Gå til innhold
Arkivverket

[#58614] Orkdal, Benjamin Larsen Skjølberg,Svorkmo, 1758-1813


Gjest John Tore Kvernmo
 Del

Recommended Posts

Gjest John Tore Kvernmo

Inspirert av temaene 58489 og 58587 søker jeg opphavet til min 3-tippoldefar Benjamin Larsen Skjølberg.Min tippoldefar, Sivert Olsen Almli skrev i et brev 23.1.1906: 'Min kones bedstefar på farsiden hed Benjamin og var fra Svorkmo eller 'Pladsen' som det kaldes i daglig tale. Han var skomager og færdes som sådan på Høilandet (Hølonda), og blev gift med gårdmandsdatter Ingeborg Johansdatter Blokkum dersteds. De kom hid til Skogn (Skaun) og fik sig en plads, Semsåsen under gården Lefstad. Når Benjamin døde ved jeg ikke; men Ingeborg levede flere år etter at jeg kom til Skogn. Det var en kjæk, spids kjærring, som havde ord for at være svært dygtig og stræbsom.-'Her er Benjamins dåp, Orkdal/Svorkmo Mini 1756-1794 11.2.1759 høyre side Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16192&idx_id=16192&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Faren het Lars Nielsen. Fadderne var: Ingeborr Peder Henriksens, Kierstin Jørgensdt., Valentin Arnsen, Jens Nielsen og Erik Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Takk, Berit! Da kan jeg glemme hølondingen og konsentrere meg om bergarbeider Lars Nielssen som etter Ekstraskatten i 1762 bor under Verket sammen med kone, sønnen Niels Larsen og datteren Johanna Larsdatter som bare hadde ei hand.Smeltehytta på Svorkmo og gruvene på Løkken samlet mye folk, og bare på Skjølberg, nedre på Svorkmo var det i 1802 26 plasser. Et uoversiktlig og spennende område som også hadde egen skole og kirke på denne tida.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Etter Ft 1801 er Nils Larsen 57 år, rustvender og ugift. Han bor sammen med sine ugifte søstre, den vanføre Johanna 50 år og Ane 36 år. Ane har ei datter, Ane Iversdatter på 11 år.Da får jeg gå løs på Orkdal/Svorkmo Mini 1730-1755. Lars Nielssens giftemål finnes kanskje der.John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg synes det står Lars Erichsen og Sirj C(h)ristensdatter både ved trolovelse, lysninger og vielse. Ved trolovelsen 24/2 er sponsorene Tron Rønningen og Ole Grubesmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Takk Gry og Randi for hjelp til tydinga!Her gikk det nok litt fort i svingene for meg. Klart det står Lars Erichsen. Jeg må nok lete videre etter min Lars Nielssen. Men familien er interessant nok. Jeg tror bestemt det står Greis, et fornavn som ikke er ukjent i bygda. Vi finner det første gangen ved Greis Larssen, f.ca.1643 muligens i Orkdal. Han kom til Åsen i Børsa i 1680-årene. (Børsaboka bd.II side 355). To av hans 4 sønner het Lars, og den ene fikk en sønn Greis i 1718 med ei Gjertrud Hansdatter. Dette kan være far til nevnte Siri Greisdatter. Lars Greissen d.y. tjente hos presten i Orkdal, og kom senere til Hongslo ved Svorkmo. Han opptrer som forlover ved en annen av mine aners giftemål.Svorkmo-området var som Orkedalsøra på den tida. Masse folk og stor aktivitet. Vi møter nok dette området senere i forumet!Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bjørn Olsen

Dere bør sjekke Blom på Orkdalsøra og Liv Birgit Løkkens store bidrag til Orkdals historie, der en øragutt satt som fanget sjømann i Tyrkia i 1730. En øyeåpner for alle. Det er bare å søke på Blom her på dette forumet. Benjamin forekommer nesten bare som navn på Øra. Og de flytta mye, som de fleste ørbygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest John Tore Kvernmo

En forsinket takk til Bjørn for tipset om tema 26526 til Liv Birgit Løkken om familiene Koch og Blom på Orkedalsøra. Liv Birgit gir her en masse personalopplysninger som er relevante for de som sliter i dette området 200-300 år tilbake.Jeg har forlengst funnet trolovelsen til Benjamin Larsen. Faren var skomaker som Benjamin, Lars Ericsen forlovet med Malene Jørgensdatter i 1745. Trolovere er Ole Grube Smed og Benjamin Jørgensen. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16191&idx_id=16191&uid=ny&idx_side=-152>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest John Tore Kvernmo

I tema 77509 har Vidar Elda bidratt med interesant kunnskap til dette temaet. Vi kan nok regne med at Lars Nielsen far var Niels Bælgemager og at han hadde brødrene Jørgen og Jens. Deres mor var nok gift minst 2 ganger siden vi etter tema 78734 får oppgitt halvsøsken. Moras navn er enda ukjent, men hun var tydeligvis gift med en Lovits. Klarer vi å identifisere ham, finner vi kanskje hennes navn også.Familien til Lars Nielsen og Malene Jørgensdatter Schjølberg er nok større enn vi hittil har kjent. Jeg finner Jørgen Larsen døpt i 1747.I Ft. 1801 er han med sin familie på Rønningen ved Svorkmo [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18011638&gardpostnr=64&personpostnr=1411&merk=1411#ovre>LenkeHan ble gift med Ingri Olsdatter Homoe (feilaktig tolket i den digitale utgaven av kirkeboka for Orkdal der det står Kaarmoe). Hnnes foreldre var Ole Erichsen Øyen i 1758 gift med Berihe Jacobsdatter Homoe,høyre side, nesten øverst Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A02 (1756-1794), Kronologisk liste 1758, side 35-36. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDen 2.2.1751 finner jeg Sivert Larsen døpt. Han er 'skiersteen knægt' ved lykke koberverk i Ft.1801 (nr.3705) Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A02 (1756-1794), Kronologisk liste 1758, side 35-36. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Har sålangt funne Niels Bælgemager her etter å ha lest gjennom kirkeboka frå 1730-1740:Midt på side 29 som sponsor:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A01 (1730-1755), Kronologisk liste 1731, side 28-29. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16191&idx_id=16191&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSide 34 som far ved dåp:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A01 (1730-1755), Kronologisk liste 1731, side 34-35. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeØverst på side 38: Introduksjon av N. B's q:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A01 (1730-1755), Kronologisk liste 1731, side 38-39. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeNederst side 78, som fadder:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A01 (1730-1755), Kronologisk liste 1733, side 78-79. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeNederst side 112, likpreke til N. B's sønn Pietter:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A01 (1730-1755), Kronologisk liste 1735, side 112-113. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeNederst på side 176 som sponsor, merk at her er det same brudgom Hindrich Ericksen, hans første kone Annichen Fransdt er nå død!Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A01 (1730-1755), Kronologisk liste 1738, side 176-177. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

I lenken i innlegg 13, brukes Jonsen/Jensen som patronym på Niels Bælgemager I denne nye lenka som syner til ein tekst skrevet av presten? Skriver presten Niels Jensen Bælgemager. Kan vel slå fast da at Jensen er riktig patronym? Nokon som kan hjelpe med litt oversetting av tekst, gjelder side 320 da det er der Niels er omtala?Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A01 (1730-1755), Kronologisk liste 1746, side 320-321. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16191&idx_id=16191&uid=ny&idx_side=-163>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Godt nyttår Vidar!Mens feberen hejer i kroppen, forsøker jeg å nøste tråder rundt dine oppdagelser. For det første er det dokumentert at Ingeborg Christensdatter er søster av Erich Christensen Lefstad. I Årbok for Orkdal historielag for 2003 hevdes det at Erich er sønn av Rasmus Resbrekka i Meldal, og gift med Valborg Sivertsdatter Ofstad. Gard og Ætt I, side 506 hevder også at Valborg blir gift med Erich Rasmussen. Her er deres trolovelse Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16203&idx_id=16203&uid=ny&idx_side=-194>Lenke Permanent bildelenke: LenkeBygdeboka oppgir ingen søster Ingeborg til Erich. Når Orkdalsboka. Orkdalsboka Bd IV, side 83 forteller at 'Erik Larsen Metli kjøpte i 1750 hele garden (Lefstad) og -- selde straks halve gargen, 2 1/2 øre og halvdelen i husa til verbroren sin, Erik Kristiansson Brekka'. mener jeg at det nok er snakk om en fra Brekka på Svorkmo. Uansett er Erich Lefstad en Christensen både i Ekstraskatten i 1762 Lenke og død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei,her er skiftet etter Valborg Sivertsdatter:3Aa07 Folio 190b-191bAnno 1772 Torsdagen den 12te MartySted: Lefstad udi Ørchedals tinglaug hos Erich ChristensenHovedperson: handes ved døden avgangen hustrue Walborg Siversdatter, som boede og døde paa foreskrevne gaardArvinger: hendes forbenævnte igienlevende huusbonde og deres med hverandre udi ægteskab tilsammen avlede og igienlevende 3 børn, 2 sønner og 1 datter1. Christen Erichsen over myndige aars alder, Corporal ved det Ørchedalsche Liv Compagnie under Høyædle og velb. Hr. Obriste Grøns Regimente, værende hiemme hos faderen2. Siver Erichsen gamel 21 aar3. Marithe Erichsdatter gamel 24 aar ugiftRefereres et skjøte datert 15 April 1766Iver Endresen Lefstad selger til Erich Christensen LefstadRefereres et skjøte datert 28 october 1752Erich Larssen Metlie selger halve gaards part i Lefstad til min kiære svigerbroder Erich Christensen BrecheCurator for Siver Erichsen, Aamund Larssen QvaaleFormynder for Marithe Erichsdatter, hendes fader Erich Christensen LefstadMvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei,har gjort en rask gjennomgang av det Vidar lenker til så det kan nok være noen feil, men her er min avskrift:1746En dahl? vil Iche Lade sig overtallemens Nils belgmager kaste sandpaa og resten skuflet overTorsdagen d. 21 April Giorde ProustenLiigprædigen over sl. MarenOlsdatter sl. Sivert Olsensog samme dag begrafven ætat.69 aar og 18 ugerAnno 1746 d 23 April lod jeg Tarald Rohs Provst udj Dalerneog sognepræst for Ørchedals prestegield udj medhielpernesoverværelse for mig kalde Niels Jenson Belgmagerher ved Svarchmoe hytte, medhielperen Anders Siversønvar tilstæde, men den anden medhielper Ole Andersøn Barboemaatte være paa gruben og i hans sted var den dannemandAnders Olsøn Grutsæter overværende aarsager tilJens Belgmagers forefaldelse er denne at i afvigte søndagd. 17 april er ved liig nemblig sl. Fridrik Andersøns blevei kirkegaarden nedsatt hvilken døde d. 14 April og aarsagentil den nedsettelse bliver her efter meldet paa dette liig skaldenne mand Niels Belgmager dristet sig at have kastet jordsom præst og de andre af med følget siden overskufflet paaderes egen haand. 1. Niels Belgmager blev tilspurt, om handicke har hørt aller veed ??? det høgst kongelige ??script ogbefaling som forrige aar her saavel som i deandre kirker udj Præstegieldet blev oplæst - svarede handickje kund ærindre det. 2 om nogen havde befalet ellerbedet ham dette giøre, svarede at de som vare med i liigfølgetbad ham der om, nemblig een del af dem, hand sagde nej der tilmen de andre svarede, de skulle svare der til,skuflede? toge liig følget ud af kirken, og den de havdeformaaet ham til at tage den ene skuffel, lagde de2 mænd Ole Søfrensøn og Anders Smed deres hænderpaa hans haand, de som vare i liigfølget med ogskufflede jord paa sagde til ham at hand iche skulde liidenogen skade derfor men de skulde alle være liige godederi. 3 Blev tilspurdt om hand nogen tid tilfornehavde giort saadant hand svarede nej.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.