Gå til innhold
Arkivverket

[#58593] Andreas Tøgersen fra Bjørnør


Gjest Birgith Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgith Andreassen

Min tippoldefar Andreas Tøgersens ene sønn var min oldefar Hans Peder Andreasen,-i dåpen nevnt Hans Andreasen Hosen. Har noen kjennskap til om det var flere barn i familien? Hans var født i 1831, og bodde som voksen i Sannes(sjøen) Jeg er på leting etter eventuelle etterkommere etter oldefars søsken. HJELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ønsker hjelp bør du gi alle opplysningene du har som angår spørsmålet ditt.Her er lenke til dåpen til Hans i Bjørnør S.TL. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Grunnen til at opplysningene er sparsomme (men tilstrekkelige etter min forstand) er at jeg i det siste har 'plaget folk' til kjedsomhet med denne slekta og deres forsvinninger.Det er noen av Hans' barn jeg ikke finner hvor ble av. Så utrolig mange har prøvd så utrolig mye, men vi kommer ingen vei.Derfor prøver jeg å finne ut om Hans hadde søsken og om noen av DERES etterkommere kan få meg videre i jakten. (Det er Helmer og Jørgen Hansen jeg har dervet og lett etter) ALTSÅ,- Hadde Hans Andreasen søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Ja, det er Helmer 1869 og Jørgen 1872. Jeg tror det er ganske fåfengt å lete mer etter disse. Om du har ork, kan du lese mine hjelperes svar,(og det er ikke få) der jeg inntil i går, tror jeg drev og søkte etter disse to 'umuliuser'. Folk har lett både til havs og i lufta og i USA og Gud vet hvor. DE ER SØKK VEKK! Jeg vil gjerne ha hjelp til å finne deres fars søsken i Bjørnør. PS om du finner de to bortkomne ville det være flott. Det blir bare litt tråkig å svare på 40 nye forslag igjen med de samme nedslående svar ,om du skjønner. Det er derfor jeg prøver en annen innfallsvinkel nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Iflg Bjørnør bygdebok B V Stoksund s 178 og 179. Andreas Tøgersen f(1778)d 1865. Gift med Helvig Margrete Halvorsdtr Hosen 1796-1870. Andreas er antagelig fra Ørlandet. Han hadde en søster, Elen Tøgersdtr, og i 1865 er det oppgitt at hun var født i Ørlandets prestegjeld. Helvig Margrete, også kalt Grete, er datter av Beret og Halvor Nilsen Hosen. I pantregisteret 1833 står det at Andreas Tøgersen ikke hadde noen tinglyst hjemmel. Ettersom Helvig Magrete er datter til Halvor Nilsen Hosen som før 1795 var eier av hele eller storparten av Hosen, hadde sikkert dattera som arving blitt eier av en part en kanskje ikke har registrert. Mora til Helvig var i sitt andre ekteskap gift med Petter Abel Lindbak som omkom i 1811.Barn: Beret Johanne f abt 1817 d 1818Halvor f 1819 i Hosen, konf fra Svenningen i 1837, gift 1849 med Elen Jonetta Pedersdtr Tøssdalen, i 1865 husmann i Joskjør, senere husmann i Sundskjør.Cecilie f 1823 i Hosen, konf 1840, g 1859 Anders Larsen, Hosen, gårdsfolk på lnr 163 Hosen.Kristian f 1827 konf 1843, g 1855 med Henrikke Eriksdtr Hosen, bruker i Skogan - Sundet.Hans f 1830 konf 1847, flytta til Alstahaug i 1856 gift med Dorthe Bergl. Iversdtr, bosted 1865 Sannes plass, Alstahaug.Jens f 1834, konf 1853, gift 1859 med Ane Taraldine Olsdtr Høvik, husmann med jord i Sundskjør.Anton Elias f 1839, omkom på sjøen november 1857 sammen med Elias Eriksen Guttelvik.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du behøver ikke å svare på dette, men ved hjelp av FS og folketellingen i 1880 i USA fant jeg en 11 år gammel Helmer Hansen.1880 Shetek, Barron, Wisconsin. Ever Hansen 51 år, fdøt i Norge, kona Gurena Hansen 56 år, f.N, deres nevø Helmer Hansen 11 år, f.N. Resten av av folket i huset var svogeren Carl Lennson 56 f.N, gift, fisker, svigerinne Sarah Lennson 60, f.N, gift. Nevøene og sønner av siste par Chris Lennson 30, f.N, fisker og Lewis Lennson 24, f.N, fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Hei Berit,-takk for at du prøver, men den gutten er 'sjekka ut'. Anne,- nå har du sannelig gitt meg masse artig å drive med ei stund,-jeg må jo finne ut av disses etterkommere. TUUUSEN TAKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Ja, låner du Bjørnørbøkene har du nok å sjekke ut tror jeg. det er 5 bind, To for Osen, To for Bjørnør og en for Stoksund. Hosen er i den siste. Det jeg har oppdaget er at jeg stadig må fra den ene til den andre. Jeg fant kun en Andreas Tøgersen i 1801 i Sør-Trøndelag, men det står at han var 11 år, kanskje mer sansynlig en 23, i og med at kona var født i 1797. Desverre vet jeg da ikke hvilken gård han var fra, i 1801 var han tjener på Næs gård, så jeg får ikke sjekket i Ørlansbøkene etter han.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Hei alle hjelpere! Jeg må takke igjen! Nå skal jeg begynne den store jakten på etterslekt.Der er jeg ganske flink. Jeg har truffet mengder av nålevende og fått bilder og hiostorier nok til at jeg kunne lage en 'historiemappe' om farslekta, som jeg har delt ut. Jeg skal nå prøve å finne etterslekt etter disse dere nå har gitt meg navnet på.Treffer jeg noen av disse vil de kanskje gi meg mer informasjon om mormors søsken (som var utgangspunktet) Igjen TAKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.