Gå til innhold
Arkivverket

[#58579] Johan Joensen g,m. Lisbeth Olsdtr.Ekrumseie


Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Johanne Berget

Jeg er på jakt etter foreldrene til Johan Joensen g.m. Lisebeth Olsdtr. EkrumseieDe hadde en datter Anne f.04.06.1836 g.m. Ole Monsen De kom til Modum i 1871 Han var grusbas på Krøderbanen under byggingen.Er det noen som har opplysninger om dette ?Det gjelder familien til Johan og Lisbeth. MVH Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er det alt for mye å be om at man i det minste oppgir hvilket fylke det gjelder ? Kan det være Gausdal i Oppland ?Jeg er litt usikker, men var det Ole Monsen og Anne som kom til Modum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner ingen gård som heter Ekrum på Løten, men jeg fant masse annet på FS som må gjelde de nevnte personer.Ikke sjekket noe av dette. Johan Jonsen gift 23/11 1822 Løten med Lisbeth Olsdt (fca.1793). Anne Johansdt. f.4/6-dpt.26/6 1836 Løten. Anne gift 22/7 1869 Løten med Ole Monsen, far Mons Mikkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lysning Løten, øverst v.side Lenke Enkem. Johan Johnsen Lille Rogstad eie, 33 år, pike Lisbeth Olsdt., mellem Sagbak, 30 år. Forlovere: Lars Olsen Sagbak og Embret Amunds. Gift 23/11 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei BeritTakk for svaret.I kirkebøkene for 1837 står det under dåpen til Anne var mora oppført under Ekrumseie.Hun var vel tjenestejente der.Opplysninger vider om Anne Og Ole Monsen etterslrkt har jeg. De var mine oldeforeldre.Jeg har anene til Ole Monsen ,men jeg mangler anene til Anne. Faddrene til Anne var Laura?Mikkelsdtr.Sagabakken, Mikkel og Ole på Ekrem, Sigrid Sagabakken og Maria Embretsdtr.SagabakkenDisse opplysningene er fra kirkebokaTakk så mye for hjelpen Nå har jeg kommet litt nærmere Annes Aner. MVH Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Ole Monsen f 1839 gm Anne Johansdatter f 1836 meldte flytting fra Søplet i Løten til Snarum ved/i Drammen 1877,men de hadde flyttet i 1871. De hadde med sønnen Mons f 1869 og Annes uekte sønn Edvard f 1864. De er ikke omtalt i Løtenboka bind 1 om Søplet, men en annen eier var knyttet til jernbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Skal vi aller førts da bli enig om at det er snakk om Løten i Hedmark ?Dåpen til Anne i 1836, nr.52 LenkeForeldrene, ikke bare moren, bodde på Ækkern eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Så det ikke blir noen misforståelser. I innlegg(5) la jeg inn vielsen til foreldrene til Anne. De var altså gift da Anne ble født, så moren var nok ikke tjenestejente da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Sverre Som jeg nevnte før var Ole Monsen grusbas ved Krøderbanen. Arbeidet ble beggynt i 1871. I 1873 var banenen i full drift og Ole ble baneformann Lia - Snarum. Edvards far var Peder Eriksen Engsletten. Disse opplysningene har jeg fått fra Thor Bømher ,Furnes. Anne og Ole hadde 5 barn sammen. Edvard tok navnet Monsen.Anne Monsen ble overlatt ansvaret med å sette opp signalflagg ved Uhla da togene passerte. Dette skulle hun gjøre for å få gratis hus og ved. Hun kan vel regnes som Modums første yrkeskvinne med fast stilling. Dette fra en bok fra 125 år jubileet til Krøderbanen.Hilsen Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Lisbet Olsdr fra Sagåbakken mellom kan du finne igjen i Løtenboka 2 og følge videre bakover. Faren, Ole Larsen var fra Tøsti lille i Vallset i Romedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg skrev innlegg 11 uten å ha sett ditt innlegg 10. Det var morsomt å få de opplysningene om utflyttete løtensokninger. Annes bror Ole med familie og Annes foreldre bodde i Ækernshagen, i dag Ekrumshagan i 1865. Jeg har ikke klart å finne Anne og Edvard i 1865, men den digitaliserte folketellinga i Løten 1865 har noen hull/mangler så de bodde nok i bygda, men ikke hjemme hos Annes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk til alle som har svart meg på mitt innlegg om Anne Johansdtr.Jeg har slekta til Ole Monsen Odd Magnar Syvertsen Løten har registrert denne slekta i 1974 og gitt ut en bok om denne slekta.Jeg kan nevne at Ole hadde en bror Peder som kom til Hokksund. (Buskerud)Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.