Gå til innhold
Arkivverket

[#58586] Nordre Bye, Ring Ringsaker ved ft 1801


Gjest Roger Nystuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Nystuen

I frykt for at dette spørsmålet blir borte under en annen overskrift, legger jeg det inn som eget tema.På nordre By på Ring i Ringsaker finnes altså ved ft 1801:Ole Knudsen Huusbonde 53 Bonde og gårdbrukerBerthe Larsdtr Hans kone 52Lars Olsen Deres børn 30 SoldatMaria Olsdtr Deres børn 32Karie Olsdtr Deres børn 27Sirie Olsdtr Deres børn 24Knud Olsen Deres børn 20Hvor var Ole Knutsen på nordre Bye fra. Hvor ble det av sønnen Knut Olsen og hvem han ble gift med. Lars som er eldst er tilsynelatende oppkalt etter morfaren og derfor antyder jeg at det var Berte som kom fra gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du bør ihvertfall legge inn lenke til det som er funnet om samme familien før: Lenke Det hadde vel vært bedre å fortsette samme tråd. Dess flere tråder om samme familie, dess mer uoversiktelig blir det-:( Dessuten unngår du at folk leter etter det samme to ganger.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Nystuen

Beklager Kjellaug. Jeg er en stor beundrer av din evne til å finne informasjon, men JEG mener det her er nødvendig med ny lenke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du betsemmer selvsagt SELV!Hva med denne kandidaten, håper han ikke er funnet før: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 2 (1747-1774), Fødte og døpte 1748, side 15-16. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9064&idx_id=9064&uid=ny&idx_side=-8>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Denne Knut Fredriksen er f 1686 på Lunde på Ring. Han kom nok til Svenskerud. Hvor Kari var fra, vet jeg ikke. De hadde muligens 10 barn, hvorav en er Ole Knutsen f 1759 og døpt 16 sep 1759. Det er andre aktive slektsgranskere lenger nord i bygda som stammer fra Knut Fredriksen, så vi får vel en snarlig avklaring vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

I lenken er nevnt dåpsdato 16 apr og ikke sept som jeg først hadde tydet det til etter et raskt blikk. Fadderne er: Gudmund Fredriksen Lunde med kone Anne Madsdatter (fra Ulven), Peder Hansen ibid altså Lunde, Nils Halvorsen øvre Fjelstad, Else Larsdatter Amli.Hvem denne Peder Hansen er vet jeg ikke, men Gudmunds søster Kari var g m Gudbr Hansen på Saugstad. Om disse to er brødre vet jeg ikke. Else Larsdatter Ambi var nok datter på Hulleberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg henger meg på her og håper det ikke forpurrer hensikten for debatteieren:Si(g)ri Hansdatter f 1701 sies å være fra Malum. Hun ble gift i 21 okt 1736 til By, g m Arne Olsen By (etterkommere på nedre By se ft 1801). Forlover var Even Mælum. Min antakelse er at hun er datter av Hans Pedersen Hauknes f ca 1670 og sikkert da oppkalt etter farmor. Hvem Hans ble gift med og hvorfor han var på Mælum - sikkert nordre Mælum - vet jeg ikke. Denne Sigri Hansdatter ble gift 2 (18 mar 1743) m Lars Pedersen Freng og de fikk bl a dattera Berte Larsdatter f ca 1749. Er det denne Berte Larsdatter som er på nordre by i 1801? Og da 52 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.