Gå til innhold
Arkivverket

[#58571] Spydeberg, Foreldre til Svend Olsen Norbye f. 1764


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Spydeberg: Hvem er foreldre til Svend Olsen som ble døpt 26 des.1764. Far Oluf Norby. Faddere var Guri, Guri, Anna Norbye, Oluf Prestbye og Jens Alvim.Trolovet 13 juni 1788. Ungk.og soldat Svend Olsen Norbye og pigen Anna Henricha Ruhe. Cau. Amund Norbye og Tharald Norbye.I 1801 bor de på Yven 2 i Tune.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være dette paret som gifter seg i 1759: Oluf Pedersen Norbye og Maria Rasmusdtr (nede på høgre side): Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1739-1780), Trolovede 1759, Ekteviede 1759, side 25. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På FS finner jeg en Mari Rasmusdtr døpt 20 mars 1729 og faren er Rasmus Bovin. Jeg har prøvd å finne henne i kirkeboka, men det er litt utydelig, nederst til høgre: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 1 (1696-1738), Kronologisk liste 1729, side 225. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En datter Giertrud i 1762: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1739-1780), Fødte og døpte 1762, side 141. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2931&idx_id=2931&uid=ny&idx_side=-146>LenkeHer er Ole og Mari Norbye faddere for Hans Norbyes datter Anna: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1739-1780), Fødte og døpte 1763, side 143. Permanent sidelenke: LenkeHer er de faddere for Jon Norbyes sønn Anders i 1763: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1739-1780), Fødte og døpte 1763, side 144. Permanent sidelenke: LenkeDåpen til Svend har du jo funnet selv.Her er de faddere til Tollef Norbyes sønn Oluf i 1765: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1739-1780), Fødte og døpte 1765, side 148. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Kjellaug !Det er en mulighet for at dette er Svend Olsens foreldre. Det er noe som gjør meg litt forvirra her. Trolovet 13 juni 1759 Oluf Pedersen Norby og Mari Rasmusdatter. Forlovere er Ole Heli og Ole Norbye. Ved siden av på høyre side har samme prest skrevet vielsen : 19 ? Ole Pedersen Heli..? og Mari Rasmusdatter. - Han het Oluf Pedersen Norbye ved trolovelse og Ole Pedersen Heli..? ved vielsen + at en Ole Norbye er forlover.Jeg er ikke noe kjent med Spydeberg. Noen som kan hjelpe ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

De bor ihvertfall på Norbye, men det kan jo tenkes at det var hun som var derfra og han fra Heli.Du får sjekke faddere ved barnas dåp. Det er jo og mulig at presten skrev feil i farten.Her får Ole Norbye en datter Maria i 1867: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1739-1780), Fødte og døpte 1767, side 154. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2931&idx_id=2931&uid=ny&idx_side=-159>LenkeGuri, Amund, Anna, Harald og Rønnaug Norbye var faddere. Hun dør liten (venstre side): Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1739-1780), Døde og begravede 1769, side 207. Permanent sidelenke: Lenke Rart at de kalte dattera Maria, kan kona ha dødd?Her får Tarald Olsen Norbye en datter Maria i 1769 og Ole Norbye er blant fadderne, men ikke Mari(a), på høgre side: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1739-1780), Fødte og døpte 1769, side 159. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fant jeg noe: Ingeborg og Birte Olsdøtre Norbye dør henholdsvis 19 og 14 år i 1774: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1739-1780), Døde og begravede 1774, side 215. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2931&idx_id=2931&uid=ny&idx_side=-221>LenkeDet er vel og deres barn, men alderen stemmer vel ikke helt.Jeg fant dem nok en gang faddere for Jens Schersagers datter Ingeborg i 1761 (nederst til høgre): Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1739-1780), Fødte og døpte 1761, side 138. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Det paret som Kjellaug fant, lette jeg etter som døde på Norbye, uten resultat.Jeg tror nå at jeg har funnet riktige foreldre til Svend Olsen : Ole Siøpharsen Norbye og Mari Amundsdatter Alvim.Trolovet 2 febr. 1751 og viet 20 april 1751. Soldat Ole Siøpharsen Norbye og Mari Amundsdatter Alvim.Ole Siøpharsen døde 1777 på V.Norbye ( ingen alder ) Mari Amundsdatter døde 1798. Da står dette : Mari Amundsdatter Heli pl. enke etter Ole Sjøpharsen Norbye begravet aaret 1777 (dro?) fra Norbye aar 1796 til sin datter i Heliepl. hvor hun døde 71 år 4 mnd. 11 dager gl.begr.15 des.Den datter som hun flyttet til var Giertrud som bodde på Helie pl. Hun ble gift 1783 med Ole Mathisen. Som enke ble hun gift 1797 med Torger Olsen Norby hun bodde da på Helie pl. Hun født 1762 konf.1778 Norbye.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Ole Sjøfarsen (# 9) er døpt 13. august 1724 i Heli anneks i Spydeberg av foreldre Sjøfar Hansen og Anne Torgardsdatter på Vestre Nordby, senere på Østre Nordby. Anne Torgardsdatter er født rundt 1692, og hennes foreldre er Torgard Gundersen og Kirsti Sjøfarsdatter på Alvim.Rita: Er du interessert i Anne Torgardsdatters slekt bakover, se da min artikkel 'Spydebergslekter med linjer til Mollestad i Onsøy', Runar 1/2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Stor takk til deg Sten !Jeg har nå lest din artikkel i Runar som går over flere sider. Det var mye å sette seg inn i og jeg støtt på noen kjente navn.Jeg mener at jeg med bare kirkebøkene for hånden har funnet rette foreldre til Sven Olsen Norbye som forøvrig solgte sin odelsrett til gården i 1803.Ut fra din artikkel blir det slik : Anne Torgardsdatters far Torgard Gundersen ca.1660 -1738 er sønn av Gunder Torgardsen Ø.Skjersåker og Guri Torkelsdatter f. ca 1615 datter av Torkild Bertelsen Store Løken / Auten og Kirsti EnersdatterAnne Torgardsdatters mor Kirsti Sjøfarsdatter 1665 - 1741 Alvim datter av Sjøfar Torkildsen død ca.1683 som var sønn av Torkild Arnesen Nes i Skiptvedt som eide halve Store Løken fra 1739.Når det gjelder Store Løken i Spydeberg som er nevnt har jeg noen spørsmål. Lokalhistoriker Syver Liverud har skrevet om denne gården og på et punkt er dere ikke enige. Han skrev : ...' I tidsrommet 1642 - 1660 er det BRØDRENE Torchel Nes og Christoffer Vister, begge Skiptvet,som eier 1 skipp. hver i gården. Ingen av disse bodde på gården Løken, de var bare eiere av gårdparten.'I følge deg Sten, så het Torkild Nes ARNESEN, altså ikke bror av Christoffer Vister som het JENSEN ( gift med Jøran, datter av Asgaut Eriksen Skog ), sønn av lensmann Jens Tommesen og Dorte Tordsdatter på Vister.Ole Sjøfarsen Norbys farslekt, finnes den i noen trykte kilder ?Ole Sjøfarsens mor. Anne Torgardsdatter døde i mai 1737,45 år gl. faren Sjøfar Hansen Norby giftet seg igjen 5 des. med Guri Mathidatter og de fikk datteren Anne døpt 21 des.1738 ( presten har ikke skrevet navnet hennes eller faddere, men det passer med alder 1801 og at hun er oppkalt etter Sjøfars avdøde kone Anne Torgardsdatter ) 1801 Norbye Ø. er Guri Mathisdatter 87 år enke 2 g. ( gift 2g.1761 med Amund Torkildsen Rævoug ) : LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Hei igjen Rita. Det er nok ingen tvil om at Torkel Nes i Skiptvet hadde farsnavnet Arnesen. I tema 23720, # 13-23, har jeg og et par andre debattanter gått inn på Torkel og hans avstamning.Syver Liverud tar nok feil her, men jeg var ikke klar over at han hadde skrevet om Store Løken i Spydeberg (for 50-60 år siden?) Jeg vet nemlig at Liverud i sin tid hadde tilgang til flere uregistrerte dokumenter på 1600-tallet, som kanskje nå er gått tapt. Nå er jo Store Løken også behandlet i den nye gårdshistorien for Spydeberg. Viser Liverud til transaksjoner (eiendomssalg- kjøp og pant) som ikke framkommer i gårdshistorien?I tillegg til det du refererte fra min artikkel kan nevnes at Gunder Torgardsen på Øvre Skjersåker var sønn av Torgard Bentsen på Store Børen og sønnesønn av Bent Nordre Dæli.Sjøfar Hansen var født rundt 1684 på Vestre Nordby i Heli av foreldre Hans Rasmussen (født ca 1659, død 1698) og Kirsti Olsdatter (født ca 1660, død 1716). Sjøfar døde i 1758.Hans Rasmussens far var Rasmus Finnsen på Vestre Nordby (født ca 1620, død 1698), og farfaren var Finn Hansen på Vestre Nordby (trolig født rundt 1590, død ca 1640). Finn Hansen var sønn av Hans og Sønnev på Vestre Nordby. I 1615 eide Hans 13 lpd i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei og takk igjen Sten!Løken i Spydeberg av Syver Liverud står i Runar nr.1 1992. Det er ikke tatt med kilder her, mulig at det står i orginalen. Med spørsmål fra leserne leverte Syver Liverud inn et fyldig materiale om gården Løken. Jeg kan gjengi noe av det som står.Løken nevnes første gang i biskop Øysteins jorbok i 1401. Der heter det ' I Løykine ( Løken )19 øres jordgods som fantes i det gamle register og dessuten 1 øres boll som Ingebjørg Bardakone gav '. Tilsammen blir det 20 øres boll som kirken var eier av i gården Løken. ( Markebol - jordegodsenhet - 1 markebol = 8 øresboll ). Disse 20 øresboll omfatter antagelig hele gården Løken som i senere matrikler blir betegnet som Løken store, gnr.29, skyld 2 sipp.tunge og Løken lille grn.28, skyld 15 lisp.tunge ( tunge godt korn - 1 skippund - 160 kg = 20 lispund )Gården ble delt tidlig, for i 1407 finner vi betegnelsen Løken store. Senere i 1436 blir det foretatt et jordbytte som utgjør 5 øresboll i Løken. Eier av disse 5 øresboll blir Gunnulf Gunnbjørnsen. En del av Løken store ble ved dette jordbytte, bondegods. Landskatten i 1622 forteller at da er ØLøken store oppført som odelsgods ( bondegods ) og besitteren er Torkild Løken.10 år senere finner vi 2 brukere på Løken store, det er Erik og Joen og det er mulig at det er fra den tid gården er delt i 2 deler. Den nordre del som i 1680 ble benefisert gods under Vestby kirke, og den søndre del som alltid har vært bondegods.Den nordre del skal kort omtales i denne sammenheng. Det var sognepresten i Vestby som hadde bygselsretten til denne gårdpart. Dvs. at han hadde rett til å leie bort gården til leilendinger mot at denne betalte eieren landskylda, som i dette tilfelle var 1 skippund havremel ( 160 kg ). Han var forpliktet til å betale de andre skatter som påhvilte gården til rett tid, og skattene var mange i de dager. Årlig måtte det betales leilendingsskatt, skyssferdsskat, rytterskatt, proviantskatt og i enkelte år ekstraskatter.Even het den første leilendingen som brukte kirkens part i gården. I skattelistene heter han Even Løken. Han brukte gårdparten til 1712........osv.Løken store, søndre del : Skyld : 1 skipp. tunge - bondegods. I dag har eiendommen brn. 3 og 4. Som det før er nevnt var Løken kirkegods i den katolske tid. I 1436 er noe av gården blitt bondegods og det var den søndre part av Løken store som var bondegods. Husene til den søndre part lå tett inntil bebyggelsen til det nåværende Funderud - Løken.....osv.Eierforholdet på Løken søndre i 1627 : Erik Asgautsen, sønn til den store jordeier som bodde på Skaug i Skiptvet, bodde på Løken store og eide halve gården - 1 skipp.tunge. I 1632 er Erik død.I tidsrommet 1642 - 1660 er det brødrene Torchel Nes og Christoffer Vister, begge Skiptvet, som eier 1 skipp. hver i gården. Ingen av disse bodde på Løken, de var bare eiere av gårdparten. I denne perioden fra 1631 til 1657 er Jon Gudmundsen, sønn til Gudmund Jonsen Hovind i Spydeberg og hustru Birte Thorsdatter fra Lie i Øymark, leilending på Løken. Som leilending brukte Jon Gudmundsen hele gården, 1 tiende ( 1/10 part av hva man avlet ) leverte han i 1650, 4 tønner havre 1/2 setting rug og 1 fjerding hvete ( 1 setting : 12,2 liter - 1 tønne : 145,8 liter )....osv. Jon Gudmundsen var lensmann i Spydeberg fra 1647 til han flyttet til odelsgården Lie i Øymark i 1657. Leilending på Løken fra 1657 er Christoffer Visters sønn, Frederich Christoffersen. Han brukte gården og var lensmann. Omkring 1660 foregår et eierskifte på Løken. Frederich Christoffersen blir eier av hele gården. Han er født 1632 og gift med datter til Mathis Skuleberg....osv.( Leilendingen Jon Gudmundsen er også ' min ' i hans første ekteskap med Groe Aslaksdatter, datter av Aslach Rolfsen og Berte Trulsdatter Egeberg i Trøgstad. Deres sønn Gudmund Joensen Dybvig i Øymark.)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk for opplysningene, Rita. Liverud var altså aktiv så sent som i 1992. Nå er det ikke noen av de opplysningene du refererer til som er ukjente, slik at han neppe har hatt tilgang til uregistrerte dokumenter for Store Løkens vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Liverud svarer på spørsmål ang. Løken i Runar nr 1 1982. Der han bla. nevner Even Torsteinsen som var leilending på Store Løken omkring 1680. Han stammer fra Vister i Skiptvet, og kan føre sin slekt 5 generasjoner bakover i tid. - Kanskje det er noe han har funnet ut i den forbindelsen som har gjort at han mente at Torchel Nes og Christoffer Vister var brødre ?Nå har du hjulpet meg så mye, Sten , så nå har jeg bare Ole Sjøfarsens hustru Mari Amundsdatter igjen! Det var ikke så mange som het Amund. Jeg fant ingen Mari Amundsdatter som døpt på Alvim, men ei Mari Amundsdatter døpt 14 okt.1724 på Skjersåker. Hans Amundsen døpt 2 mars 1732 Alvim og Jens døpt 24 sept 1735 Alvim. Disse to tror jeg er hennes brødre.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.