Gå til innhold
Arkivverket

[#58597] C. Thomassen - Møbelhandler


Gjest Heidi Jangås
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Jangås

Jeg har arvet et skap som er laget av C. Thomassen. Han holdt til i Langes gade 1 i Oslo. Firmaet var etablert i 1877. Dette står på en plakett bak skapet. Lurer på når skapet kan være fra. Skapet er mørkt med noen blomster på dørene. Glassdør i midten. Kan legge ut bilde hvis noen er interessert i å se hvordan det ser ut. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager. Ser nå at du jo hadde lagt ut 1900 begynnelsen. Jeg trodde den lenka var til bilde av skapet, og derfor så jeg ikke på den før nå etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Kjempefint er det. Blir jo selvsagt nysgjerrig på når det kan være fra. Har ikke peiling på stilarter og tidsepoker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Uten at jeg skal påstå at jeg har så mye greie på dette så minner det meg om noe fra mellomkrigs-årene. Særlig pga. det lasert/malte flammebjerk-utseende. I det minste så tror jeg det er lasert/malt, også fordi bjerk ikke er mørkebrun. Men som sagt jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror moten i 1930-åra var flammebjerk. Noe var ekte, og noe var av finèr som ble 'malt' slik at det så ut som flammebjerk. Det er sikkert flere her som har sett slike møbler enten i sitt eget barndomshjem eller hos sine besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Møbelteknikk er ikke min sterke side, men jeg vet at det er lakkert. Litt usikker på om det er finèr eller ei. Finèr er vel et lett materiale (i hvertfall når det gjelder IKEA). De to sterke karene som flyttet skapet sa i hvertfall at det var tungt, overraskende tungt. Sendte inn bilde på en svensk antikk-side på nettet og der ble det også vurdert til å være typisk 1930-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.