Gå til innhold
Arkivverket

[#58645] Knut Olsen Bud/Hustad f 1782


Gjest Ivar Fylling
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Fylling

Dåpen står her: Lenke, øvst til høgre, døypt 11.8.Kan nokon hjelpe meg med resten av teksten, evt gardsnamn? Eg lurer på om det var han som var på Bekken, Frøya i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Ivar!Legger inn lenken til deg,da den du la inn var ute av drift.Greier ikke tydingen,så her må noen andre hjelpe til!Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke se noe gårdsnavn, bare noe jeg tror er en tittel/yrke som starter med sko...Ole Knudsens sønn Knud, og at dåpen skjer i Hustad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Vedrørende denne kandidaten: Kan heller ikke se gårdsnavn ved Ole Knudsen. Fadderne er bl.a. fra Biørsnes, Fætten, Neerland, Male. Ved ft 1801 ligger de 3 siste gårdene etter hverandre i Boe herred, Boe sogn. På en annen nabogård, Skarset, finns en Ole Knudsen, 46 år, han og kona har 3 mindreårige barn, kan i teorien hatt en fraværende 19-åring ved navn Knud:LenkeFant ikke Knut Olsen som konfirmert her ( 1795 - 1800 ) men kan ha sett feil eller oversett noen.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Kan yrkestittelelen vere skoleholder, eller noko slikt? I alle fall døyr ein Ole Knudsen, skolehaldar, i 1785. Han er tydelegvis frå Scharsbøen, men det er i Fræna under Agerø ved FT 1801. Han døyr nok ein stad i Bud der han er skolehaldar, eller? LenkeKnut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Denne Ole Knudsen blir i alle fall gift i 1781 med Else Danielsdatter Kleppen f. 1755, trolig en datter til Daniel Ravaldsen Kleppen f. ca. 1723, d. 1785 på Brattværet på Smøla og den første kona hans. De var gift i 1754 og kona var enken Thaale Jensdatter Kleppen f. ca. 1720, d. 1762 i Bud.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Smøla ligger jo ikke så langt fra Frøya da, så kanskje det kan ha vært til Smøla Knut kom først, og så videre til Frøya? Thaale Jensdatter var vel en datter til Jens Olsen Kalsnes og kona Else Pedersdatter.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Ole Knudsen Skarset og Karen Hansdtr., som jeg fant i ft 1801, er i samme ft reg. med eldstebarn Matz, 13 år. Det skulle derfor gå an å sjekke om de giftet seg ca 1786 - 89, men i kveld kommer jeg ikke inn på kirkeboksidene. Giftet de seg såpass seint, er de neppe foreldrene til Knut Olsen som kom til Frøya. Skoleholderen blir da en mer sannsynlig kandidat som far, og han giftet seg jo i 1781, det passer bra, og Kjell har også funnet en plausibel årsak til at en sønn av ham skulle bevege seg nordover. Antar at Scharsbøen ligger i samme område som disse andre gårdene nevnt over her ?Knut Ansnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Paret nemnd i (9) gifta seg i 1788. Dersom ein er inne på riktig spor her, bør ein finne att Knud Olsen konfirmert nokon stad, samt finne ut om mora Else Danielsdtr dro nordover. Namnet er heldigvis ikkje av dei mest vanlege.Garden Skarsbøen er ikkje nabo til gardane i Hustadområdet. Det er i eit anna prestegjeld. Det er ein dagstur i dei tiderKnut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Eg fann Else Danielsdtr gift på ny 1789 i Bud, med enkemann Ole Eriksen frå Tverrfjell. Else er truleg død før 1801, da Ole Eriksen er å finne i Wigen i Bud gift med Brynnel Knudsdtr. Ein treng vel da ikkje sjå etter henne annan stad.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Til (10) og (13): En Knud Olsen Bekken er konfirmert i Dolm kirke, Hitra, i 1797, 15 år gammel. Samme er reg. som tjener på Bekken, Frøya, i 1801. Kopi av tema på Slektsforum:LenkeIvar: Får ikke opp lenken fra kirkeboka i ditt siste innlegg. Vet ikke om du følger oppskrifta for slike lenker? 1. Velg bildeinformasjon på blå linje oppe. 2. Velg 'Øverst' på nedtrekksmenyen. 3. Marker og kopier det som står bak permanent sidelenkeHåper dette ble riktig nå da ...Knut Ansnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Knut! Det var flott at du gjorde oss andre oppmerksomme på at det samme temaet også finnes på disnorge! Det kan jo føre til litt mindre bortkastet leting! Begynner egentlig nå å tro at det er den rette karen, den Knut Olsen som var sønn av Ole Knudsen skolemester og Else Danielsdatter. Elses far, Daniel Ravaldsen, fikk flere barn i det andre ekteskapet også med Ingeborg (Bolla) Hansdatter (også fra Romsdalen), og de fikk ektefeller fra Kristiansund og Straumsneset, samt selvsagt fra Smøla. En sønn, Rafael, ble bosatt på Ringdal i Aure.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Prøver igjen. Forlovelse og vielse for Ole Knudsen og Else Danielsd LenkeEg klarer ikkje å tyde det som står etter Ole Knudsen i forlovelsesinnføringa, venstre side, høgre palte under Trinit XV. Eg lever i håpet om at det kan vere eit stadnamn!Beklager at eg ikkje hadde lagt krysshenvisning til Slektsforum! Der la eg ei henvisning hit, men det var sjølsagt ikkje nok. Eg har vore borti dette problemet før, med tema som 'flytter seg', og det blir ikkje enklare når eg prøver å 'utnytte' både Digitalarkivet og Slektsforum. Det kunne kanskje ha vore ein fordel å slå dei saman til eitt forum. Det er vel same brukargruppa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Ivar! Det hadde nok vært kjekt å tyde dette ja, men første delen av ordet ser i alle fall ut til å være 'Skoele......, mens den siste delen i hvert fall ikke er 'mester' slik det står lengre nede ved vielsen. Så jeg vet ikke helt:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Ved dåpen står det nok SkoeleMesterens.Den store M-en er noe vanskelig, mens avslutninga er -esterens.Se også på neste side hvor kona er inneleid. Der står det tydelig: Skoele MesterensVed trolovelsen var det noe verre.Jeg mener at det står Skoele Holder, med stor H og en l som er litt for liten.Ja, det er en stor H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Læraren i dette temaet er Ole Knudsen, som bruker namnet Skarsbø, fleire stader. Han er nok lærar på Hustad, men kjem truleg frå/har budd på Skarsbø i Søre Fræna. Ole døyr i 1785, og er oppgitt å vere 65 år. Er opplysningane riktige skal han da vere fødd omkring 1720.Eit arveskifte etter Knud Knudsen Skarsbø 16.8 1741 omtaler enka Anne Olsdtr, og barnet Ole. Eg er usikker på om det var vanleg å omtale 20-åringar som 'barnet'. Ein kan ikkje utelukke denne personen.mvh Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Takk for hjelpa! Til (18). Det er masse store H'ar på denne kyrkjeboksida, men er der nokon som liknar på den som gjer det til 'SkoeleHolder'?Til (19). Eg hadde vel igrunnen gitt opp å kome vidare med Ole Knudsen, rekna med at han var innflyttar. Det som du er inne på ser rimeleg ut, særleg dersom Ole Knudsen har fått med seg 10 år for mykje i grava. Det ville gjere ekteskapet med Else litt meir rimeleg og. Eg skal få tak i bygdeboka for Fræna.Om Else eller Ole hadde slekt på Frøya, ville saka vere 'i boks'. Folka han er i teneste hos på Frøya i 1801 er Jacob Jacobsen og Margrethe Amundsdtr. på Bekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Siden du bor i Trondheim: Hva med å ta deg en liten tur til Statsarkivet på Dora for å sjekke de militære legdsrullene for Romsdal for å se hva som står om Knut Olsen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Statsarkivet er nesten stengt for 'arbeidande' folk. Einaste opningstida utanom normal arbeidstid er 16 - 18 onsdag, ingen henting. Det ein finn i katalogane ein onsdag kan bestillast til neste onsdag, men 2 timar går fort!Eg var der i dag, hadde bestilt opp ein boks med 'Legds- og Hovedrulle for Fosen og Hitteren 1759-1800 ditto for Romsdals Fogderi 1769-1790. (boks 47) Der var Ekstrarulle for Romsdalens Fogderi, menn med fødselsår ca 1730 - 1790+. Verken Ole Knudsen eller Knud Olsen ('ungt mannskap') var på Skarsbøen. Både Ole og Knud var mykje brukte namn. Eg treng eit par onsdagar for å finne boksane med dei rette rullane, og eit par-tre til for å bla gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Ad innlegg 20: Margrethe hadde sin far Amund Nilsen boende hos seg i 1801. Her er antaglig foreldrene hennes i 1762: Lenke I 1762 bor Jacob Kielsen og Agnis Andersdtr på Bækken, mulige foreldre til Jacob Jacobsen Bekken. Kan noen av disse være fra Smøla eller Bud/Hustad ? Eller slekt av disse reist andre veien, fra Frøya ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.