Gå til innhold
Arkivverket

[#58613] Mosjøen og Vefsn kommuner etter 1900


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Hvilke kilder finnes - og er alment tilgjengelige - for Mosjøen og Vefsn kommuner etter folketellingen i 1900?I. KirkebøkerDen siste digitaliserte kirkebok for Mosjøen slutter i 1903. (Der finnes likevel en kirkebok for Mosjøen fra 1933 til 1944, men denne er meget begrenset.) Den siste digitaliserte kirkebok for Vefsn slutter så langt tilbake som i 1896. Dette er over 100 år tilbake.Det sies fra noen hold at all informasjon yngre enn 60 år med hjemmel i lov er sperret for innsyn, og fra andre hold at kirkebøkene er sperret i 60 år etter siste nedtegnelse.Hvor er senere kirkebøker å finne, hvis ikke i Digitalarkivet?Jeg har på den annen side kjennskap til et par bøker av avskrevne kirkebøker som ligger på Mosjøens bibliotek, som går frem til ca. 1920-30, men de synes å være utgitt i privat regi og er å anse som et unntak.II. Registre og protokoller (også før 1900)Førtes der fra kirkelig eller kommunalt hold i Mosjøen/Vefsn register over innflyttede og utflyttede? Register over adresse og yrke? Private registre, slik som medlemsregistre i foreninger eller ansattlister i bedrifter og fabrikker? Ble der utgitt adressebøker og telefonkataloger? Kort sagt: Hva finnes og er tilgjengelig?III. Kommunale folketellinger etter 1900Finnes der kommunale folketellinger etter 1900 for Mosjøen og Vefsn kommuner? Noe annet ville være merkelig, særlig for Mosjøen by, som hadde ladestedsrettigheter m.v.På landsbasis ble det foretatt foretatt folketellinger nesten hvert tiende år etter 1900.Kommunale folketellinger har en frigivelsessperre på 60 år. Med andre ord skulle folketellinger frem til 1948 kunne være tilgjengelige.IV. BøkerFinnes det lokal personalhistorisk litteratur som kunne være til nytte i slekts- og samfunnsforskning?På forhånd takk for svar og innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Takk for det, Pedersen.Jeg mottar gjerne svar og tilbakemeldinger fra flere.Ett eksempel: Magistraten i Mosjøen, som var i sitt embede frem til 1922, må ha hatt et svært rikholdig arkiv. Borgerbrev, tilladelser, adresseregistre m.v. Finnes dette ennu, og er det isåfall tilgjengelig for almenheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Et svar på spørsmålet ditt kunne vært interessant for flere, meg inkludert. Jeg tror nesten du må kontakte Vefsn kommune da dette er ting som evt. vil være arkivert i kommunens arkiver. Jeg har ikke sett noen oversikt over hva som finnes i kommunearkivet, og det er også sannsynlig at du må møte opp personlig dersom det er noe du vil studere nærmere.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.