Gå til innhold
Arkivverket

[#58656] Kvæfjord? Anne Evensd Dahl, f. ca 1757, g Christen Ivers. Fiersløv 1791, Steigen


Gjest Paul Thode
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Thode

HeiRef også tema 19734. 'Slekt og gårder i Steigen' nevner Anne Evensdatter Dahl på side 138 og at hun er født i 1757. Hun skal være søster av lærer Ole Hansen Dahl. Og siden hun har patronymikonet Evensdatter må hun altså ha en annen far enn Ole.Felles mor må da være Berit Andersdatter som helt sikkert er Oles mor(ref hennes begravelsesnotis).I kirkeboken for Kvæfjord hvor Berit bodde finner jeg ikke noen Anne med Even som far i tidsrommet 1751 til 1764. Dette gjelder også Steigen, men den er jo så kaotisk at det er lett å overse.I folketellingen for 1801 for gården Wiig i Steigen finner vi henne(Anne), 44 år gammel g.m. Christen Iversen, også 44 år gammel, og med en sønn Iver Christensen som er 1 år. De bor da på gården Wiig sammen med Christens bror Jens, og familie. Christen og Jens far bor også der.Hvis vi går til sønnens(Iver) dåp i kirkeboken(KB Steigen 1800-1820, folio 106, 19 sønd. eft Trinitatis året 1800) så finner vi at han er døbt(14 dager gammel) av egte foreldre av Wiig, Christen Iversen og Anne Dahl. Dåpsvidnene er Skoleholder Müller, Iver Fjersløv, foreldrene til barnet, Simon Kildal(presten, anm.), Maren Thesman Kildal og Wivike Juliane Müller.Iver blir konfirmert 17 år gammel i 1816 iflg KB.Hvis vi går lengere bakover til Anne og Christens giftermål så finner vi i KB Steigen, 1776-1813, folio 280, 1791, 20. sept:Copuleret av mig Simon Kildal, Christen Fiersløv og Anne OPDAHL i Wiig.Anne kalles altså her Opdahl. Har ikke funnet noe Opdahl i Steigen. Var det en plass under Wiig? Kanskje jeg ikke har lett godt nok.Det store spørsmålet er da om det er noen som kjenner til denne Anne Evensdatter Dahl/Opdahl?Er navnet hennes bare kortet ned, og så har noen koblet henne med Ole Dahl?Et spørsmål litt på siden er hva som skjedde når det ble barn utenfor ekteskap. Berit Andersdatter var en mye brukt fadder i Kvæfjord(skal ha vært søsteren til lensmannen?), men etter at hun fikk Ole utenfor ekteskap, finner jeg henne ikke som fadder mere. Blir hun da ekskludert?Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Änna Opdahl ble konfirmert i Overhalla i 1772 (se høyre side kirkeboka, nr. 22 i kolonnen lengst til høyre) Lenke Nord-Trøndelag fylke, Overhalla, Ministerialbok nr. 764A02 (1748-1779), Konfirmerte 1771-1773, side 221.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har tatt noen søk i Family Search/VRI og ser der at Even Opdahl blant annet hadde en sønn, Ole Evensen Opdahl, f. 1750 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=29274083&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=7&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=Nord%2DTrondelag&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDe andre barna jeg har funnet her med far Even Opdahl, er disse: (du kan sjekke videre mot selve kirkeboka):Erik, 1749 Lenke(Ole, 1750)Sigrid, 1752 LenkeAnna, 1754 (antakelig død, siden det kom en ny Anna i 1757) Lenke(Anna, 1757)Jens, 1759 LenkeMalena, 1760 LenkePernella, 1761 LenkeGjertrud, 1762 LenkeIngeborg, 1765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei!Ja, her må jeg bare si tusen takk for alt arbeidet. Jeg har jo bare fått snudd meg og spist lunch. Hvordan i alle dager fant du på å sjekke i Overhalla?Skal sjekke litt videre, men dette fjerner nok definitivt Anna Dahl/Opdahl fra slektskap med Ole Hansen Dahl.Men igjen. Tusen takk.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher har du når Ole Hansen Dahl dør som klokker i TromsøLenkehan er nr 59 døde mannkjønn.Angående faderskap så krevde vel avhengig av presten en plettfri vandel, derfor kan det variere om de fikk være fadder eller ikke.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

foresten du skriver at Ole mor er Berit Andersdtr og at hun bodde i Kvæfjord. Da har du vel funnet henne i Kvæfjord. Hvilken gård er hun bosatt på? og når døde hun?Er hun og Ole nevnt sammen i Steigen?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Når det gjelder Ole og hans mor, så var det først når hun døde at det kom klart frem hvem hun var.Kirkeboken for Ibestad i 1812 under begravet viser:18. des. 1812. Pige Bereth Andersdatter, Wiig(det var vel prestegården). Klokker Ole Dahls moder, 71 år.Ellers var det 2 Bereth Andersdatter på Dahle i Kvæfjord rundt den tiden(manntallet 1763) da Ole ble født. Den ene av disse var oppført som gift ved manntallet i 1769 og den andre står ikke oppført på Dahle da.Kan ikke se henne nevnt sammen med Ole i Steigen.Paul ThodePS.Ellers er det også litt rundt denne familien under tema 19734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Også er det en ting til.I 1801 finnes det 4 Bereth Andersdatter i Kvæfjord.2 av disse er under 20 år.Neste person er 54 år og gift for 2.gang. Hun er utelukket siden hun er gift. Den siste er Bereth Andersdatter som bor som inderst på Dahle og er søster til lensmannen(de har ikke samme far). (Siden hun er ugift vil hun også kunne omtales som pike.) Hun er oppgitt til å være 63 år. Det skulle gi en fødsel rundt 1738. Alderen ved begravelsen gir en fødsel rundt 1734. På de tider er nok det innenfor marginen. Det skulle vært artig å se i en justitsprotokoll fra den tiden om hun er nevnt der. Det bør hun være.Eller kanskje i et skifte etter sin far, Anders NN. Kanskje i skifte etter broren?Paul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise K. Akselsen

Tar med fra Astafjord Bygdebok, Nøkkelbind lV:5288: Hun fra Dale. Ugift.Hans Dahl. Berit Andersdtr. (1741-1812)1. Ole (1770-1839) Dale, Kvæfjord/TRg. 1: Elen Wold, se 1451 Vik/IBDenne Hans Wold kan jo være faren til Ole. Lenke Kan ta med ekteskapet til Ole Hanssen Dahl (1770-1839) gift ca. 1801 med Elen Marta Wold. Barn:1. Bård Nikolai Benjamin f. 1805, Dale, Kvæfjord. Kom til Vik/IB.2. Simon Marinius f. 1807, Laskestad, Steigen. Kom til Vik/IB.3. Lorents Andreas, f. 1810.4. Ole Wold, f. 1812.5. Anna Bergitta, f. 1814, Vik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Anne-Lise.Ole Hansen Dahl, som ble født som uekte sønn 1774 i Kvæfjord hadde som far Hans Rasmusen Dahle, dbt. 1751.09.05 i Kvæfjord. Hans mor har vært det store spørsmålet, men hun er greitt avklart. Oles foreldre og besteforeldre er også avklart, og store deler av familien senere er også avklart. Hvis du ser litt på tema 19734 så finner du en del. Ole er min 2-tipp.Hvor faren ble av etter hvert er ukjent. Det kunne godt vært han du peker på, men Hans hadde ikke noe mellomnavn. Så hvor han ble av er fortsatt et mysterium, men han kommer nok for en dag han også????mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heihvis Nils Pedersen er broren så står det kanskje noe på skiftet hans som finnes i protokoll nr. 150 1803-1805 folio 470bOrginalen ligger i Tromsø, på statsarkivet der. Kanskje de kan ta en kopiRegner med at du kjenner til at dette parret er besteforeldre (Ole Dahl og Ellen Wold) er besteforeldre til Richard With (Hurtigrutens far.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Ja, jeg har funnet dette skiftet, så nå er det bare å bestille det. Det bruker å gå veldig bra fra Tromsø. Har fått flere skifter derfra. Bl. a. fra Ole Hansen Dahl sin del av familien. Måtte det for å finne ut av hans far og for å få oversikten over onkler og tanter.Joda, jeg kjenner til den senere familien. Richard var min oldefar på farssiden.Mvh Paul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei igjen.Ellers så er det jo to skifter etter 2 forskjellige Anders da som kan være interessante i forb. med Bereth:Anders Jensen Dale, prot. 141, 1753 - 1767, folio 254bogAnders Larsen Hundstad, prot. 141, 1753 - 1767, fol. 107b.Så det blir nok til at jeg bestiller disse også.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.