Gå til innhold
Arkivverket

[#58636] Hjelp til tyding av dåp fra 1833


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei
LenkeJeg tyder det meste ved denne dåpen (høyre side, jenter nr 16), unntatt en del opplysninger om foreldrene til denne jenta:Anne Christine, født 21.9. 1833 og døpt 29.9. i Heskestad kirke (Lund). Født paa Gaarden Heskestad hos Sivert Ommundsen. Moderen var forløst?? ?? der kalder sig Rakel Olsdatter Sandvatten af Liknæs sogn og udlagt som Barnefader (??) Ole Stenussen af ?? Sogn.Alle fadderne er lokale, fra Heskestad gård. Jenta er 'Uægte'.Flott om noen kløppere der ute kan hjelpe!Hilsen Agnete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan ikke si jeg forsto akkurat hva som sto, men tror ikke det står forløst. Det pleier ikke å stå der. Det burde stått i forbindelse med født på... Kan det stå noe om - ..løst quindemenneske -selv om jeg ikke får det helt til å stemme da det ser ut som om det står en C på linja med evt. menneske.Ole Stenersen? av bemeldte sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Takk Berit! Denne prestens håndskrift plager meg en del, så jeg tror nok det som ser ut som en C på linje 3 (første bokstav) er hans spesielle variantt av liten 'd'. Kan det da bli løst quindemenneske?Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,På den tiden måtte man ha attest når man flyttet så det står vel pasløst qvindemenneske. Barnefader dreng Ole Stenersen Hamre af bemeldte sogn.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Bare et lite forsøk på en smule alternativ 'oversettelse': For det første, denne presten bruker konsekvent latinske bokstaver på alle navn (slik skikken lenge hadde vært), men en slags gotisk skrift ellers. Tror det står: 'Moderen var forløst (af et - mglr.) Quin-demenneske der kaldte sig R. .... og udlagde son Barnefader en Dreng ..... 'mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Oi sann, ja jeg ser at dette er en like god tolkning. Jeg leste jo også ordet 'forløst'. MEN, det betyr vel i så fall at barnets mor ikke har oppgitt noe navn på seg selv. For det innebærer vel at det er 'forløser' som heter Rakel Olsdatter Sandvatten...Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg leser:Moderen var pasløst Qvindemenneske der kaldte sig Rakel Olsdatter Sandvatten af Liknæs Sogn og udlagte som Barne Fader en dreng Ole Steensen(?) Hamre af bemeldte Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg er enig med Jan H. i at det gjerne kan være Stenusen. Jeg savnet strek over u'en, men ser i Rasmusdatter (blant fadderene) at det ikke er brukt strek over u der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Må trekke meg ......Enig med 8 + 9! Dette står jo i koll. for morens navn!Stenu(s) er vel et uvanlig navn, men det er vel det presten har skrevet...?Heller ingen med etternavn på Ste.... enn Stefan.. /Stephan... i Kvinesdal (Liknæs) i FT 1865.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Dette ble en veldig morsom debatt. Mannsnavnet Stenu med patronymet Stenusen er ikke SÅ uvanlig i disse bygdene. Denne presten er ikke så nøye på strek over u'en, så jeg tror også det er Stenusen! Uansett ville Stenusen ofte skrives Stenersen, så valget her er ikke så vesentlig.Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hvem var denne Rachel Olsdatter?FT 1801, Lechnes (Lister amt el. V.-Agder), Sandvatn Øster: Ole Reiersen, 32 år. Kan det være Rachels far?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f11037&gardpostnr=109&merk=109#ovre>LenkeFS: RACHEL SOPHIE OLSDATTER Birth: 16 MAY 1802 Kvinesdal, Vest-Agder, Norway Father: OLA REIERSEN Mother: ANNA ANNENSDATTERFinner ikke noen kirkebok hvor dette kan sjekkes. (Hvor har 'mormonerne' funnet dette?)Finner konfirmasjon her, nr. 20:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Bravo, Berit!(Burde jo ha sett at det var en KB for N. Kvinesdal for perioden som manglet for Liknes.)Kanskje en kand. til barnefaren Ole Stenusen i Hægebostad .... ?Rachel måtte vel reise hjemmefra for skjule skammen når hun skulle nedkomme?Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Det er ingenting som tyder på at Sivert hadde noen søster ved navn Anna. Hans foreldre bodde på Nedre Øystad i Heskestad og fikk 6 barn i perioden 1790-1806. Foreldrene til Sivert giftet seg i Heskestad 1789, og begge kom fra lokale gårder. Ingen spor i retning Kvinesdal!Takk igjen!Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Angående innlegg 8, 9 og 10: Sjekk klokkerboken (forstørrelse 100% anbefales), der står det tydelig Stenusen. Har selv ofte hatt stor nytte av å sjekke klokkerbøkene når det har vært vanskelig å tyde ministerialbøkene. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.