Gå til innhold
Arkivverket

[#58644] Thor Knutsen d.før 1700 g.m. Live Ellevsdtr f.1656 d.1740 Snarum Modum


Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Johanne Berget

Er det noen som kan si meg hvem foreldrene til Thor Knutsen er d.før 1700 Sigdal? g.m. Live Ellefsdtr.f.1656 d.1740Hun var datter av Ellev Bjørnsen Runn i KrødsheradVennlig hilsen Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan det være dette paret? Denne Thor Knudsen skal være født i 1654 Modum. (Har ikke funnet dåpen)De giftet seg omkring 1679,Modum.LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Tilbake til innlegg (1): Vet ikke hvor mye du allerede har om disse? Derfor kun et par sidehenvisninger til bygdebøkene som kanskje kan sette deg på sporet.Etter *Krødsherad, bind I, side 341* (under Runn), vart Live Eilivsdatter Runn gm Tore Skare i Eggedal.I *Sigdal og Eggedal, bind III, side 1102* (under Skare) finner du at Tore Knutsen Skare (f.ca.1637 i Jare) var gift for 3.gang med Live Ellevsdatter. Det fortelles ikke hvor Live var fra. Men vær obs på at Krødsheradboka er skrevet 20 år etter dette bindet, av samme forfatter.Under Jare, side 1096-1097, fortelles det at Knut Olsen fra Teige f.ca.1615, overtok Jare i 1644. Han hadde en sønn Tore f.ca.1637,som hadde både Jare og Skare.Under Teige, side 1038, nevnes det at en Ola var en av de to oppsitterne i 1620-åra. På side 1040 opplyses der at Ola Øvreteiges sønn Knut var i Jare.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Antar at denne Live Ellevsdtr er den samme som Live Ellevsdtr Braaten, begr. 29. des. 1740. Snarum, 84 år gl. (mao. f. 1656).Permanent sidelenke: LenkeI følge 'Modums Historie' (VI, s. 309) er denne Live datter av Ellev Hole og Braaten var hennes arvegods etter faren. Er du sikker på at Ellev Hole er den samme som Ellev Runn? Riktignok sier samme bok på s. 308 at Ellef Rund fra Krødsherad løste ut (Braaten) før 1700, antagelig 1680. Siden bygdebokforfatteren benytter to forskjellige navn (Ellev Hole/Ellef Rund), ville jeg i utganspunktet antatt at det var to forskjellige personer.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Asbj. innlegg (8):Jeg antar spørsmålet - *Er du sikker på at Ellev Hole er den samme som Ellev Runn?* er stilet til Helen Johanne.Jeg har i alla fall ingen formening om dette. Nevner bare at etter Krødsheradboka var det ved skifte etter Eiliv i 1697 bl.a. 8 lispund i Bråtan på Snarum.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Da høres det jo ut som om at Ellev Hole er den samme som Ellev Runn. Synes bare det var litt merkelig at bygdebokforfatteren ikke har nevnt dette, men omtalt ham/dem som om de var to personer.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

Etter Erling Bjørkes notater om Bergs-etten i Lunder ( Sokna)var Bjørn Alfsen Runn fra Krødsherad (Rundskogen). Bjørn døde omkring 1640 som en gammel mann. Han var gift med Astrid Helgesdtr.Runn. De hadde barna:Ellef Runn, Alf Veggersrud, Aase gift med Ole Rolfsen Raaen, og Barbro g.m. Torsten Iversen Skuggerud. Bjørn skal iflg Bjørke ha eiet Runn som han fikk kjøpt ved å løse ut konas medarvinger.Sønnen, Ellef Bjørnsen Runn døde 1697 og var gift med Gonnor Knutsdatter og hadde følgende barn: Bjørn, Helge, Reiulf, Knut, Live, Guri, Barbro og Mari. ( Bjørke fører ingen fødselsår) I mine papirer følger han bare sønnen Reiulv videre. I ekteskap med Helge Bjørnsdatter Fikk han sønnen Ellef gift med Berte Olsdatter og deres sønn Ole Ellefsen (Strand)Berg f. 1751 kjøpte jernverksgården Berg i Lunder 1779.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Ad innlegg 7. 18.06.1640 er det arveskifte etter Oluf Knudsen, Teie. Her tilfaller det Knud Olufsen 2 settinger i Jare, hver av hans fem søstre 1 setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk til alle som har sendte meg svar ! En spesiel takk til Ellef som kom med det riktige.Fra kirkeboka for Krødsherad er Live g.m. Tore Skaret fra Sigdal.Jeg har reservert meg Sigdalsbøkene da min farmor også har en annen slekt der.Jeg har hatt en mistanken om at Tore og Thor er samme person.MVH Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

I skiftet etter Ellev Bjørnsen Runn som Bjørke beskriver som en rik mann står det at Ellev etterlot seg løsøre og utestående fordringer for 662 Rd. og av jordegods: Runn skyld 5 lispunn, Heslia skyld 31/2 lp., Vestre Ramstad i Sigdal skyld 6 lp., Løbben 10 lp., Skibrek 10lp og Braaten 8 lp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Mange navn ble skrevet på forskjellig vis.Bygdebøkene for Sigdal/Eggedal og Krødsherad har samme forfatter. Allikevel skrev han ofte navn forskjellig.Et eksempel: I *Sigdal og Eggedal, bind III* forteller han at 3.kona til Tore Skare var Live ELLEVSD. I *Krødsherad, bind I* forteller han at faren til Live var EILIV.Når du skriver: *Fra kirkeboka for Krødsherad er Live g.m. Tore Skaret fra Sigdal*, mener du vel etter bygdeboka fra Krødsherad? Kirkebøkene som til nå er innlevert derfra er ikke eldre enn fra 1722. Altså fra lenge etter Live og Tore giftet seg. (Regner med du er klar over dette, så kanskje bare 'pirk' av meg å påpeke).Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.