Gå til innhold
Arkivverket

[#58596] CHRISTIAN SVENDSEN, født ca 1775, bosted 1799 i Kvedalen, Trondenes


Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Hei! Jeg lurer på om noen kjenner CHRISTIAN SVENDSEN. Hittil har jeg ikke funnet ut hvor han er fra.CHRISTIAN SVENDSEN, født ca 1775, bosted 1799 i Kvedalen, Trondenes, Troms, Norge. Han giftet seg med INGEBOR MICHELSDATTER, gift 14.05.1799 i Trondenes, Trondenes, Troms, Norge, bosted (fam) 1800 i Aarneæs, Trondenes, Troms, Norge.Barn: 1.ANE HELENA CHRISTIANSDATTER, født 19.04.1799 i Kvedalen, Trondenes, Troms, Norge, folketelling 1875 i Elvegaden, Hammerfest, Finnmark, Norge.Hun giftet seg med (1) THORE OLSEN SUNDT, også kjent som Thore Olsen Sundt, navn i folketelling Thor Olsen, gift 25.08.1823 i Hammerfest, Finnmark, Norge, født 03.01.1801 i Bergen, Hordaland, Norge, døpt 11.02.1801 i Bergen, Hordaland, Norge, folketelling 1801 i 23. rode, Bergen, Hordaland, Norge, død 09.09.1837 i Spitsbergen, Norge, bosted 1837 i Hammerfest, Finnmark, Norge, bosted 1805 i 23. rode, Bergen, Hordaland, Norge, (Bor hos faderen.)Hun giftet seg med (2) Jacob Sivertsen, bosted (fam) 1858 i Hammerfest by, Finnmark, Norge, født ca 1800, død 15.10.1858 i Hammerfest, Finnmark, Norge. 2. Michel Andreas Christiansen, født 1800. Hans kone INGEBOR MICHELSDATTER, er omtalt i tema nr. 37219 og henne vet jeg noe om bakover.Hyggelig om noen kjente hennes mann CHRISTIAN SVENDSEN.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Sverre Budahl

Vet ikke helt hvor du har hentet stedsnavnet Kvedalen fra. Det er iallfall ukjent for meg. Mulig det er en feilskrivning. I Folk og slekt i Trondenes er iallfall Ingeborg og Anne Helena oppført med fødested Kaltdalen i Trondenes. Dette er også bostedet deres i 1799, mens Mikkel er født på Årnes i 1800, så da har de kanskje flyttet i mellomtiden. Mikkel står forresten oppført som død i 1814 i Gausvik.Christian finnes det dessverre ikke noen flere utfyllende opplysninger om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Per-Sverre! Kvedalen skal det ikke være. Her har 'trykkfeilnissen' vært til stede. Takk for opplysningene. Ser ut som jeg for en liten stopp her. Kanskje de har flyttet fra Trondenes. Mulig at Christian hadde sine aner et annet sted. Hadde jeg bare hatt så mye fantasi at jeg kunne finne ut hvor min ane Christian Svendsen kom fra. Jeg gir ikke opp enda. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Odd Einar Tømmerås

Kaltdalen hadde opprinnelig samisk befolkning.Disse ble etter hvert fordrevet av ikke-samer.Sjurdalen er en plass i Kaltdalen der mange samer bodde.Navnene Sjur Svendsen og Svend Sjursen går igjen i mange generasjoner på plassen her og andre plasser i området.Andre aktuelle områder å lete på i Trondenes er Høgda-Brokvik-Halsebø-Sørvik-Fauskevåg. Første Sjur Svendsen her er født ca.1690. Helt enig Wenche ikke gi opp .Det er for pyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk for informasjonen. Her kom mange forslag til hvor jeg kan lete. Vet ikke hvor snart jeg kan forske på dette. Neste helg reiser jeg nordover, blir bort i fire uker og besøker ant. Harstad.Dette har jeg funnet om hans familie: Ektemann: KRISTIAN SVENDSEN ------------------------------------------------------------------------------ Født: før 1779 Bosted: 1799 i Kaltdalen, Trondenes, Troms, Norge Yrke: 1801 Insidder og fisker Far: Mor: Alderen til Kristian er beregnet slik: (viet 1799) minus (antatt lavesete alder ved vielse, 20 år) blir (1779).Fant ikke Kristian som konfirmert i Trondenes i perioden 1790 til 1799.'Folk og slekt i Trondenes' sier ikke noe om hvor han kom fra. Forlovere i bryllupet til Kristian og Ingeborg, var Mikkel Nilsen og Ole Mikkelsen. ------------------------------------------------------------------------------ Hustru: INGEBORG MIKKELSDATTER Lysning: 1799 i Trondenes, Trondenes, Troms, Norge Gift: 14.05.1799 i Trondenes, Trondenes, Troms, Norge hans alder: 20 hennes alder: 24 Bosted (fam): 1800 i Aarneæs, Trondenes, Troms, Norge Folketelling (fam): 1801 i Aarneæs, Trondenes, Troms, Norge ------------------------------------------------------------------------------ Født: 1775 i Kaltdaln, Trondenes, Torms, Norge Døpt: 06.08.1775 i Trondenes, Troms, Norge (se vitne 1, 2, 3, 4, 5) Bosted: 1799 i Kaltdalen, Trondenes, Troms, Norge Far: MIKKEL NILSEN Mor: ELEN DORTHEA OLSDATTER Vitne til: Peder Nielsen #2797 Dåp 02.17.1787 Trondenes, Troms, Norge ------------------------------------------------------------------------------ F Barn 1: ANNE HELENA KRISTIANSDATTER Født: 19.04.1799 i Kaltdalen, Trondenes, Troms, Norge (se vitne 6, 7, 8, 9) Folketelling: 1875 i Elvegaden, Hammerfest, Finnmark, Norge Ektefelle: THORE OLSEN SUNDT Også kjent som Thore Olsen Sundt f. 03.01.1801 d. 09.09.1837 Gift: 25.08.1823 i Hammerfest, Finnmark, Norge Ektefelle: Jacob Sivertsen f. ca 1800 d. 15.10.1858 Religiøst gift: 06.11.1842 i Hammerfest, Finnmark, Norge Bosted (fam): 1858 i Hammerfest by, Finnmark, Norge ------------------------------------------------------------------------------ M Barn 2: Mikkel Andreas Kristiansen døde i en alder av 14 Født: 1800 i Aarnes, Trondenes, Troms, Norge Dåp: 1800 i Trondenes, Troms, Norge (se vitne 10, 11, 12, 13, 14) Død: 1814 i Gausvik, Trondenes, Troms, Norge ------------------------------------------------------------------------------Vitne 1 Henning Nordmand Vitne 2 Peder Larsen Vitne 3 Anne Sparboe Vitne 4 Anna Larsdatter Vitne 5 Margrethe Larsdatter Vitne 6 Niels Jacobsen Vitne 7 Søren Nordmand Vitne 8 ELEN DORTHEA OLSDATTER Vitne 9 Erica Olsdatter Vitne 10 Andreas Stoltenberg Vitne 11 Anna Margrete Paus Vitne 12 Hans Pedersen Vitne 13 Ivar Rasmussen Vitne 14 Johanna Normann ___________Jeg har utrolig mange aner på min mors morside i Troms. Tar med meg 'Folk og slekt i Trondenes' og de notatene jeg har. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Har funnet 2 mulige kandidater i Kaltdalen.Sven Pedersen f.1751 sønn av Peder Svendsen og Sven Sjursen f.1761 sønn av Sjur Svendsen men han er vel for fersk.Han er sikkert ferdig med puberteten når Christian blir født.Hvis ikke hukommelsen har sviktet helt tror jeg det var en Svend eller Sjur som bodde i selve Harstad eller Gangsås.? Kaltdalen er ett av flere bol der jeg har mye nære slektninger.En sabla haug med 3-4-menninger.Trenger du hjelp så bare rop ut.Er sykemeldt til minst 16.juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Wenche Geitsund

Hei Odd Einar! Mange takk! Dumt at jeg ikke så dette tidligere. Jeg var forbi Kaltdalen i juni 2008. Hilsen wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.