i 1900-telling i passe alder ved landsomfattende søk er denne karen i Trysil som jeg viste til før: LenkeI denne kilden står ikke fødested?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Helmer Bæk i Trysil døper datteren Ingrid 16. mai 1900. Hans navn er da skrevet Helmer Johan Johansen Østby, fødselsår 1870. Blant Ingrids faddere er tjp. Inger Johansdatter Bæk og tjp. Johanne Johansdatter Bæk: Permanent sidelenke: LenkeSå Helmer Bæk er nok fra Trysil.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Her har mange arbeidet mye etter at jeg tok natten,-TUSEN TAKK. Som dere selv har kommet fram til,-disse voksne er definitivt ikke mine to karer.Så langt fram som til konfirmasjonen er det de riktige og så langt har jeg også fulgt dem (jeg ettersøkte dem som voksne) Det var muligens fiskere dette, så de kan ha omkommet på sjøen, men hvor og når? Helt merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var et mysterie! Da blir det vel å lete under dødsfall i årene etter konfirmasjonene? Jeg har ikke funnet dem i emigrantlister, men det kan likevel tenkes at de dro utenlands?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg er nesten sikker på at begge beholdt etternavnet Hansen. Det gjorde i alle fall deres søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Det er sanneliog ikke godt å si.Denne karen sies å være født i/på 'Vegø' og da jeg sjekket døpte på Vega i -68-69 og -70, fant jeg bare en Helmer og han het ikke Hansen. Sånn sett kan det jo være den rette Helmer men med feil oppgitt fødested. Jeg trenger visst mer hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, det fins flere Helmer Hansen som er fiskere, men navn på fødestd stemmer ikke ? LenkeMulig feilføringer? Her trengs nok lokal slektforskere som kan hjelpe deg med kildegransking. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Ja, om jeg finner noen. Sistnevnte Helmer er trolig født i Øksnes slik det står, for i kirkebok derfra ble en Helmer døpt og far hans het Hans, så da så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Se på denne, død 1890, nr. 3, Stamnes i Alstadhaug: Permanent sidelenke: LenkeDenne ungkaren Helmer Hanssen har ikke samme fødselsår som Helmer Teodor, og stedsnavnene stemmer kanskje ikke?Det bør undersøkes om det finnes et skifte etter Helmer Hanssen, død 1890. Det kan i beste fall gi opplysninger om foreldre/søsken.Svein Edvardsen har registrert skifter for Alstadhaug/Stamnes i perioden 1881-1920. Se Vefsn slektshistorielag sine sider.Vet du, Birgith, når brødrenes foreldre døde? Mulig det kan finnes skifte etter de også.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Hans Andreasen døde i 1908.Dorthea har jeg ikke funnet. Den helmer Hansen du fant befinner seg inne i Leirfjorden. Det er ikke så stygglangt unna Sandnessjøen, så det kan jo hende det er rett mann.Litt artig i så fall, for min oldefar på farsida bodde på Reines og Helmer er min mormors bror. Kanskje de to slekter har 'krysset hverandre' før min mor og far traff hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg har gått inn i 1875-tellingen for å sjekke om det der finnes en Helmer Hansen født 1863 slik det står om han som døde i -90. Jeg fant da en ung gutt på Reines, og det er altså da ikke 'min' Helmer. Hvor tok de vegen disse brødrene Helmer og Jørgen? SUKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1875 -tellingen finner du begge brødrene Helmer Theodor og Jørgen hjemme hos foreldre i Alstahaug, se innlegg nr. 7 lenke.Men om det finnes noen bygdebøker fra det området som forteller hvor det ble av guttene, vet jeg ikke.Skifter er nok en lur kilde å søke i om det finnes?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Takk, men som du ser av mitt eget innlegg (nr 12) så har jeg både dem og alle søsken klar fram til konfirmasjonen. Det er som jeg sa tidligere hvor de ble av som voksne jeg lurer på,-giftemål, barn,-bosted, død...Rådet om skifter er nok fornuftig! (Likevel ergres jeg over at det ikke skal nytte å finne noe om dem her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøved også med et søk på Ellis Island. Du finner et par som heter Helmer Hansen der ( ca passe alder, men de emigrerte i 1901 0g 1906, så det er vel lite trolig det kan være noen av dem?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Dette var noe å undersøke mer om! Mener du at disse du fant reiste først etter 1900 og således burde finnes på 1900-tellinga her hjemme? Fant du noen Jørgen Hansen? Det hendte vel at brødre dro sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.