Gå til innhold
Arkivverket

[#58575] Engebrecht Michelsen f.1772


Gjest Mette Gjerdingen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Gjerdingen

Jeg hadde for en liten stund siden en etterlysning om Ingebrecht Michelsen f.ca.1772. Har nå funnet nye opplysninger om han og prøver meg igjen.Det jeg har er følgende: Han er født i 1772 og døde den 11 April 1847 på Høikorset [Østre Alm.] og han var 75 år da han døde. Det står at Engebrecht Michelsen var enkemann da han giftet seg med Berthe/Birthe Pedersdatter f.ca.1764 fra Blakstad,noe uvisst om hun er derfra,og hun døde den 15 August 1846 på Høikorset [Østre Alm..Hun var pige da hun giftet seg med Engebrecht i 1805/1806.I 1806 fikk Ingebrecht/Engebrecht Michelsen en sønn med Anne Pedersdatter, de var gift for sønnen Michel var ektefødt.Det står at de bodde på Tetterudejet. I 1810 fikk han en datter med Berthe Evensdatter, de var gift for datteren Pernille var ektefødt.Han bodde da på Schalern Nyebygger Plads ved Teiterue. I 1812 fikk han en sønn med Berthe Pedersdatter,de var gift for sønnen Martin var ektefødt.De bodde da på Dyrueeyet. Dette er opplysninger som skal stemme, grunnen til at de flyttet fra Schalern Nyebygger Plads ved Teiterue var at han hadde tatt seg godt til rette der uten lov.Jeg lurer på hvor Ingebrecht/Engebrecht er født og hvor hustruene hans er i fra. Det kunne ha vært moro å finne foreldrene til disse menneskene. Håper det er noen som vil hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tror det er lurt å legge inn en lenke til noen av de forrige etterlysningene dine: Lenke Her står litt flere opplysninger om hvor dåpen ble funnet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en dåp her i Gran 1772, men ikke lett å lese. Ingebregt er fornavnet Og far noe med Michelsen.? LenkeOm dette er den rette mannen?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Du, det er noe jeg ikke helt skjønner her...1805/1806 Giftermål mellom enkemann Engelbrecht og pike Berthe Pedersdatter1806 Barn med Anne Pedersdatter1810 Barn med Berthe Evensdatter1812 Barn med Berthe Pedersdatter1846 Berthe Pedersdatter dørKan det være at dette bare er et ekstremt tilfelle av feilskift av presten? For hvor er alle giftermålene? Ble han skilt fra Berthe Pedersdatter? Eller er barna egentlig uekte?Vet du noe om dette, Mette? Jeg har kanskje litt tungt for det så seint, så bær over med meg hvis jeg har misforstått noe!Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er jeg enig med deg, Kristinn. Det må være feil årstall oppgitt for 2. ekteskap med Berthe Pedersdatter. Anne Pedersdatter 1. hustru lever jo og får en sønn 1806. ( mulig hun dør ved fødsel eller rett etter)Ekteskapet med Berthe er vel et sted mellom 1807 og 1810 da barn med mor Berthe ble født.Da blir det å lete etter ekteskapene?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er dåpen fra kirkeboka Gran med miskels dåp 1806. LenkeSe øverst høyre side-Mor Anne Pedersdatter som det står i avskriften i innlegg nr. 7.Skal se om jeg finner Anne død etter fødsel?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn samme dåp fra denne kronologiske liste også. Michel er tydelig ført med Anne som mor.Tror ikke det kan være skrivefeil av presten her. LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da fant jeg i alle fall enkemand Ingebret Michelsens 2. ekteskap her på Gran 1806. Altså må Anne være død samme år. Muligens under fødsel av Michel. Finner ingen annen forklaring på dette. LenkeEkteskap med Berthe Pedersdatter se rett under midten v. side. ( bare en tanke, kan Berthe Pedersdatter være en søster av første hustru , Anne?) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her lurer jeg på om jeg kan ha funnet anne Pedersdatter død i august 1806? Lenke se under siste 3 tall høyre side. Ikke så enkelt å tyde, men Anne Pedersdatter mener jeg å tyde navnet til.Ekteskap med Berthe Pedersdatter var vel Desember samme år?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja det var en sørgelig hendelse: Blev ihjelslagen af lynild? 23 år gammel.Da er vel denne saken nesten løst.Utrolig hvor mye amn kan finne i digitale kirkebøker i dag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det blir noen merkelige skrivefeil når jeg blir ivrig. Det skal være man og ikke amn, huff!Jeg har igjen prøvd å finne en passende Engebret ( I utallige navnvarianter) som kan være en passende ugift kandidat i nærområdet 1801. Ikke enkelt.Fant denne karen i Fåberg . 14 år . LenkeMuligheter for at han har fått barn på Gran i 1806 er vel ikke helt umulig. Anne Pedersdatter var jo ganske ung da hun døde, så om ektemannen bare var 20 år var det en mulighet? De andre jeg fant av alle navnvariantene var enten gift med andre, eller alt for unge.Håper noen finner ut av denne sørgelige historien.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjerdingen

Hei alle sammenJeg har lenge lurt på om Berthe Evensdatter og Berthe Pedersdatter kan være samme person, men at presten har skrevet feil. Anne Pedersdatter regner jeg med at er rett. Jeg har funnet ut at Engebrecht og Berthe giftet seg 22.desember 1805, men det var noen som sa han giftet seg 1.januar 1806. Jeg syns dere er kjempeflinke, for har selv leita lenge men har nok sett meg blind. Slik er jeg når jeg blir ivrig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjerdingen

Så var det dette med skrivefeil da......jeg mente Ingebrecht/Engebrecht og Anne Pedersdatter da......siden Michel er ektefødt giftet de seg før han ble født, og han ble født i 1806 og døpt 26.mai 1806Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjerdingen

Det er fælt med skrivefeil jeg har i dag, enten hun som skriver eller tastaturet..... Anne og Engebrecht giftet seg vel i 1805 og Berthe og Ingebrechr den 22,desember 1806.....Dette tror jeg ble rett Sorry.....Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjerdingen

Den Engebret i Fåberg som er 14 år gammel er ikke rett, min Ingebrecht/Engebrecht var 75 år da han døde i 1847 og det vil si at han var født rundt 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Da ble alt ihvertfall mye klarere for meg :-) Men hovedspørsmålet...Det som er rart er at i familysearch dukker det opp en Engebret Michelsen som gifter seg i Nord-Aurdal i 1804 tredje øverste på siden [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9364&idx_id=9364&uid=ny&idx_side=-93>Lenke . Grunnen til at jeg nevner det til tross for at konen her heter Marthe Pedersdatter og ikke Anne, er at det står at hun kom 'rekende fra Hadeland'. Dermed kan det være en forbindelse til Gran på Hadeland...?Manne som gifter seg vil jeg tro er han her på gården Fremgaarden i FT1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..I Ft 1801 finner vi en Ingebret Mekelsen 29 år på Fremgaarden, Reenlie i Ourdahl. Er han sjekket ut??mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjerdingen

Skal ikke se bort fra at dette er riktig mann som Kristinn fant. Har ikke sjekket ut Ingebret Mekelsen i Ourdal.Sitter med en magefølelse at min Engebrecht ikke er fra Hadeland. Ser heller ikke bort fra at Marthe og Anne kan være den samme personen. En ting jeg er sikker på er at sønnen Michel er født her på Hadeland.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjerdingen

Jeg har også funnet ut at de hadde mange måter og skrive både fornavn og etternavn på. F.eks Engebrecht/Engebreth/Engebret/Ingebrecht/Ingebret osv. og det samme er med etternavnet. Det har så langt jeg har kommet vært en tradisjon at en sønn het enten Michel eller Engebrecht/Ingebrecht med en av fornavnene som etternavn i hver generasjon. Håper dette er opplysninger som kan hjelpe.Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.