Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arnfrid Mæland

[#58605] Tippoldefar løy på alderen!

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Vi har ofte lurt på hvorfor min tippoldefar løy på seg 20 år da han selv var i 20-årene.Tippoldefar, Ingebrigt 'Maler' Gullaksen Brekke, ble født 26. februar 1807 på gården Brekke i Tuddal (TE). Her er konfirmasjonen hans, nr 4, i 1826 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7958&idx_id=7958&uid=ny&idx_side=-79>LenkeKanskje han hadde planlagt å konkurrere med sin morfar, 'Hundreåringen' Ola Bondal, når det gjaldt alder. Tippoldefar oppgir nemlig fødslesåret 1787 på to av hengeskapene han produserer på 1830-tallet;

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Langås

Kan 'fød 1787' henspeile på initialene øverst (TDS)? Altså at 'Ingebret Gullaksen Brekke af Thüdahl' i året 1835 har 'Mallet og Arbeidet' et skap tilhørende en viss T.D.S. (f. 1787).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Hm, tok et søk hos Norsk Folkemuseum på TDS og fikk treff på tre andre gjenstander fra 1700-tallet; LenkeKan det være en sammenheng, mon tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Beklager, den ene gjenstanden er fra år 1800.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gro Berit Sternang

Jeg tror også at fød 1787 hører sammen med initialene. T=fornavn, D=patronym og S=søn.Mvh Gro Berit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

det kan hende. jeg har leitet etter person T=fornavn, D=Patronym, S=gård. Skal sjekke litt mer. Jeg kjenner ikke til at Ingebrigt var utenbygds før han dro vestover i 1839, men jeg har hørt en historie som sier at han hadde fått skolering, men tviler på at det er sant...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

der var kun to guttenavn på D i Hjartdal i 1801; Drengmann og Ditlev. Jeg har en Halvor Drengmannsønn, Ingebrigts oldefar. Han døde i 1778, så det kan være hans bror.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Joar Flynn Jensen

HeiJeg deler nok de andres oppfatning om at 'født' ikke henspeiler på malerens fødselsår, men snarere skapets eier.Det står at skapet ble gitt som gave til Folkemuseet i 1923. Har du sjekket om det er flere opplysninger knyttet til skapet; hvem det er gitt av og hvilken gård det kom fra evt? Da kunne det være lettere å finne fram til riktig TDS.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vet ikke hvem som hadde skapene (det var to skap) da de ble gitt til Folkemeuseet i 1923. Min tippoldefar malte dem (og han var dessuten treskjærer og felemaker), mens han fortsatt bodde i Tuddal, slik jeg har forstått.I følge KB for Hjartdal meldte han flytting fra Tuddal til Fjellberg i mars 1839. Han giftet seg med min tippoldemor i Fjellberg i 1840.Han kan jo ha vært utenbygds før dette også, men det kjenner ikke jeg til.Ingebrigt ble regnet som en flink maler for sin tid, her er en altertavle som er signert han i 1850;

bilete4593.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.