Gå til innhold
Arkivverket

[#58545] Kunne et barn få betegnelsen EKTE selv om det ikke var tilfelle i 1892?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiViser til debatt 58536 hvor dette kan være en realitet. Jeg har nemig en oppfatning om at foreldrene ikke var gift ved Astas dåp.Hvilke muligheter hadde presten til å sjekke dette?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei Det har jeg sett tilfeller av i min egen slekt at presten har skrevet ækte bak dåpsinnføringen selv om foreldrene ikke har vært gift . I ett tilfelle ble foreldrene gift etter en stund, i ett annet hadde de flere barn ført som uekte så er plutselig barn nr 3 eller 4 ført som ekte og jeg har ikke klart å finne noen vielse enda på disse selv om jeg har lett ganske så omfattende. Det er vel kanskje snakk om liberale prester da!!!!! Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det går an å skrive feil.Var ikke foreldrene gift, var barnet født utenfor ekteskap, selv om det skulle stå 'ekte'. På slutten av 1800-tallet var ikke alle prester like nidkjære med å skille mellom ekte/uekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg var borte i et tilfelle hvor barnet ble ført som uekte på tross av foreldrene var gifte. Det hadde giftet seg etter fødselen, men før dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk for mange og gode innspill. Da gir jeg opp å finne vielsen til foreldrene, og får godta at de kanskje var gift, selv om jeg har mest tro på at de ikke var det.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.