Gå til innhold
Arkivverket

[#58646] S&F - Askvoll: Peder Pedersen og Anne H Pedersdtr. - Deira opphav?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Dette paret har eg ikkje funne som gifte og Askvoll BB seier ikkje noko meir om deira opphav.Dei fekk born fleire stader i Askvoll, sjå bilete vedlagt.Er det nokon som kan hjelpe meg med å finne opphavet deira?MVH Gisle

bilete4597.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vielsen til dette paret jeg fant på FS, som giftet seg 2 mars 1818:(fra kirkeboken) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Innvik, Ministerialbok nr. A 2 (1816-1821), Ekteviede 1818, side 384-385. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11508&idx_id=11508&uid=ny&idx_side=-114>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Ann-Mary!Det virker kanskje litt rart at dei skulle ha gifta seg i Innvik i 1818 sidan dei fekk born i Askvoll i 1816 og 1819?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

På Anders som er født 13.9.1825 iflg. kirkeboka synes jeg at det står uektefødt? Se nederst på siden. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

På Petrine som er født 30.8.1832 står det også uektefødt. Se Lenke Dette ser ut som en tidlig utgave av et samboerpar. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ved dåpen til Carl som er født 28.5.1819 står det Peder Pedersen Sagen. En av fadderne heter Østina Pedersdtr. Hun er 15 år i 1801 og bor på Grane i Askvoll og har mange søsken bl.a annet Anne. Kanskje dette er foreldrene til enten Peder eller Anne?' Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Mange takk Johan Arthur,Eg finn ikkje Peder Pedersen nemnd under Sagen i Askvoll BB.Anne Pedersdtr. Grane vart gift i 1832 (til Underset). Ho er ikkje kalla Anne Helene. MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Dette kan vel tyde på at de ikke var gifte siden de får tre barn som er 'uektefødte'? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Er dette (Anne) Helene ved FT 1865 i Askvoll. Her står hun oppførst som reisende og født ca 1785 i Indre Holmedal (hvis det er henne da) Er det forklaringen på at de ikke var gifte? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da tror jeg det må være denne Helene som ble døpt i Fjaler 26.02.1788. Det er den eneste jeg kan finne som passer. Navnet Anne kan hun selv ha lagt til senere. Det var neppe slik at man måtte søke om navneendring tidlig på 1800-tallet.Se øverst på venstre side. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Johan Arthur Hansen

Iflg. bygdebok for Fjaler var Helene f.1788 datter av Peder Erikson og Kari Nilsdtr. Helene var tjener på Tysse i Fjaler i 1803.Peder Erikson døde 1798 og Kari i 1815. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da burde det kanskje være spesielt interessant å få vite innoldet av Karis skifte, ref. lenken i innlegg nr.16. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Skiftet er datert 2. juli 1803 og nevner barna-Cornelius Pedersen Tøsse,-Erik P., hjemme,-Guldbrand P., tjener på Øxenberg,-Peder Johannes P., 13 år,-Anne P., g.m. Ole Christophersen Andalsvik,-Kari P., g.m. Gregorius Brusesen Kalhoug,-Brite P., g.m. Jacob Larsen Indrevær i Sulen, og-Hellene Pedersdatter, 16 år.Då må vi vel finne eit skifte etter ein av desse som var ugifte eller ikkje fekk born sjølv for å få ei avklaring.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Eg ser no at ei Helene Pedersdtr. Indrevær gifter seg i 1811:Vigde i Gulen 1779-1815Trulova stad Trulova/meldt dato Vigd stad Vigd Brudgom stand Brudgom førenamn Brg. farsnavn Brudgom gard Brud stand Brud førenamn Brud farsnamn Brud gard År-- 22de Maji -- 30te Junii Ung karl Bruse Joensøn Indrevæhr Pige Helene Pedersdr Indrevæhr 1811Eg trur kanskje ho kan vere søstera til Brite P. gift til Indrevær. Borna til Helene og Bruse var Johannes, Jon, Pernille, Johanne, Kari, Ingeborg, Nils, Anne Johanne og Mathias. Nokon oppkallingsregel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Brite Pedersdtr. f.1785 og søster til Helene ble gift med Jakob Larson Indrevær, Solund. Ei søster som het Kari f.1783 ble gift med Gregorius Bruseson Kalhagen. Kilde Fjaler I, side 344 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kanskje man da burde se nærmere på hvem som var faddere til barna deres, mulig man kan finne noe der som kan bekrefte slektsforholdet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.