Gå til innhold
Arkivverket

[#58618] Anene til Ole Nielsen og Mari Thorsdatter fra Vågå


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Ole var i sin tid politibetjent på Hønefoss (Norderhov pg), men ble senere omkring 1863 lensmann og gardbruker i Gausdal hvor de hadde garden Bjørneengen. Ved ft. 1865 og 1875 er både Ole og Mari oppført f. i Vågå. De ble g. i Vågå den 25.06.1854 i en alder av hhv 27 og 20 1/2 år. De bor da på garden Svarre Brudgommens far er Niels Petersen og brudens Thor Iversen. Jeg har forgjeves forsøkt å finne Ole og Mari under døpte i kb for Vågå. Jeg har funnet Mari f. 16.11.1833, men farens navn er Thor Olsen Svare og ikke Thor Iversen. Kan noen sette meg på sporet etter Ole og Maris opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Olav :o)Jeg tror hennes fars navn er skrevet feil ved dåpen i Vågå, MINI nr. 4 /1 (1827-1842), Fødte/døpte 1834, side 64, nr1. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9250&uid=ny&idx_side=-65>LenkeNår hun vaksineres 28 juni 1838 skrives faren som Thor Iversen Svare. Vågå, MINI nr. 4 /1 (1827-1842) Vaksinerte s. 287, nr.43. LenkeMari konfirmeres 15 år gammel i 1849 av foreldrene Thor Iversen og Kari Pedersdatter Svare. Vågå i Vågå, MINI nr. 5 /1 (1842-1856)Konfirmerte 1849, s.140, nr.1 Lenke Legger også inn linken til vielsen, hvor faren også skrives som Thor Iversen Svare Vågå i Vågå, MINI nr. 5 /1 (1842-1856)Viede 1854 s. 297, nr.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg legger også inn linken til Ole Nielsen og kona Mari Thorsdatter i Gausdal i FT 1865.Kanskje kan barnas fødsler fortelle mer om farens fødselsår.LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Her døpes deres datter Kari ('Kaja' FT 1865) Vågå i Vågå, MINI nr. 5 /1 (1842-1856), Fødte/døpte 1855, side 331, nr. 59. Lenke*Smil* Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Mange takk Rigmor Du bekrefter og dokumenterer min mistanke om at Maris fars navn er skrevet feil i kb under døpte. Når det gjelder Ole Nielsen har jeg funnet i kb. døpte Vågå Ole f. 27.06.1827 dp 09.07 ( nr. 43)faren er gaardm. Niels ??? og hustru Ingeborg Olsdatter Sandboe. Jeg greier ikke å tyde farens farsnavn, men får det ikke til å bli Petersen. Kanskje du greie å tyde det? mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Olav :o)Kan det være Niels Thorsen og hustru Ingebjørg Olsdatter? Bostedet får jeg ikke helt med meg. Vågå MINI nr.3 s. 268-269, nr. 43 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=134&uid=14354&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>LenkeThor Iversen Svare døde 18.januar 1843, 38 år gammel, og ble begravet 28.januar. Vågå MINI 5/1 (1842-1856) døde s. 174, nr.2 Lenke Enka Kari Pedersdatter 35 år, (datter av Peder Pedersen Skjedsvold) gifter seg 2. gang med ungkar Ole Iversen Svare 27 år, (sønn av Iver Thorsen) 25.mars 1845. De bor på Svare midtre i FT 1865. LenkeVar Ole Iversen kanskje en bror av hennes første ektemann Thor?Kari Pedersdatter giftet seg 1.gang 7.juli 1831 (22 år) med Thor Iversen Svare. (27 år) Hennes far: Peder Skjedsvold og hans far Iver Svare. Vågå MINI 4/1 (1827-1842) Viede s. 185, nr.11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Hei igjen Rigmor og takk for innlegget som bekrefter det jeg selv har funnet og det er betryggende. Jeg tror også at det står Niels Thorsen som far til Ole, men det stemmer ikke med kb. for viede. Kari var nok g.m. brødrene Thor og Ole Iversen.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Olav :o)Det er jo veldig fint om du legger ut de opplysningene du har, (gjerne med lenke. Tips om lenker: Lenke) så slipper man å gjøre dobbelt arbeid :-)Du skriver at du tror også at det står Niels Thorsen som far til Ole, men det stemmer ikke med kb. for viede. Hva sier kirkeboken for viede?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Hei og hei. Jeg har forsøkt å legge inn lenke, men av en eller annen grunn virket det ikke. Som du ser under innlegg (1) het faren til Ole Nielsen Niels Petersen ved Oles giftermål. mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, det stemmer jo det :o)Ser at flere av lenkene mine i innelgg 6 ikke virker, så da blir det litt dumt å be andre legge inn lenker når mine egne ikke viser noe :-))Da må du vel bare fortsette å lete etter en Ole f. omkr. 1827 med en far Niels Petersen:Prøver igjen på lenke til Vågå MINI 1815-1827 nr.3 s. 268-269, nr. 43LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Lenken din virket. Jeg skal prøve igjen neste gang, men jeg tviler poå at jeg finner noen Niels Petersen som far til Ole f. i perioden 1825-1829. Takk for hjelpen! mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Mange takk Aud. Jeg tror du har helt rett og at Ole ble f. utenfor ekteskap i Lesja i 1827. Greier du å tyde det som står om foreldrenes oppholds- og fødested i klokkerboken? God søndag! mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Klokkerboka: Pigen Marit Joensd: Præstegaarden fra Waage, udlagt til Fader Niels Pettersen fra Waage.Jeg tar med Ministerialboka også: Moderen ere sig her for nogen Tid opholdende; Pige Marit Johnsdtr under Vaage Prgd - angav som Barnefader Ungk. Niels Petersen ibid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.