Gå til innhold
Arkivverket

[#58587] Erich Fredr Schjølberg - foreldre? kristiansund, Trondheim, Orkdal


Gjest Kjetil I Aune
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil I Aune

Min forfar Fridlib Rosbach Schjølberg er født 1809 i Kristiansund - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=141&uid=4010&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>LenkeI Fridlib's vielsesatest fra Tromsø 28.9.1846 er faren oppgitt til erich fredriksen schjølberg.Finner en erich schjølberg i folketellingen 1801 men det er ikke rett - finner ikke noen martha schjølberg i 1801 så de er gift etter 1801 og før 1809, men hvor?Hvor kommer erich fredriksen schjølberg og Martha olsdatter fra? Hvor stammer schjølberg-navnet fra?Jeg har funnet spor av martha og datteren i orkdal (fadder i en dåp) så det er sansynlig at familien og slektsnavnet kan komme herfra http://tinyurl.com/3nvouhJeg er også interessert i å finne ut om det er noen forbindelse til Rosbach-familien - navnelikheten skulle tilsi at det er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil I Aune

Takk for tipset - har sjekket smøla bygdebok men finner dem ikke der, har også søkt i kirkebok for smøla uten resultat.Er schjølberg i Orkdal også - ellers finner jeg ingen i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Schjølberg kan jo være omskriving av både det ene og andre. Kanskje til og med Sollberg/Solberg i Meldal kan være aktuelt.Lenken som vedrører Kristiansund i 1809 virker ikke, så det ville vært fint om du sa hvor den kom fra.Ved lysningen for ekteskapsinngåelsen i 1846 oppgis det at brudgommen er født i Trondhjem. (kan dette være feil?)Om man ikke finner noen Erik Fredriksen Schjøldberg i Trondheim, så finner man en FREDERICH SIMONSEN SCHJØLDBERG, som kan være Fritlibs far-far. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=fl16011795&gardpostnr=2615&personpostnr=5230&merk=5230#ovre>Lenke og Lenke og nest øverst til venstre her Lenke .Den siste lenken viser til hans ekteskapsinngåelse nr. 2, som gjorde som 62-åring, slik at dersom han skal ha noen sønn som heter Erik, må man lete andre steder.Man skulle jo tro at det er en forbindelse til denne herren:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Fint at Ketil kan si fra om parallell diskusjon. Sånt sparer en for mye dobbeltarbeid, men nå så jeg beskjeden i seneste laget.Men er det noen som har forstått denne Rosbach-tilknyttingen ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil I Aune

Har sjekket 'slekten rosbach' men der er det konsentrert om etterkommerne til ditlev rosbach og stina hammond... så jeg finner ingen forbindelse derJeg har en teori om at erich schjølberg har vært militær og tjent under fritlib rosbach - og derfor oppkalt sin sønn etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil I Aune

Da her jeg fått plassert familien i Orkdal iflg diskusjonen i dis-forum...Men - er det noen som har noen tips angående forbindelse med slekten-rosbach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

God kveld Kjetil. Finner vielse i vår frues kirke i Trondheim 7/1-1800 Fredrik Simonsen Schiølberg og piken Giertrud Andreasdatter, forlovere Joen E.Røe og S. F. Schiolberg.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Finner også en vielse mellom Anne Schiolberg og Peter Mortensen 29/1-1792 i Vår frues kirke i Trondheim(står under trolovede).Her står det noe om hvor hun kommer fra, men jeg klarer ikke å tyde det. Tenkte dette kanskje kunne være til hjelp for å stedfeste hvor familien Schjølberg kom fra.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil I Aune

Kan se ut som Simon fredricsen schjølberg har vært forlover for sin far fredrik simonsen schiølberg - Jeg klarer heller ikke tyde hvor hun kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Geir Dybvig

Sent, men kanskje godt? I Orkdal finnes det et sted som heter Svorkmo, litt sør for Løkken Verk. På Svorkmo er det en plass som heter Skjølberg (Schjølberg), jeg har selv aner derfra. Det var mange familier som var tilknyttet gruvedriften på Løkken som bodde her. Husker jeg ikke feil var det snakk om 20-30 plasser under Skjølberg(Schjølberg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.