Gå til innhold
Arkivverket

[#58643] Trenger hjelp fra Vaaler Hedmark ca. 1819-50


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Kan noen si meg hva ble av Hans f. 2/10 1819, sønn av hsm. Embret Embretsen og Pernille Olsdtr. Nordli? Han hadde en uekte (hans tredje) sønn Bernhardt f. 1850 med Kassi Olsdtr. Familien av 3 var paa Bredvik Dønna Nordland 1865 (gift?) og han kalte seg Hans Sjelstad/Skjelstad. 1875 var han i Gildeskaal Nordland kalt skomaker, enkem. Men had hadde minst to uekte barn til i Vardø med Severine Pauline Nilsdtr. f. 1846 Sømna Nordland. Barna: Hans Christian Tønder f. 29/12 1872 og Severine Margrethe f. 16/12 1875. Jeg vet ikke hva ble av disse barna. Er Hans Skjelstad den samme som Hans Embretsen Nordli f. 1819? Har Vaaler ei bygdebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Margaret!For ordens skyld, familien i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61828&gardpostnr=111&personpostnr=732&merk=732#ovre>LenkeDåpen til Bernhard i Våler i 1850 LenkeKan det være sønnen, Kristian Skjelstad, som døde på Spildra, Meløy i 1920? Lenke, menes søsteren hans, Severine Margrethe, døde 16.3.1883, Mevik, Gildeskål, se nr. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei,Jeg finner 3 bind av Våler bygdebok i databasen til Hedmark fylkesbibliotek: Lenke kanskje noen her har de liggende?klems Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1865 står det at Hans Skjelstad er født i Frosta. I 1875 finner jeg ham som losjerende skomaker og enkemann i Gildeskål [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f71838&gardpostnr=78&personpostnr=514#nedre>Lenke. Her står det at han er født i Åsnes sogn F. prgj. Det var jo i Gildeskål datteren døde i 1883.Da er kanskje dette dåpen til Hans i Åsen i Frosta, Ministerialbok nr. 713A04 /2 (1817-1827), Fødte og døpte 1818, side 118-119 nr. 8: Lenke. Foreldrene er Christen Hansen Schielstadaunet og Beret Peersdatter. Finner i allefall Schielstad og Schielstadøvnet som gårdsnavn i Frosta i 1801-tellingen. Og dat er kanskje dette Berit Peersdatter/Pedersdatter i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Oh my gosh, this is fantastic! Jeg ser at ved konf. for Bernhard hans far var Hans Embretsen! Jeg hadde tenkt du hadde riktig f. for Hans i 1818, men jeg maa ha den riktige med dette ny opplysninger. Do you agree?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel dødsfallet, Margaret: LenkeHan står innført med etternavn Skjelstad, mens Jelstad er et gårdsnavn i Gildeskål. Det vil du se hvis du søker i 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Den muligheten jeg ser da, er enten må det være to ulike Kassi, eller så har kanskje Kassi Olsdatter giftet seg seg med Hans Skjelstad. Da spørs det, hvor ble hun i så fall gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg har funnet giftermaalet til Bernhard 1888 Hemnes. Far var Hans Embretsen Nordli. Jeg hadde haapet det var Skjelstad. Kanskje er det to Hans, Hans Embretsen Nordli f. 1819, og Hans (Kristensen) Skjelstad f. 1819?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Tenker at Kassi hadde to Hans og det var feil i 1865 at Hans Skjelstad var far til Bernhardt! Tenk jeg skal spøre i et nytt spørsmaal om Aasen Frosta. Kanskje kan ei bygdebok si hva ble av Hans Christensen. Jeg ser gift II 1918 Meløy Hans Christen Tønder Skjelstad. Her er far Hans Christen(sen?) Skjelstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Amazing! Se debatt #58650! There must be 2 Hans, and Hans Skjelstad is not father of Bernhardt! I am excited to see what you think Grete. Severine who he had the 2 children with was born in Sømna (under Brønnøy). She was born the year after he came to Brønnøy, however!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Litt pussig dette her.Når det gjelder Hans Embretsen fra Våler, finner jeg Hans Embretsen Nordli konfirmert 1836. Finner ikke mer på ham, ikke gift i Våler, ikke død i Våler, ikke i Ft. 1865 i Våler.Har en mistanke om feil avskrift i Ft. 1875 for Hans - Aasnæs S. og F. prestegjeld skal nok være - Aasen sogn i Frosta prestegjeld. Dermed skulle Hans 1865 og 1875 være samme person, og hvis han var gift med Kassi må hun være død 1865-75.Merk også at sønnen Bernhard var Hans' tredje leiermål, og Kassis første. Hans' 3 leiermål var med 2 forskjellige. De to første leiermålene er derfor med samme jente. Jeg finner ingen av disse leiermålene i Våler.Våler bygdebok er nettopp det - ei bygdebok, og har lite av slektshistorie. Hans Embretsen fra Nordli ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Har funnet vielsen!!! g. 12/5 1856 Dønnes Nordland, ungkar inn. Hans Christensen Skjelstad af Frostens prg. 38 aar, sonn av inn. Christen Hansen Skjelstad med pike Kassi Olsdtr. 33 aar af Hofs prg., dtr. av Ole Olsen Torneby. naa bor Sandager som er stedet Hans kom til i 1855 fra Brønnøy (gaarden Sandager var nevnt)! Saa har vi dem i Dønnes i 1865, men Bernhardt var ikke sønn til denne Hans Skjelstad. At Bernhardt var 'deres' er feil. Bernhardt var sønn av Hans Embretsen Nordli Vaaler. Han trolig reiste til Brønnøy ca. 1843 even though kirkebok sier 1845. I can't believe how helpful Grete og Arild have been! Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Da er nok Kassi nr. 23 her, fra Tårnby i Våler:LenkeHans Embretsen Nordli hadde to barn utenfor ekteskap før Bernhard ble født. Finner som sagt ikke disse blant døpte, men jeg skal se nærmere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

I don't see how you found them! Good! Jeg har ord om hans sønn Bernhard Hansen i Hemnes Nordland. Han ble gift to ganger, 1888 (tre barn) og 1902 (2 barn). Bernhard d. 1929 Utskarpen Hemnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.