Gå til innhold
Arkivverket

[#58522] Brødrene Helmer Theodor og Jørgen Bang Hansen fra Sandnessjøen


Gjest Birgith Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Helmer Hansen Emigrert 1901, men han er ført opp som Amerikansk .alder 34 år. Han kan muligens vært hjemme på besøk. Skredder , gift et barn. Lenken vet jeg ikke om det går an å få inn her: LenkeMen du kan prøve med søk på skipslistene der.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du klikker på skipslisten, kan den forstørres. Den Helmer Hansen jeg fant her, var gift med en dame som er nevt som Tillie, Datter Sylva ( tyder vel på at de ikke er norske?)Under søk på Helmer Hansen g. med Tillie fant jeg en har nevnt: LenkeHan har rett fødselsår, men det blir nok en famling i blinde dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

jeg er redd det var helbom med skredder Helmer Hansen fra emigrantskipsliste. her fant jeg nok han på besøk hos familie i 1900. Legg merke til datterens navn Sylva, oppført som barnebarn her ( Helmer datter): LenkeJa, slik kan det gå. Jeg er på fortsatt leting i Norge etter de to brødrene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Hei. Jeg greier ikke helt å følge deg nå. Helmer kan vel være gift med amerikansk dame og ha barn med amerikansk navn, så for den del kan det være rette mann.Det siste du skriver skjønner jeg ikke.Dette er jo en gutt på 11 år og pappaen hans har et annet navn enn 'min' Helmer... (fram til i kveld blir jeg 'lite å treffe',-sitter på jobb) Tysen takk for at du hjelper meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, den gutten på 11 år er vel helt på jordet, men heller ikke den skreddermester med samme navn ca fødselsår, er den rette. Han fant jeg her i 1900 tellingen: LenkeSiden familien finnes på Alstahaug i 1875, kan det være mulig å finner ut mer derfra tro?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Ja, kanskje.Jeg har bestilt 'skifte' for området, så da får jeg i alle fall se hvor 'ungene' bodde på den tida faren døde (1908).Ellers har jeg jo før jeg ba om hjelp lett etter disse 'to-karan' både under viede, utflyttede, som foreldre til døpte barn og som døde, så langt som kirkebøkene tillater innsyn. SØKK VEKK begge to. Jeg kjenner etterkommere etter flere av søskenene (de var mange) men ingen har kjennskap til Helmer og Jørgen. Mora deres finner jeg heller ikke dødsfallet til. Besynderlig familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er enig i at dette er vanskelig å finne ut av. Her er vel faren, Hans P. Andreasen pluss moren og noen av søskenflokken i 1900? LenkeDet er så merkelig at det skulle være to Jørgens Bang Andreasen f.dt samme år i samme området, med helt andre foreldre. ( innlegg nr. 6.) Navnet var vel ikke helt vanlig?Utrolig at ingen vet hvor to i søskenflokken har blitt av. Nå er det vel mulig at disse brødrene kan være ført på skipslister, og ikke i vanlige emigrantprotokoller. Om begge døde til sjøs, burde vel familien ha kjent til dette?Litt av en nøtt. Jeg fant en del Helmer Hansener som var matroser på skip RHD-1900 telling. Men vet ikke om det kan være den rette:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dødsfallet til Hans Peder her fra 1908. Om du ser litt lenger ned på liste finner du en tragedie, med et uidentifisert lik .Lenke Men at 2 brødre skulle forsvinne, ville være helt merkelig. Om faderen endte sine dage som fattiglem, vil det vel heller ikke finnes skifter etter han, som kan gi deg spor?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1900 under Stamnes-telling fiant jeg denne Helmer Hansen som plassert i fattigforsørgelse?LenkeRiktignok nevnt som Dahl og med ca alder litt stort avvik, men om dette var så nøyaktig ført ven en vel ikke?Bare et nytt forsøk. Matrosene med samme navn passet heller ikke helt med fødested.Tror jeg må gi opp nå, om det ikke skulle dukke opp nye ting fra andre kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

På 1900-tellinga er bare det ene 'barnet' deres,-Hansine. Dennes mann og barn er der og min mormors barn Hildur født 'uægte' og som mormors far Hans tok i fostring. Min Jørgen heter ikke Andreassen men Hansen og er ikke født i -74, men i 72, så det er altså ikke to av dem. Ellers er det vel ikke så rart om etterslekt ikke vet om bestemor eller endog oldemor hadde søsken og hva de het osv. Ren flaks (og utrolig mye arbeid) har ført meg til etterkommere etter noen få av mormors søsken. I et annet søk her har jeg en utrolig historie om en annen av mormors brødre,-Anders. Han var gift og hadde flere barn. Kona døde og han satte bort den ene dattera i fostring hos sin kones søster i Trondhjem. Der finner jeg denne dattera som konfirmant i samme kirke på samme dag som jentas kusine. (en av mormors døtre,-hun bodde i Trondheim) To kusiner gikk for presten sammen og visste trolig ikke om hverandre. Jeg har aldri hørt mor eller tanter nevne noen kusine. Helt sært men ikke så uvanlig i de tider. Man var så mange og man hadde nok med sin egen hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er ikke alltid enkelt å følge familiemedlemmer fra denne tiden. Artige historier men kommer over under letingen i alle fall. Lykke til de din fortsatte søking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.