Gå til innhold
Arkivverket

[#58566] Mue ?


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Kom nylig over et merkelig ord som var Mue ? Det var en som sa at han trodde det hadde noe med kornband å gjøre. Er det noen som vet det ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det hadde vært greit med konteksten her, - men kan det være en skriveform for 'muge'? I såfall menes det en mengde, en masse, en hop osv. Også en korndynge. Man har jo også begrepet 'almue'.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg mener at å MUE høyet er å rake det sammen i store hauger ofte før det var varslet regn. På den måte ble det ikke så raskt bløtt.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Du har helt sikkert rett i det, Lars Ove. Men det går jo på det samme som jeg skrev over. En _mengde_ strå blir jo til en haug -:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Mue og muge er samme ordet og brukes om hverandre både på riksmål og nynorsk. Det betyr haug, dunge etc. Det er det samme ordet som såte. Fra min barndom husker jeg at vi skulle mue høyet, men såte torva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg håper jo at Thorbjørn kan si oss i hvilken sammenheng ordet fremkommer. Kanskje fra et skifte? I så fall kan det menes korn, høy, tønneband, brenneved, spiker, osv; - ja nær sagt hva som helst som kunne bli beskrevet i en 'fellespost' ved en bo-registrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Betydningen av ordet, er nok som Arne nevner i (2).Ikke altfor langt fra Osen ligger Solør, og der er det vanlig å snakke om vedmuger, som betyr en bra mengde ved reist opp slik at vedmuga får samme formen som et indianertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det Mue jeg hadde spørsmål om, gjaldt tørk av kornband, og jeg forstår nå hva dette er. Arild sier at de i Solør sier vedmuer om ved som er oppreist som indianertelt. Her i Osen kaller vi det for ev ' Vale,' altså Vedvale ( av varde ). Men takk til alle sammen. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.