Gå til innhold
Arkivverket

[#58609] Israel Eliasen, f. 1742, Rana.


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Israel Eliasen, f. 1742, fra Grønnfjellet i Rana, giftet seg den 6. januar 1766 med Marit Simonsdatter. Familien bodde i det vesentligste som husmannsfolk på Sagbakken og på Tverråneset av Nedre Mo rundt midten av siste halvdelen av 1700-tallet, i alle fall fram til 1784. Noen som kjenner til Marit Simonsdatters opphav? Finner ikke familien nevnt i 1801, så kanskje var de allerede borte før den tid. Noen som vet? Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ifølge Familysearch er Israel Eliassen f. 1742 og døpt 19.august 1742 i Mo Kirke , Rana.(Dette må selvsagt sjekkes opp).Hans foreldre er oppgitt å være Elias Israelsen f.1702 på Stor-Bjerka i Rana d. 13. oktober 1781 , og Maalfrid Mikkelsdatter f.1703 på Stor-Bjerka i Rana d. ca. sept. 1787.Jeg har ikke funnet noe på Marit Simonsdatter.Som sagt Fanmilysearch bør sjekkes opp imot primærkildene.mvhJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Det er i boken 'Skifter fra Hemnes/Moe 1686/1780 ved Svein Edvardsen' på side 184 nevnt tre skifter fra Busteraaen i Mo.Skifte Busteraaen Moe 1755 etter Simon Nielsen. Ektefelle: Karen Joensdatter. Niels Simonsen sønn 12 år.Verge moren med tilsyn av broderen Peder Joensen Lillalteren. Joen Simonsen sønn 9 1/2 år. Hans Simonsen sønn 6 1/2 år. Marith Simonsdatter datter 16 år. Siri Simonsdatter datter 14 år. Anne Simonsdatter datter 4 år. Kari Simonsdatter datter 1 år. Skifte Busteraaen Moe 1764 etter Karen Joensdatter. Ektefelle: Fordel Joensen. Ragnelle Fordelsdatter datter 6 år. Niels Simensen sønn 1.ekt, 20 1/2 år. Joen Simensen sønn 18 år. Hans Simensen sønn 14 1/2 år, verge farbroder Ole Nielsen,Hiart. Marithe Simensdatter datter 1.ekt. 24 år. Siren Simensdatter datter 22 år, verge farbroder Niels Nielsen,Lille Altermark. Anne Simensdatter datter 12 år, verge Christopher Larsen,Lille Altermark. Kari Simensdatter datter 9 år, verge farbroder Niels Nielsen. Skifte Busteraaen Moe 1770 etter Niels Simonsen,ugift. Jon Simonsen bror 24 år, tjener stefaderen Fordel Jonsen Busteraaen. Hans Simonsen bror 20 år, tjener farbroderen Ole Nielsen Hiart i Lurøy. Marith Simonsdatter søster gift med Israel Eliasen Sandheien. Siren Simonsdatter søster gift med Ole Olsen FInsnes. Anna Simonsdatter søster 18 år, arve tomten. Karen Simonsdatter datter 15 år. Magnelle Fordelsdatter 12 år halvsøster.Det fins et skifte Busteraaen 1774 etter stefaren Fordel Jonsen.Håper dette hjelper deg videre.mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei igjen1. Marit Simonsdatter 2.Simon Nielsen (far) 3. Karen Joensdatter (mor) 4. Niels Olsen (farfar) 5. Marit Jensdatter (farmor) Det er i boken 'Skifter fra Hemnes/Moe 1686/1780 ved Svein Edvardsen' på side 184 og 183 nevnt to skifter til fra Busteraaen i Mo.Skifte Busteraaen Moe 1739 etter Marit Jensdatter. Ektefelle: Niels Olsen. Simen Nilsen sønn. Ole Nielsen 17 år sønn. Niels Nilesen 15 år sønn. Maren Nielsdatter datter.Skifte Busteraaen Moe 1741 etter Niels Olsen. Simen Nilsen sønn. Ole Nielsen 19 år sønn, formynder Simen Nielsen. Niels Nilesen 17 år sønn, formynder Simen Nielsen. Maren Nielsdatter datter, formynder morbroder Isach Jensen Indre Brendberg.Fra boken 'Skifter fra Hemnes/Moe 1680/1810 ved Svein Edvardsen'på side 158 nevnt ett skifte Fra Kvandalen i Moe i 1783 etter Christen Eliasen. Ektefelle:Marithe Andersdatter. Johannes Eliasen bror Grønfield. Israel Eliasen bror Tverråen. Otte Eliasen bror. Giertrue Eliasdatter, søster gift med Lars Andersen Berg. Ole Eliasen 25 år halvbror Grønfield. Maalfrie Eliasdatter 22 år halvsøster, formynder Johannes Olsen Fagerjord. Rannie Eliasdatter, halvsøster gift med Johannes Olsen Fagerjord. Berethe Eliasdatter 16 år halvsøster formynder Haagen Pedersen Nevernes. Fra boken 'Skifter fra Hemnes/Moe 1680/1810 ved Svein Edvardsen'på side 146 er det nevnt to skifterSkifte Grønfjeld Nedre Moe 1782 etter Elias Israelsen. Ektefelle Marith Pederdatter. Johannes Eliasen sønn 49 år arve tomten. Christen Eliasen sønn 42 år Silaadahlen. Israel Eliasen sønn 40 år Tveraaneset. Otte Eliasen 33 år sønn Qvittingen. Giertrue Eliasdatter, datter gift med Lars Andersen Berg. Ole Eliasen 24 år sønn 2.ekt. Augustinus Eliasen,sønn 2.ekt. 23 år. Randie Eliasdatter, datter 2.ekt. gift med Johannes Olsen Fagerjord. Molfrie Eliasdatter 21 år datter 2.ekt, tjener Erich Dyfest Moeholmen.. Bereth Kierstina Eliasdatter 15 år datter 2.ekt. formynder Haagen Pedersen Nevernes. Skifte Grønfjeld Nedre Moe 1783 etter Augustinus Eliasen. Marith Pederdatter mor enke. Ole Eliasen bror. Maalfrie Eliasdatter søster, formynder Johannes Olsen Fagermoen. Rannie Eliasdatter, søster gift. Berethe Eliasdatter søster ugift formynder Haagen Pedersen Nevernes. Johannes Eliasen halvbror. Israel Eliasen halvbror Tveraaen. Otte Eliasen halvbror. Giertrue Eliasdatter, halvsøster gift med Lars Andersen Berg.Det er i boken 'Skifter fra Hemnes/Moe 1686/1780 ved Svein Edvardsen' på side 197 nevnt et skifte. Skifte Grønfjeld Moe 1757 etter Molfrie Michelsdatter. Ektefelle: Elias Israelsen. Johannes Eliasen sønn 24 år. Michel Eliasen sønn 20 år. Christen Eliasen sønn 17 år. Israel Eliasen sønn 15 år . Ole Eliasen sønn 12 år. Otten Eliasen 7 år sønn. Gjertrue Eliasdatter, datter 10 år..mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hjertelig takk for innsatsen, Tove! Jeg er virkelig imponert over hvor mye arbeid du har lagt ned for å hjelpe meg! Burde jo selv ha tenkt å sjekke denne familien mot Svein Edvardsens skiftesamliger, som jeg jo har her hjemme! Det er jo ikke noe sak å komme med spørsmål på dette forumet når det sitter en masse velvillige medhjelpere rundt omkring i det ganske land - og utland! Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Litt på-pluss; Simon Nilsen Busterå = Sletten br. 1. i Rana, døpt 17.02.1715, var sønn av Nils Olsen Sletten, d. 1741. Han er ant. fra Tybekken i Hemnes og sønn av Ole Vilkensen Tybekken, bruker der 1652 - 1704, kone ukj. - Nils Olsen var g. 2. g.g.r. - 1. kona er ukj. - Han var g. 2. 1714 m. Marit Jensdr, foreldre ukj. -- Foreldre til Molfrid Mickelsdr., Grønfjell, f. 1708, var Michel Persen Storbjerka br. IIa. - Michel var g.1.m. ukj., g.2.m. Molfrid Gjerpbakken, d. 1707, og g.3. 1708 m. Gjertrud Pedersdr., f.c. 1682, d. 1747. - Kun en dr., Molfrid. -- M.v.h. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Ser at farbror Ole Nilsen Hiart var verge til Hans Simensen her. Det er vel da denne Ole Nielsen Hiart som ble gravlagt 20.09.1801 på Lurøy kirkegård, og er oppgitt å være 81 år. Han var også formynder for de 2 barna til mine aner Kirsten Jensdatter og Hans Joensen Hiart ved Hans sitt skifte 14.04.1771. Ole var også fadder på min ane Abelun i 1771. Siden jeg har slitt mye for å komme videre på disse(mangler fremdeles aner på Kirsten Jensdatter) så har jeg registrert det jeg har funnet på Ole:Han var gift 1 med Marithe Olsdatter som det var skifte på i 1785(s 127 i skiftene av Svein Edvardsen) i Hiart i Lurøy, og han var gift 2 med Ingeborg Joensdatter. Det siste har jeg kanskje fra folketellingen 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.