Gå til innhold
Arkivverket

[#58582] Petter Iversen F. i Smålenene


Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Per J. Nestås

Jeg søker anene til Petter Iversen F 1872 i Smålenene. Han var gift med Gina fra Sylling i Buskerud. Kanskje var pikenavnet Kristoffersen, ut fra at hennes far kanskje hett Hans Chr. De døde begge i Bærum, og hadde en datter med navn Johanne F. 24.06.1897 i Bærum. Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En mulig kandidat er denne født i Skiptvet i 1872 (n° 31): Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skiptvet, Ministerialbok nr. 8 (1867-1877), Fødte og døpte 1872, side 22. Permanent sidelenke: LenkeForeldre: Iver Pedersen og Johanne Marie Christiansdtr Ilebo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

n° 41 her er dattera Johanne Marie: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Østre Bærum i Asker, Ministerialbok nr. III 3 (1892-1904), Fødte og døpte 1897, side 44. Permanent sidelenke: LenkeForeldra bor på Høvik og moren er også født i 1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda, nå ser jeg det at moren ikke er den samme. Er det ikke for stort sammentreff at faren heter Peter Iversen og Johanne er født 24/6-1897?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er nok presten som har skrevet feil navn på henne for her gifter de seg 2 mai 1897 og da står det Gina! Kildeinformasjon: Akershus fylke, Østre Bærum i Asker, Ministerialbok nr. III 2 (1879-1904), Ekteviede 1897, side 123. Permanent sidelenke: LenkeHans far Iver Pedersen og hun er født i Lier og faren heter Hans Christensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her gifter Iver Pedersen og Johanne Marie Christiansdtr seg den 8 mars 1867 i Skiptvet: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skiptvet, Ministerialbok nr. 8 (1867-1877), Ekteviede 1867-1868, side 133. Permanent sidelenke: LenkeDe er begge 28 år, dvs skulle være født ca 1839.Hans far er Peder Olsen og hennes far er Christian Olsen.Tyder det til Johnsrud for henne, men er ikke sikker på han Gudrøn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er Gina sin fødsel i Lier 6 april 1872 (n° 73): Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 13 (1865-1874), Fødte og døpte 1872, side 109. Permanent sidelenke: LenkeHans Christiansen og Anne Markusdtr er ikke sikker på stedsnavnet, kanskje det er bedre i klokkerboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hans Christensen og Anne Markusdtr gifter seg i Lier 9 juni 1967: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 13 (1865-1874), Ekteviede 1867, side 281. Permanent sidelenke: LenkeFar hans Christen Hansen Horthe eie og far hennes Marcus Andersen Skustad. Han er 20, men tviler på at det er helt rett for henne, hun var eldre i ft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Anne Marcusdtr n° 112: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 11 (1843-1854), Fødte og døpte 1844, side 17. Permanent sidelenke: LenkeFødt 16 september 1844 og døpt 3 nov. Foreldre Marcvus Andersen og Gunhild Larsdtr Skustad eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hans Christensen n° 38: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 11 (1843-1854), Fødte og døpte 1847, side 52. Permanent sidelenke: LenkeFødt 23 januar 1847 med foreldre Chresten Hansen og Kari Chrestensdtr Horthe eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Markus Andersen og Gunhild Larsdtr på Skustad eie i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=f60626&gardpostnr=1174&personpostnr=5910#nedre>LenkeBegge født i Lier ca 1804.Kristen Hansen og Kari Kristensdtr på Runsevold i 1865, det må være dem finner ingen andre og finner heller ikke Horthe eie som noen gård her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Gunhild Marie Larsdtr født 1803 med foreldre Lars Nilsen og Kirsti Olsdtr Nordal (nederst til høgre): Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 7 (1794-1813), Fødte og døpte 1803, side 160. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8440&idx_id=8440&uid=ny&idx_side=-87>LenkeDet er jo ikke sikkert det er henne, må finne vigselen deres.Her er en Gunhild Larsdtr f i 1805: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 7 (1794-1813), Fødte og døpte 1805, side 175. Permanent sidelenke: Lenkeforeldre Lars Andersen og Kirsti Gundersdtr Soelberg.Nederst til høgre Marcus Andersen: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 7 (1794-1813), Fødte og døpte 1805, side 180. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er giftermålet deres, n° 34: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 10 (1827-1843), Ekteviede 1830, side 283. Permanent sidelenke: LenkeUngkarl og soldat Marcus Andersen og pige Gunild Larsdtr Begge er 25 år far hans Anders Hansen og far hennes Lars Andersen.Dvs at det var Gunild n° 2 over som er den rette, med foreldre Lars Andersen og Kirsti Gundersdtr.Det er gode kirkebøker for distriktet, så du kan sikkert komme lenger bakover.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, Kjellaug! Jeg ser at det er en forespørsel om de samme menneskene i DisNorges forum. LenkeHeldigvis oppdaget jeg arbeidet ditt før jeg hadde brukt altfor lang tid på det samme!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for at du la inn lenke, Laila. Jeg brukte trots alt vel en time på dette.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Takk til damene Kjellaug og Laila. Når det gjelder Gina så er nå brikkene på plass. Når det gjelder Petter Iversen så tror jeg Kjellaug har gått noe fort frem. Jeg tror - inntil videre - at henne kandidat i hennes første innlegg ikke er den riktige Petter. Jeg har letet lenge og mye i det store Smålenene. Vær litt overbærende med en morfar på 83 som vil lage anetavle for sine barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han som gifta seg med Gina het ihvertfall det samme, var født samme sted og hadde en far ved samme navn.Kjempefint prosjekt-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

La visst feil lenke til ekteskapet deres, her er det 2 mai 1897 i Asker/Østre ærum: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Østre Bærum i Asker, Ministerialbok nr. III 2 (1879-1904), Ekteviede 1897, side 123. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4915&idx_id=4915&uid=ny&idx_side=-127>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

For ikke å snakke om at Peter Anton og Ginas datter er kalt opp etter hans mor, Johanne Marie (dattera har og begge navna ved dåpen).Jeg er overbevist om at det er riktig Peter Anton, selv om han kanskje gikk for Petter siden.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Kjellaug .....Jeg gir meg .... selom det var forevirrende med Ida Hansen og Gina Kristoffelsen ... så takker Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ida er nok bare feilskrevet for Gina. Hvor fikk du Kristoffelsen fra? Far til Gina het som sagt Hans Christensen etter vigselen deres og Christensen Christiansen ble og ofte vekslet om hverandre.Det er ikke første gang at navn er blitt feilskrevet ved dåp, men nå vi sammenlikner det hele, så synest det klart at dette er de rette personene-:)I ft 1900 står hun med samme etternavn som sin mann: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her får de en sønn Hans (Øverst): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Østre Bærum i Asker, Ministerialbok nr. III 3 (1892-1904), Fødte og døpte 1901, side 82. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.