Gå til innhold
Arkivverket

[#58536] Hvem var far til Asta Sigurdsen f. 12 juni 1892 i Kristiania, og hvor ble han av


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

I kirkeboken rett etter hennes fødsel har presten anført at Astas far muligens er død, og at moren er i Kristiania. Asta er da plassert hos en fosterfamilie i Fayesgt. 4 i Tønsberg. 8 år gammel bor hun sammen med sin mor og stefar (Ole Olsen) i Smalgangen Åsgårdstrand. Moren har da tydeligvis giftet seg på nytt. Asta ble ikke konfirmert, men voksendøpt i Tønsberg kirke 7 april 1907.Voksendåp i Tønsbeg kirke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5943&idx_id=5943&uid=ny&idx_side=-39>LenkeVed dåpen står det at Astas foreldre er gift, men vielsen har jeg heller ikke funnetBosted 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hei !Det var da merkelig dette med navnet Asta! I 1900 er det en Sigurd Andres. Som er far til ei yngre Asta i Aker. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=f00218&gardpostnr=1568&personpostnr=14603&merk=14603#ovre>LenkeDenne Sigurd kan jo matche bra med denne Sigurd Andresen (f.1873 i Aker) i St.Halvardsgate i Kristiania i 1875. Faren er svensk, men moren (Inger Olavsdatter) og to eldre brødre er født i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Iver: Ja det var noe merkelig.Men det kan virke som Asta er født i Kristiania, men ikke døpt der. Rikshospitalet er sjekket uten positivt resultat. Men moren arbeidet i Kristiania i flg kirkeboken under Astas voksendåp i 1907, så det er ikke utenkelig at Sigurd bodde i hovedstaden.Men jeg vet positivt at Asta vokste opp hos en fosterfamilie i Tønsberg fra fødselen til ca år 1900. Senere var hos moren i Åsgårdsstrand, i hvert fall på jevnlig besøk.At Sigurd er oppgitt å være sjømann kan han jo omkommet på havet eller vært på reise i 1907.Nå har jeg som sagt ikke funnet ekteskapet til Ellevine og Ole Olsen i årene fra 1992 of FT 1900, så jeg kan jo ikke garantere at Ellevine her er Astas mor, men sannsynligheten taler for det.Ellevines foreldre er Anders Magnus Magnussen som var født i Sverige. Arbeidet på Bjelland gård da Ellevine ble døpt. Var IKKE gift med Elen Louises Sørensdatter som var tjenestepike på Manum i 1865. Ellevine er døpt 11 mars i Sem, uekteLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg har egentlig ikke så mye å bidra med, men siden det står anført at Asta var født i Kristiania (kan antakelig ta med Aker også), og oppfostret i Tønsberg-området, så vil jeg jo tippe at det må foreligge en familie-forbindelse mellom disse to områdene.Og siden hun er døpt (6/4-1907) en dag før konfirmasjonen i Toønsberg (7/4-1907), (nr.45 Lenke ) , er hun garantert IKKE døpt som barn. Årsaken til dette kan vel være at moren og/eller faren eller event. fosterforeldre hadde en tilknytting til et baptistisk frisamfunn i årene omkring 1892, men nødvendigvis ikke medlemskap.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

IverI og med Ellevine (moren til Asta) var uekte født i Sem i 1866 (nr 26 her): Lenke er det kanskje ikke rart at du dro ut som tjenestepike til Kristianina i ung alder. Og det er mulig at fosterforeldrene til Asta var bekjente til familien.Men de øvrige familiemedlemmer holder seg i Tønsbergdistriktet båre før og etter dene hendelsen.Og jeg finner ingen gate med navn Fayesgate i FT 1900. Det er jo der hun har bodd med fosterforeldre.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg har ikkje lest meg 'inn' i saken, men det står Aasta, det skulle vel gje Åsta? ikka Asta.Eller har presten skrive Asta med to a-ar?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Carsten: nå ble jeg forvirret. Så den Ellevine i Åsgårdsstrand er kanskje ikke mor til Aasta da. Fødselsår og alt stemmer, og jeg finner henne ikke andre steder i FT.Og det som går som et familierykte er at Aasta er en av de tre pikene på broen av Edvard Munch.Aasta er forøvrig min samboers bestemor Mariann: Du har rett. Det skal være Aasta, ikke Asta.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har en mulig far her: Han er til sjøs og er fra Tønsberg: Lenke, men hvordan skal jeg få mer opplysninger?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Montro om dette ikke er Ellevine Olsen, f. Hansen, f. Bollerød 1865? LenkeForøvrig kan det tenkes å være opplysninger om sjømann Sigurd A. i sjømannsrullene, se denne tråden innlegg 3-9K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Lars Ove, du skriver i (1) at moren var i Kristiania og i (3) at det kan virke som om Åsta var født i Kristiania. Vet du om hun ble det?Ellevine Andersen kan ha en far som heter Anders, men også en far som heter Andersen. I (5) har du dåpen til en med far Anders, men kan det være andre aktuelle? Her er en Ellevine Andersen f 1861 med en skipsrederfar i Sandar - kan det være en annen kandidat? LenkeHun er kanskje for gammel for Sigurd A. født 1872?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

I følge konfirmasjonslista Lenke var Aasta født i Slagen, Sem; bosatt i Fayes gate 4. Som nevnt tidligere ble hun ikke konfirmert, men hun er oppført i samme liste som konfirmantene.Jeg kan ikke finne hennes fødsel i Slagen, verken under døpte eller under fødte barn av dissentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg skjønner at dette er komplisert... Og nå klarer jeg ikke heller å se hvor det står at Sigurd Andreassen er død, men det er kanskje ikke så viktig. Påfallende er det ihvertfall at ved Åstas voksendåp så er fadderne prostinnen, klokkeren og klokkerens kone (antagelig - de har samme etternavn). Da er hverken Ellevine Andersen eller Ellevine Olsen/Hansen tilstede?Ved dåpen til Åsta står det at fødselsdatoen til foreldrene ikke 'kan oplyses' - hvordan skal vi tolke det? Igjen virker det som om det ikke er hverken foreldre eller fosterforeldre i nærheten som kan gi slike opplysninger til presten.For å forvirre ytterligere fant jeg her en vielse mellom Ole Olsen og Ellevine Olsdatter i Sem 1891 Lenke Hvis jeg ikke tenker helt feil har vi to kandidater til fosterforeldreparet til Åsta?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kristinn:Ja og her trodde jeg at jeg hadde funnet Ellevine sammen med sin datter og sin nye stefar: Lenke, men dette er det paret du fant vielsen til.Men jeg tror det er rett Åsta. I følge Åstas datter på 87 år så vokste moren opp i Åsgårdsstrand.Dette er en merkelig sakMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Neida, det er nok riktig som du viser til i (19), for der er Ellevine født på Bollerød. Det er også Ellevine Hansen i (7) og i (12) - datter av Hans Bollerød.Så Ellevine Olsdatter (i innlegg 18) kan ryddes ut!K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

men så er det Sigurd Andreasen da...Her er en kaandidat [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5940&idx_id=5940&uid=ny&idx_side=-118>Lenke født mars 1872 med far Andreas Arntzen. Det betyr nok at han KAN ha kalt seg Sigurd Arntzen også, kanskje?En annen litt mindre sannsynlig kandidat (men med riktig fødselsår i forhold til skipslisten i innlegg11) er Sigurd Adolf Andersen her Lenke (faren heter Zacharias Andersen).Begge disse født i Tønsberg.At den første av dem kan ha kaldt seg Arntzen får vi bekreftet her ved konfirmasjonen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kristinn:Dette kan bli interessant. Jeg ser at nevnte Sigurd Arntzen bor i Fayesgate. Det er jo samme gate Åsta bodde i de første leveårene. LenkeTusen takk så lenge :-)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og her er familien i 1900 i Lille Kammegate (som etter 1900 het Lille Fayesgate: LenkeKan Åsta ha vært hos sine besteforeldre i oppveksten?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er dødsinnf til faren til Sigurd, Andreas Arntzen i 1905 LenkeDet at de hele tiden kalles Arntzen taler vel ikke akkurat for at dette er far til Åsta, da...? Foreldrene kan ha møtt hverandre i Kristiania, og SIgurd A. kan vel ha hatt bakgrunn fra andre steder enn Tønsberg strengt tatt. FOreslår å prøve et søk i skipslistene ved arkivet i Kongsberg. Der kan det stå når han ble født og når han døde blant annet.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.