Gå til innhold
Arkivverket

[#58595] karl erik henriksen franzén, sverigers dødsbok


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Er det noen som kan sjekke om denne svenske 'omstreiferen' som kom til Norge rundt 1895, ble gift i Norge i 1905 og ble far til en kjent datter, siden forlot konen og barn og streifet i Sør-øst Norge, om han kan være tilbakevendt til Sverige og er registrert død der?Karl Erik Henriksen er f. i 1861 i Järnboås i Örebro. Han kalles for Karl Erik Henriksen Franzén når han registreres utflyttet fra Järnboås i 1895.Hadde vært artig å fått vite hvor han 'endte sine dager'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorhild Johansson-Borg

Följande står i Folkräkningen 1900:Henriksson Franzén Karl Erik arbetare f. 1861 Järnboås, ogift man, ensam i familjen, Qvarstående obefintliga sedan 1891-1900 Järnboås (Örebro län, Värmaland) Frånvarande vid inskrivningen.Han finns inte med i Sveriges dödbok men i emigrantsregistret står följande:Henriksson Franzén Karl Erik, arbetare (ogift man) f. 21/8 1861 Järnboås Örebro län, utvandrad från Lindesby, Järnboås till Norge. Bilaga/ytterligare information finns. Kontakata stadsarkivet i Örebro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest erling t. endresen

Jeg har på Statsarkivet i Kristiansand fulgt vår oldefar, bostedsløs/ fattig svenske Karl Erik Henriksen (Franzén) f. 21.08.1861 i Järnboås i Ørebro i Sverige, gift 1904 i Kristiansand, men reiste tidlig fra kone og barn.I Stiftsdireksjonens journaler i Kristiansand følger jeg han på slutten av 1920-årene og i begynnelsen av 30-årene fra sted til sted, Herefoss, Konsmo, Øyestad, Kristiansand, Hisøy, Froland og til slutt Holla, som søker refusjon siden han hadde reg. hjemstavn i Kristiansand stift. I journalene henviser den ene saken til nytt saksnummer neste gang det søkes refusjon, enten samme år eller neste år.De siste refusjonskrav kommer fra Holla i 1932 og aller sist i februar 1933, da det kreves refusjon kr. 4 vedrørende svensken Karl Erik Henriksen. Han er nå 73 år gammel, og jeg slutter da at han kanskje kan være død og gravlagt i Holla (event. et nabosokn) i 1933.Fikk i går tilsendt papirer fra Nome kommune: anl.arb. Karl Erik Henriksen Frantzen oppgir nå at han er f. 21.08.1874 (egentlig f. 1861, oppgitt 13 år yngre enn han i realiteten er) når han 07.03.1933 mottar understøttelse i naturalier for kr. 6.- fra Holla, som midlertidig understøttet. Dette er det siste sporet jeg har etter denne mannen.Vedlagt følger en seddel fra Socialdepartementet, fra kontoret for fattigvesenet og offentlige stiftelser, datert 11.02.1933, som gjalt refusjon for understøttelse kr. 6.- i kontanter fra Holla.Kan han være død etter dette?Kan Statsarkicvet i Oslo ha papirer fra Socialdep. som kanskje har spor videre i tid på denne vår oldefar?Noen som har teft for hvor han kan ha blitt av? Mannen var nå 72 år gammel... er han kommet på noe hjem? Gode forslag mottas gjerne for hvor jeg bør lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest erling t. endresen

Endelig!!Har nå fått data fra kirkeboken i Järnboås.... han ble utvist fra Norge i 1932, dro hjem til hjemtraktene og døde som bostedløs tidligere arbetare av aldersom på Finshyttan i Jârnboås den 15.01.1941, altså 79 og et halvt år gammel.Stor takk til hjelpsom mann ved landsarkivet i Uppsala!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Flott, Erling! Da har vi fått 'avsluttet' levnetsløpet hans. Det meste har jo både en begynnelse og slutt... :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.