Gå til innhold
Arkivverket

[#58626] De Galders gods


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Greitt!Har både BBH og Jo Runes oppgave, så skal sjå kva eg kan finna. Vi må da kanskje rekna med at Galleparten har tilhøyrd Nonneseter i sin tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Videre NRR; der står nevnt Høyland og Lillefosse etter Tesdal under Sunnhordland. Om dette er disse gårdene i Etne vet jeg ikke. Det er ikke n i Etne-soga I at disse gårdene var eid av adel i 1646. Jeg finner ikke disse gårdene sånn med en gang i originalene fra Adelsjordeboken her i debatten.Kanskje der er andre gårder som heter Høyland og Fosse i Sunnhordland, ,em jeg kommer ikke på noen sånn umiddelbart. Skal se i Rygh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Høiland er der også på Stord, dessuten 4-5 gårder i Stavanger Amt.Lillefosse kan vel være Strandebarm.Finn, finner du Lillefosse i den originale adelsjordeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Strandebarn II s 410 LITLAFOSEHørte til den øsnorsle adelsætten Galle i 1550, som hadde fått mye gods fra Kane-ætten både i Shrdl og Hdgr. Kane-ætten hade arvet det fra Me-Galte-ætten. Da Kristoffer Galle døde i 1631 gikk hele godset hans over til 'Nrges Krone'. Dette statsgodeset ble holdt samlet under navnet 'De Galders gods' og ble sammen med mye annet gods i Norge forært stattholderen Hannibal Sehested, men da han falt i unåde tok kongen tilbake alt. I 1660 årene eide biskop Jens Schielderup Lillefosse og sønnen solgte gården til Peder Lillefosse i 1690 for 90 rdl.Fritt gjengitt.Skal du ha landskylden også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Fint Arnfrid. Kunne du gje opp nummeret eg har gjeve dei ymse gardane i innlegg (114) og dei følgjande, slik at det vert enklare å følgja med kvar du er. Tek gjerne med opplysningar om den landskylda som er oppgjeve til dømes 1647 eller 1661. Kanskje Lillefosse er ein av dei gardane som berre er nemnd i 1649?Utan hjelp frå lokalkjende er slike prosjekt langt på veg dødfødte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Gard nr. 12 i lista mi ligg i Sunnhordland i følgje NRR og det ligg ei sag til garden. Ein gard med liknande namn, nr. 49 er kalla Hoydal i 1649 (NRR) og er sagt å liggja i Nordhordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Strandebarm II nevner ikke De Gallers gods andre steder enn Lillefosse. Så da skulle kanskje det sognet være ferdig. Ja, jeg finner ikke noe nr på Lillefosse, da den synes kun å være n i NRR. Ja, om nr 12 er Høiland i Sunnhordland eller Nordhordland vil kanskje noen bygdebøker kunne gi svar på.Nå må jeg på Wessel en tur og løse verdensprobelemer og drikke torsdags..... :-))A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Er det noen som har mulighet til å sjekke ut garden Godøy i Tysnes sogn og garden Skaden i Onarheim sogn i Tysnesboka? Kanskje også garden Skaten(Skato) i Holmedal sogn i Skåneviksboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Angående innlegg 119. Kunne det tenkes at Mads Tønnesen Galde var sønn av Tønne Christophersen Galde i ekteskapet med Vibeke Beck eller og ikke i ekteskapet med Abelone Vincensdatter Lunge? Mads Tønnesen Galde skal være en av mine forfedre gjennom Abelone Madsdatter som ble gift med Jens Olufsen Mechlenborg som Per Nermo skriver om i innlegg 118 her. Mads sin datter Abelone kunne kanskje like gjerne kalles opp etter Mads sin stemor som hans mor? Var Tønne Christophersen Galde gift med flere enn Abelone Vincensdatter Lunge og Vibeke Bech, som kunne være mor til Mads?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kunnskapen min strekk nok ikkje til for å svara deg skikkeleg på spørsmålet ditt Anne Lise, men kanskje andre her kjenner til denne Mads?Om Mads var død når 'søstra' Berte døydde barnlaus, viile ikkje Abelone Madsdotter ta arv etter Berte, same om Mads var heil eller halvbror til Berte etter dei gamle lovane. Derimot ville Abelone ha den beste odelen til Lungegodset som fall etter Berte om faren, Mads var son til Abelone Lunge. No kan det naturlegvis tenkjast at Abelone Madsdotter og mannen var heller fattige folk som ikkje såg seg i stand til å løysa noko av odelsgodset uansett om dei hadde den beste odelen. Det var kanskje difor at det var søskenbornet (til Mads m.fl.) Daniel Billde som reiste odelskravet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Interessant med opplysningene om Mads Galle. Vedkommende er ikke nevnt i DAA - men DAA er da heller ikke ufeilbalig.DAA nevner for Tønne Galle i 1. eksteskap med Abelone barna: Gude ( 1578), Christence ( 1617, som må bety før 1617), Kirstine ( ugift), Berete (levde 1617, 1618).I 2. ekteskap med Vibeke Beck nevnes Christoffer ( 1631), Else ( 1647), Elline ( 1606). Forøvrig så er Vibekes far, Jokum/Joachim Beck 1572, mest kjent for å ha vørt rentemester fra 1539. Hadde ulike len, og fra 1568 Munkeliv kloster i Norge. Han skrev seg til Førslev på Sjælland, og er begravd i Førslev kirke.Beste hilsener fra Tor som siste året omtrent har vært opptatt med å granske kirkebøker på SVAR og Genline slik at jeg nesten hadde glemt bort hele debattforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg antar at dette var den samme Jochum/Joachim Beck som var gift med Anne Jacobsdatter Ravensberg og far til Margrethe Beck (g.m. proviantmester på Fyn, Palle Christophersen Ulfeld til Haldager) og Sophie Beck, gravlagt i Ørlum kirke ca. 1609 (g.m. gårdmand Erik Lauridsen Vestenie fra Hagsholm, død ca. 1607 i København) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(136:) 1578 kan vel heller ikke være fødselsåret til Gude (Gaute ?), når han skal være fra første ekteskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Både Abelone og Tønne selv var vel forresten død på dette tidspunktet, så det må vel bety at Gude er nevnt dette året ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei Tor (136) Hyggeleg at du kika innom debatten. det er vel godt og vel eit år sidan sist. Du er sjølvsagt like velkommen for det.Eg har framleis ikkje fått lese DAA som du skjønar, men mykje anna har eg fått med meg i mellomtida.Kanskje kan vi gambla på at LAW før eller seinare får gjort noko med dette også :-)).Denne Mads Galle kjenner eg som sagt ikkje, men vonar på at Per eller Anne Lise kan seia litt meir om han.Elles har eg starta eit prosjekt som går ut på å prøva å avdekkja mest muleg om det 'Gallegodset' vi kjenner så langt. I det forrige innlegget ditt nemner du ei anna jordebok som også skulle fortelja om Gallegods. Kan du seia noko meir om dette?Metoden eg har vald er sjølvsagt heilt uvitenskapleg, men det kan jo verta moro å sjå kor langt metoden fører oss. Med eit arbeidsjarn som Arnfrid og andre på laget kan det jo føra oss eit stykke på veg nærare målet i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei FinnEr det jordebøkene nevnt i innlegg 43 du tenker på? Alle disse finnes i Stattholderarkivet, D IX Jordebøker, pk. 7 Adelsjordebøker 1624. Som nevnt er det 1 jb for sl. Apelone Lunge som ligger inneblant de mange jordebøkene som finnes for Bildt-slekta, og som inneholder mye av det godset som i andre 1600-tallskilder omtales som gallegods - og som Galle og Bildt trettet om.Men det er også ytterligere tre forskjellige jordebøker som bærer Kristoffer Galles navn. Disse inneholder i hovedsak gods i Båhuslen (bla setegårdene Vrem og Åby) og deler av Østlandet. Men de fanger også opp litt gods 'Nordafjells' (altså fra Lista og nordover til Finmark). Her er også noe Vestlandsgods. Jeg tror forøvrig at det er litt overlapping mellom det godset som er i Apelones jordebok og det som er i Kr. Galles jordebøker.Ellers er det min erfaring at det ikke er enkelt å identifisere alle gårdene i Apelones jordebok. Overskriftene med distriktsnavn er jammen ikke sørlig lette å forholde seg til i dette tilfellet.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det eneste jeg har på Mads Tønnesen Galde i mitt slektsprogram er at han var født i ca 1545, og at han var gift med ukjent dame. Jeg har dessverre ikke skrevet opp noen kilde. Skal se om jeg finner mer i diverse permer(jeg fikk mye om slekt tilsendt av tremenning før jeg kjøpte pc, og det er mye jeg ikke har lagt inn i slektsprogrammet, ser ikke bort fra at det også kan gjelde Mads Tønnesen Galde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Dette er Galle-gods i Hordaland fra matrikkelen 1647: Borgermester Rasmus Larsen på Kong.Maj vegne, av Christoffer Galles gods : tueden i Granvin 1 buchschind Beruen i Ullensvang 1 løp smør Frønæs i Ullensvang 22 mrk.smør Høuse i Kinsarvik 1,5løp 1 hud 1/3 buchskind Netteland i Øystese 0.5 løp 6 mrk smør 1/2 hud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Berven, Husa og Frønes er n i NRR, men jeg klarer ikke å identifisere dem i den originale adelsjordeboken som er gjengitt i denne debatt.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei Tor!Takk for orienteringa om jordebøker og Gallegods. Dette vert nok ein langvarig debatt ser det ut som ;-)). Anne Lise (143)Skal sjå at det dukkar opp eitt eller anna om denne Mads etter kvart. Svein (144)Dette ser interessant ut. Skal prøva å plassera det bak rette gardar. Arnfrid (145)Har prøvd å søkja på Berven i O. Rygh utan resultat. elles lurar eg på om ikkje Karin har identifisert Husa som Haus?Legg ved ei liste over gardar nemnd ved salget i 1649, men ikkje i jordeboka frå 1625. Det som står til slutt gjeld sluttinnlegget til Rasmus Lauritsson som forfatta odeljordeboka for Gallegodset i 1625. Eg har ikkje klart å få noko sikker meining ut av alt dette, så her kunne det ha vore greitt med assistanse.

bilete7208.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Så de velb.Gallers gods i 47: Riple, Kvinnherad 1 løp smør 1/2hud Ø.Fiitt,Kvinnherad 1/2 løp smør Så de velb.Gallers gods i 47: Riple, Kvinnherad 1 løp smør 1/2hud Ø.Fiitt,Kvinnherad 1/2 løp smør Øffstebøe,Skånevik 4 løp 2 huder Schallnes,Skånevik 1 pund smør tesdal,Etne 2,5 løp smør Kiellesvig,Fjellberg 2løp smør 1 buchind Høigland,Føyno 2,løp smør 2huder Hielle,Våg 2,5 wog fisch Gudøen,Uggdal 1 løp smør 1 hud Ø.Dyngeland, Schiold 1 løp 1 tønne malt Frøtued,Schiold 1,5 løp smør 1 hud Settere, Alenfit 1 løp smør 3meler mel Nataas,Lindås 1 løp 1 faar 1 mele m Sandvigh,Eikanger 1/2løp sm 1/2 tø mel Hageseter,Eikanger 1 løp sm 1 tø mel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Som nevnt så er det i 1624 3 jordebøker for Kristoffer Galle.En av disse angår gods som Rasmus Lauritsen har forvaltet pva K Galle. Godset er som følger:Hardanger len: Huse (smør 4,5 laup, 2 hud, 1 bukkskinn, 4 våger salt), Frøenes (18 & smør)Sundhordland: Netteland (1/2 laup 6 & smør 1 bukkeskinn), Lille foss (1 laup smør, 1 hud) og Fiidt (1/2 laup smør)Nordhordland: Setter (1/2 laup smør), Reffuemb (2,5 pd 5 & smør), Sanndevig (1/2 laup smør, 1/2 tn malt)Stavanger len: Slettebøe (6 qvarter salt laks)Videre er det en jordebok som hovedsaklig inneholder Vrem og Åby-godset i Båhuslen, men som også har en liten avdeling 'Nordenn Fieldtz'. Her er også tatt med Huse (4,5 laup, 2 hud, 1 bukkeskinn, 4 våger salt), Steensdall (1/2 laup 6 & smør), Fitt (1/2 laup) og Slettebø (5 fr. laks)Den 3. joreboka for Kristoffer Galle omfatter gods i Tønsberg len, Bratsberg len, Eiker len, samt 'enn gaardh vdj Norlandenn som schylder Aarligenn Lax 2 thønder, huor Aff thillkommer Siffuertt Gabrielsenn dennd Tholffte partt'Skal ikke forundre meg mye om det er ytterligere gods som burde ha vært taksert i 1624, men som har unnsluppet. Mitt inntrykk fra denne takseringen er nemlig at en del gods som det var trette om ikke er registrert hos noen av pretendentene (f.eks et ganske stort gods på Østlandet som Galle - trolig Kristoffer Galle - og Claus Brockenhuus førte sak om). Derimot har det blitt levert inn en jordebok over Veel-godset i Østfold som var omtvistet av Galle og Bildt. Beste hilsener fra Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk til Svein (147)Her fekk vi jo på plass ein god del av gardane på lista. Eg går ut frå at desse opplysningane er henta frå den trykte skattematrikkelen frå 1647? Ein liknande gjennomgang for Sogn og Fjordane ville sikkert også ha vore nyttig. Det kan jo sjå ut som heimgarden (namnet) til samferdsleministeren vår også er med. Takk igjen til Tor (148)Dette var oppklarande for ein del av godset på Vestlandet. Den garden du nemner som nr. 2, må vera den same som står i lista mi som nr. 6a, som Vetteland (Sjå innlegg 146), altså ein gard som ikkje er nemnd i lista over Gallegods Nordafjellsk, men som er med blant det godset som Hannibal Seestedt får i 1649.Elles så ser det jo ut til å verta eit omfattande arbeid før alt Gallegodset er på plass, samt med opplysningar om kvar det stamma frå. Blir nok eit langdrygt puslespel ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Jeg beveger meg ut på tynn is her, men kan første bokstav i gård nr 8 i din liste leses som 'F' istedet for 'B'? Ref. tolkning av nr 19. I såfall er vel dette samme som nr 14a i mankolisten (146). Da vil jeg plassere nr 7 til 11 i Fana / Skjold skiprede - ref listen fra bygdeboken i(116).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.