Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Cathrine Just

[#58619] Anne Dorthea Olsdt. Austad if. 1858 i Ullensaker - oppslag i bygdebok

Recommended Posts

Gjest Cathrine Just

Jeg søker opplysninger om slekten til Anne Dorthea Olsdatter Austad f. 10.11.1858 i Hovin, Ullensaker. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060303010410.jpg>Lenke Hun giftet seg (uvisst når og hvor) med Søren Pedersen Greni f. 4.3.1866 Nes på Romerike. De er å finne i Hurdalsgt. 7 på Kampen, Kristiania, fra 1893. Her i 1900 Lenke Jeg vet ikke når Anne Dorthea Olsdtr. Austad flyttet fra Ullensaker, og har ikke klart å finne henne i utflytterlistene.Hennes foreldre var Ole Halvorsen Austad (f. 12.2.1829 Ullensaker) og Marthe Hansdatter Qverner (f. 13 sep 1817 Ullensaker). De giftet seg i Ullensaker 1852 Lenke Her er de på Austad i 1865: Lenke I 1875 bor de på Havnemoen nedre Lenke mens i 1900 er Ole halvorsen enkemann og bor på Moen øvre sammen med sønnen Martin og hans familie Lenke Jeg vet ikke om Havnemoen og Moen er samme sted?Ole Halvorsens Austad foreldre er Halvor Olsen Austad (f.1793 Ullensaker) og Ellene Larsdtr. Hønsie (f. 1796 i Gjerdrum).Marthe Hansdatter Qverners foreldre er Hans Arnesen Qverner (f. 1788) og Anne Olsdatter (f. 1798). De bor på Berg i 1852. Anne Olsdatter har jeg ikke klart å finne foreldrene til, så jeg håper noen sitter med kunnskap om dette! De giftet seg 29.12.1818 i Ullensaker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Carsten Schanche

2.del av bruk 1 under Austad: Halvor Olsen , døpt 1793 som i 1821 overtok en lignende part som sin bror Jacob, var gift med Helene Larsdtr. (Jødal?), kanskje f. i Nes), og det var her 9 barn som levde ved morens død i 1853. 1. Jens, f.1821. 2. Anne, til Nes. 3. Marie. 4. Ole. 5. Lars. 6. Ingeborg. 7. Skjønne. 8. Dorte Marie. 9. David. Av disse ble sønnene Ole og Lars brukere av hver sin halvpart av farsgården. Den yngste sønn David døde 1856, 14 1/2 år gml. Helene Larsdtr. som døde 1853 blev 58 år gml., hvorefter Halvor litt senere overlot bruket til sønnene Ole og Lars med en halvpart hver. Halvor døde i slutten av 1860 årene.Ole Halvorsen som i midten av 1850-årene fikk dfen ene halvdel av sin fars bruk, var gm ,arte Hansdtr. (Kverner?) og hadde med henne 3 barn, 2 sønner og 1 datter. Ole sluttet som bruker på Austad omkr. 1870 og flyttet til Moen på Almenningen.Skal se om jeg finner noe mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Carsten Schanche

Søren og Anne giftet seg 1888.Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Cathrine Just

Tusen takk, Carsten! Den vielsen mellom Søren Pedersen Greni og Anne Dorthea Olsdt. Austad har jeg lett etter en stund, og er veldig glad for at du fant den! Også takk for opplysningene fra bygdeboken!Når det gjelder Halvor Olsen Austads kone er hun omtalt som Helene, men riktig navn er Ellene Larsdt. Hønsie. De giftet seg i Gjerdrum 30. mai 1822 LenkeNår det gjelder Søren Pedersen Greni nevnes hans far som Peder Olsen Tørkop, og jeg lurer på om han faktisk arbeidet der i 1888? Det ligger i Nes. Jeg har nemlig ikke klart å finne ham etter ft. 1865. Han var født i Østre Gausdal 29. januar 1843.Takk for hjelpen så langt!Mvh Cathrine :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.