Gå til innhold
Arkivverket

[#58624] Hva menes her?


Gjest Morten Fjeldsaunet
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Fjeldsaunet

Trenger ennu en gang litt forklaring. Her klarer jeg å lese alt, men aner ikke hva dette betyr. Står på s. 77, Torsdag 8 des, Comm: Hr. Justisraad Thombsen , Frøken Catharina Hedvig Thomsen, Comm 2. Lenke Håper noen kan forklare meg dette. Går ut i fra at en innførsel i kirkeboken har en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fjeldsaunet

Takker for den. Comm 2, vil det da si at det var hennes andre nattverd? Ved å bla litt frem og tilbake, ser jeg at Comm går ofte står oppført, men sjelden med noe navn knyttet til oppføringen. Er det pappas posisjon, eller andre ting som er utslagsgivende her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Som regel står natverdene innført blant dåpslistene. Når det står 'Comm 2' betyr det at det var to natverdsgjester. Jeg ser også iblant at det er ført navn på natverdsgjestene, men det ser ut til at det er vanligst når natverden blir utført spesielt for prominente personer og da ikke i tilknytning til den vanlige gudstjenesten på søndager. Man kunne åpenbart bestille og ta natverd i hjemmet mot betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nei, 'Comm. 2' må her bety at det har vært til sammen to personer som har mottatt nattverden.Presten har satt en horisontal strek mellom hver dags handlinger. F.eks.:'Dom. 1. Adv. Xsti' (første søndag i advent) har han hatt 'Tjeneste og Comm.', dvs gudstjeneste og nattverd. Han noterer 'Comm. 60', altså at 60 personer mottok nattverden. Dertil kom det inn 3 ort 18 skilling (i offer?).8. desember ble det kun arrangert nattverd, og den ble mottatt av herr justisråd Thomsen og frøken Katarina Hedvih Thomsen. Oppsummert 'Comm. 2'.12. desember var presten på sykebesøk og ga nattverden til enka Marita Andersdatter, Jens Simonsen Olden og kone, og Karen Andersdatter. Oppsummert 'Comm. 4'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.