Gå til innhold
Arkivverket

[#58550] Breuten gård


Gjest Tore Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum

Vet ikke om jeg er helt på villspor nå,men fant denne husmannsplassen SNONSBRAUT i 1900 tellingen. Er ikke sikker på om dette er samme plass,det er bare et forslag. LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Du har funnet riktig plass, Ann-Mary. Plassen er omtalt i Meldal bygdebok, Gard og Ætt, bind II (Nils Lykkja) - side 419 (Brauten under Snoen): 'Erik Olsson Gruthagen, f. 1823, var halvbror til klokkemakaren på Rikstaddalen (son hennar Randi Jørgendt., f. Riksstaddal, og mannen Ole Erikson Gruthagen). Han var gm. ei som skreiv seg for Gjertrud Arntsdt. Kvam, f. 1829. Dei bygsla dette romet av Sivert Bersvensson 24. juni 1863.' - sønnen Erik, f. 1872, overtok plassen ei tid, men flyttet senere bort. mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Aud Marion!Det hadde jeg griseflaks,for jeg er ikke så kjent i dette området.Tore blir nok glad for den informasjonen du gir om plassen.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.