Gå til innhold
Arkivverket

[#58546] Ber om hjelp til tyding av kirkebok for Modum 1816


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Lysning/forlovelse mellom Thor Sebjørnsen og Christine Nielsdatter. Jeg leser en del av denne teksten, men har problemer med mye. Se nederst på venstre side og litt øverst på høyre: LenkeJeg mener å se dette: 14. søndag (efter Trinitatis, formodentlig) lyst 1. gang for Ungkarl Thor Sebiørnsen Stovn (?)af ???? Gaarden Berg her (?) paa Modum ???? - og Pigen Christine Nielsd. Berg. Cautionister var ?? Christopher Nielsen Berg og Rasmus Nielsen Berg, der tillige (?) -- for at de begge have haft de naturlige Børnekopper - ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,14de søndag lyst 1ste gang for Ungkarl Thor Sebiørnsen Stovn af Næss prestegield men tjenende paa Gaarden Berg her paa Modum men har som Størens Skudsmaal derfra -- og Pigen Christine Nielsd. Berg, Cautionister ere Medhjelper Christopher Nielsen Berg og Rasmus Nielsen Berg der tillige indestaar for at de begge have haft de naturlige børnekopper.Stovn er vel Stavn i Flaa. Støren så langt jeg vet en presteslekt.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei.Arnt har også rett i at Abraham Vilhelm Støren (1763-1841) var av presteslekt. Han var blandt annet sogneprest i Nes i Hallingdal fra 1809, til han i 1820 ble sogneprest i Norderhov.Nu vet ikke jeg hvorvidt Thor Sebjørnsens forfedre er av interesse. Men kirkeboka fra Nes i Hallingdal bekrefter at Thor Sebjørnsen Stavnsplads, 25 år, meldte utflytting til Modum i 1816. Se nr.51: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3052&idx_id=3052&uid=ny&idx_side=-290>LenkeEtter en rask skumming av 1801-tellinga peker en kandidat seg ut. Du finner han under Aasen. Etter *Flaa 1920, av Hans Hegna* hadde Aasen vissnok vært en husmannsplass under Stavn. 1801-telling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hjertelig takk til dere begge! Veldig bra å få vite at Thor Sebjørnsen var fra Stavn i Nes i Hallingdal. Og hans foreldre er absolutt av interesse. Jeg holder nemlig på med å utarbeide en anerekke for en venn, som en vennetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen. Anmerkningene i kirkeboka ved Thor Sebjørnsens utflytting til Modum i 1816 vil jeg ikke påta meg å tolke ordrett. Det makter du sikkert bedre sjøl.Mye taler for at denne Thor var dpt.13.nov.1791 i Flå. Foreldrene var Sebiørn Kittelsen Stavn og Ragnil Clemetsd. (Presten har nok først feilaktig skrevet faren som Biørn. For å rette dette har han så klemt inn *Se* foran navnet, slik at det ble SeBiørn. Lett å overse ved første øyekast) Se nr. 177: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3050&idx_id=3050&uid=ny&idx_side=-42>LenkeEnkemand Sebiørn Kittilsen og Randi Klemetsdtr var viet 25.juli 1790 i Flå. Se nr.21:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.