Gå til innhold
Arkivverket

[#58620] Ole og Anna på Strømen gård i Kvæfjord.


Gjest Arne Bue
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Her fant jeg en del om Anne og hennes søsken og foreldre, men det står dessverre ikke noe mer om hvor og når hun døde etter at hun og Ole flyttet til Kvæfjord...LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen, Arne!Finner denne Anna gift Thoresen i Trondenes, født 1871 i Kvæfjord Skal sjekke om jeg finner giftermålet og se om hun kan være datteren til Ole og Anne. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f01914&gardpostnr=1052&personpostnr=7432&merk=7432#ovre>Lenke. Her er i allefall dåpen til datteren Aslaug i 1897, og der står moren innført som Anna Kristine Olsen, f. 1871: Lenke. Ser at datterens fulle navn er Aslaug Olivia Øien, da er hun antakelig slekt med den enka Ane Øien som bor hos familien i 1900; hun er født 1826 i Fron.Her i kirkeboka for Trondenes finner jeg dødsfallet til en Ane Kristiansdatter enke etter husmann som undersøttes av sin datter, født 1824 i Fron Lenke. Det står at hun bor på Berg i 1901. Og det er på samme gården som jeg har funnet enka Ane Øien i 1900. Kanskje dette er din Ane Kristensdatter?Og her fant jeg giftermålet mellom Ole Johan Thoresen og Anna Krestine Olsdatter i Kvæfjord, f. 1871, Strømmen. Faren hennes står registret her som Ole Øien! (se nr. 20)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Bue

Hei Marit og Grethe.Takk for alle innlegg. Jeg har det meste av opplysninger om familien til Ole og Anna fremover til min kone som er tippolder barn til disse. Det jeg mangler er når de døde og familieanene bakover fra disse. I den forbindelse var lenken til Nordre Haugen gård hvor foreldrene til Anna var bosatt meget nyttig for å komme videre på den grenen.Er litt usikker hvordan 'Øien' navnet kommer i i bildet, men viss Ole Øien og Ane Øien er indentiske med Ole og Anna faller jo alle biter på plass. Anne Krestine Olsdtr. som giftet seg med Ole Johan er utvilsomt datteren og når faren er nevnt som Ole Øien i giftemålet må jo dette være rett. Kan de ha kjøpt et gårsbruk med 'Øien' navnet mellom 1875 - 1900 og tatt dette som slektsnavn? Jeg skal nå gå igjennom dødfall mello 1875 - 1900 i kirkeboka for Trondenes og se etter Ole Øien. Igjen takk for fine lenker. mvh arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Fra 'Folk og slekt i Trondenes'. Familie 7996. Ole Olsen Øien f.1826 på Øien i Sel, Oppland, g.ca.1846 med Anne Kristiansdatter 1826 - 1901, f.Fron, Oppland, død på Berg, Trondenes. Bare en sønn registrert: Kristen f.1846 Fron nedre, Gudbrandsdalen, gm. Jakobina Benjaminsdatter, bosatt på gården Berg i Trondenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Bue

Hei ÅseTakk for innlegget. Jeg tenkte ikke på å sjekke 'Folk og slekt i Trondenes', da jeg mente at den ikke dekket Kvæfjorden, men der tok jeg feil. Jeg har nå også funnet Ole Øien g.m. Anne NN (f.1826) i Fron Nedre/OP. Familie 7893. Der er kun datteren Anna Kristine nevnt. Det er tydelig at forfatteren også har hatt litt vanskeligheter med Ole og Anne. Fødestedet til Ole har jeg som Vaage i Gudbrandsdalen (tellingen 1865) og Silsand sogn i Vaage (tellingen 1875) og i kirkeboken når han gifter seg er det nevnt et navn som jeg ikke har klart å tye helt (ca. Kleoudøe) Lenke 'Øien' navnet har jeg ikke registrert før, men det er helt klart samme person, så nå får jeg bare konsentrere meg om å finne ut hvor og når han døde, for deretter å finne ut mer om anene til han og Anne videre bakover.mvh Arne Bue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.